Mød lederen af HOPE-projektet
God lederkommunikation i radikal uvished

Hvad kan vi lære af de mest centrale pointer fra HOPE-projektet? Foto: S-Files

3 hurtige til Michael Bang Petersen om god lederkommunikation i radikal uvished. Podcasten S-Files har interviewet Michael Bang Petersen, leder af det hædrede HOPE-coronaforskningsprojekt og Danmarks aktuelt fjerdemest citerede forsker, mens han har stået midt i den internationale mediebevågenhed under genåbningen af Danmark i februar 2022.

Med projektet HOPE – How Democracies Cope with Covid19: A Data-Driven Approach er der forsket i danskernes adfærd under corona, og hvordan myndighedernes og politikernes kommunikation her har fungeret i håndteringen af coronapandemien

 

Bag podcasten S-Files og interviewet står Bo Krüger, ledelsesrådgiver, improvisationsskuespiller og forfatter, og Marta Karolina Olsen, ledelsesrådgiver, kommunikationsekspert og ekstern lektor. Lyt også med her for at høre hele interviewet med Michael Bang Petersen og diskussionen af, hvad god lederkommunikation er under radikal uvished i afsnit 2 af podcasten S-Files – en podcast om nye lederstrategier under radikal uvished

 

Michael Bang Petersen. Foto: AU Foto

 

1. S-Files: Hvad ser du som helt essentielt for god lederkommunikation i en krisesituation eller i en situation præget af radikal uvished, også på baggrund jeres forskning i HOPE-projektet?

 

Michael Bang Petersen: “Når man står over for en trussel, skal man både fokusere på, hvordan vi kommer over på den anden side, ud over truslens størrelse, i hvert fald hvis man skal motivere medarbejderne. Det kan kræve transparens og at fremlægge hele problematikken, for eksempel ved at invitere medarbejderne ind i kompleksiteten, især når man ikke er sikker på, hvad strategien skal være. Det kan være ubehageligt både at tale om de tradeoffs, der vil være, eller hvis man ikke endnu ved, hvad disse vil blive. Men vores forskning inden for offentlig og politisk kommunikation viser, at er man præcis omkring usikkerheden, og i øvrigt er en kompetent leder, så er det ikke noget, der svækker tilliden til dig som kommunikator, at du kommunikerer usikkerheden eller uvisheden.”

 

2. S-Files: Hvad skal der til, for at man som leder ikke kun bevarer medarbejdernes tillid under perioder med radikal uvished, men også motivere dem til at bakke op om forandringerne?
 

Michael Bang Petersen: “En central læring fra HOPE-projektet er, at når du står i en krisesituation, så handler det om at modgå udmattelse. Det sker, når folk fx får frataget kontrol over sit liv. For det kan være med til at skabe mistillid. Folk skal føle sig inddraget i en krisesituation og se meningen med  forandringerne, der sker. Noget af det måske overraskende fra vores forskning i HOPE-projektet er, at under pandemien blev folk fx mindre udmattede af restriktioner, når mange mennesker dør, så er der en mening med restriktionerne. En central pointe fra HOPE-projektet er således, at vi skal se risikoforebyggende adfærd, dvs. kriseadfærd, som noget, der bliver samproduceret af myndigheder og borgere eller virksomhed og medarbejdere. 

 

I en langvarig krise er det rigtig dumt at feje problemerne ind under gulvtæppet og gå efter den kortsigtede gulerod. Det vil ramme dig som en boomerang. Det kan vi også se eksempler på i vores forskning i relation til kommunikationen omkring fx vaccinernes effekt og formål. 

 

Det er afgørende, at du som leder udviser tillid til dine medarbejdere og har tiltro til, at de kan håndtere kompleksitet og ubehagelig information. Et eksempel på det modsatte er Donald Trumps nedtoning af coronasygdommens alvorlighed, hvilken han efterfølgende har tilkendegivet handlede om, at han frygtede, at befolkningen ville gå i panik. Det var ikke tillidsskabende lederkommunikation.”

 

3. S-Files: Nu er HOPE-projektet et datadrevet forskningsprojekt, der er baseret på store mængder data om befolkningens adfærd. Hvor langt kan data, som der er meget tilgængeligt af i denne tid, egentlig bringe os i forhold til at skabe tryghed og løsninger under radikal uvished? 

 

Michael Bang Petersen: “Data er rigtigt godt til at identificere problemer – men det er ikke altid, at data i samme grad kan sige noget om, hvad løsningen så er. Der vil man også som leder skulle ty til andre metoder. Her er det netop, at både transparens og empati er essentielt. For du kan nemlig aldrig forudsige, hvordan det kommer til at gå i fremtiden.”

 

Lyt med her for at høre hele interviewet med Michael Bang Petersen og diskussionen af, hvad god lederkommunikation er under radikal uvished i afsnit 2 af podcasten S-Files – en podcast om nye lederstrategier under radikal uvished.

Relaterede artikler

K-folkene bag coronageneralerne - Under pandemien er vi pressemøde efter pressemøde kommet på fornavn med coronageneralerne: Søren, Henrik og Anette. Bag ...
Drejebogen for k-chefer - Edelmans undersøgelse “The Future of Communications Study” giver værdifuld indsigt i ledelsesrummet for kommunikatører o...
Hvor er den lille dreng fra Kejserens nye klæder? - ”Kommunikation er enkelt, hvis man er ærlig, tænker sig om og prøver at se sin sag fra flere sider. Det er et problem fo...
Ørsted, Gazprom & Woke Capitalism - Virksomheder får jævnligt tryktestet deres værdier. Det er den nye normal, og CEOs skal være frontfigurer for moralsk re...
Mærsk med utidig sløseri - Alle alarmklokker bør ringe i en kommunikationsafdeling, når man får en henvendelse fra Ekstra Bladet. Og når henvendels...
Er verden VUCA, BANI eller FAANG 2.0? - Verden forandrer sig og overrasker os igen og igen. For at forstå disse forandringer er opfundet en række akronymer: VUC...
Podcast i intern kommunikation - Podcasts har de seneste år overtaget mediefladerne og er nu godt i gang med at markere sig som et stærkt middel til virk...
Da Sundhedsstyrelsen blev til Coronastyrelsen - Sundhedsstyrelsen (SST) øgede sin borgerrettede kommunikation massivt i forbindelse med den samlede danske håndtering af...
Sådan sikrer du karrieren i krisetider - Krisen kradser som den uldtrøje, du lige om lidt skal overleve vinteren i. Og krisen får samtidig mange til at bekymre s...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

28 JOB

Digital Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 11. december

Webmaster

Frist: 8. december

Konsulenter

Frist: 2. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.