Anna Ebbesen


Anna Ebbesen

Anna Ebbesen

Karma: 452 (?)

Forfatter:

12


artikler

142


indlæg

Modeblogs kort fortalt: potentialer og faldgruber

Det digitale ændrer definitionsmagten i alle sfærer. Hvor man før skulle "være noget" før man kunne blive smagsdommer med fans, så kan alle nu opbygge sig et navn, der gør at deres ord bliver lov. Lige nu ses det tydeligst inden modeverdenen.

I torsdags havde jeg fornøjelsen af at starte dagen med et oplæg for Københavns City Center + stylister (+ Anywho) omkring modeblogging som tendens, og slutte den af sammen med to specialestuderende, der har modeblogs som omdrejningspunkt specialeskrivningen. Undervejs stod det klart for mig, at modeverdenen er et skoleeksempel på de digitale muligheder og konsekvenser. Mange – mig selv inklusive – snakker ofte om blogs generelt, men det er de enkelte sfærer, at konsekvenserne for alvor kan ses. Og der, hvor det bliver rigtigt spændende.

Hvad er det særlige ved modeblogs frem for de andre blogs?
I forhold til andre sfærer er modeverdenen opbygget af store vel-stylede luftkasteller og hede drømme om catwalks og fame. Det er lukket verden, som kun de smukkeste, dygtigste designere, stylister og wanna-bees får adgang til. Men med modeblogsne er der kommet en vej ind i det forjættede land. Det er nu muligt at blive fashionista, som bloggerne omtaler sig selv – en der har forstand på/passion for mode, og som bare ikke kan lade være med at dele ud af inspirerende tanker og ideer. Pludselig har piger og drenge i alle aldre og i alle former og farver en chance for at komme med på forreste række til designernes shows. Man behøver ikke være den bedste designer eller flotteste model, men blot den der formår at skabe den bedste, vildeste eller mest omtalte modeblog.

Hvad er en modeblog?
En blog har to karakteristika: form og afsender
Formen først: En blog består af indlæg publiceret i omvendt kronologisk rækkefølge, så det nyeste er øverst. En modeblog er derfor blot et blog om mode. Alle kan let oprette en blog på et af de mange platforme – Blogger og wordpress er de største -  hvis man bare vil have sin egen kanal gratis. Vil du have helt eget navn, fx digitaletanker.dk så skal du købe domæne og installerer blogsoftwaren. Og så bliver det en smule teknisk.

Overvejer du at gå i gang med egen modeblog, så brug derfor hellere energien på det andet karakteristika: afsenderen.
Den der skriver på bloggen ER som oftest bloggen. Det er en personlige kanal, som man kan udtrykke sig via. Som modeblogger er der egen smag og stil, der skal skinne igennem. Modebloggen er modebloggernes adgangsbillet til modeverdenen og den, der beviser at vedkommende er en ægte fashionista.

Modeblogs versus magasiner
Der er tre essentielle elementer, hvor modeblogsne slår magasinerne og dermed udfylder et tomrum i markedet: Personlighed, Hastighed og Ægthed

1. Personlighed
Årsagen til at modeblogsne fanger læsere såvel som bloggere er at de modsat magasinerne, tager udgangspunkt i den skrivende persons smag og dennes stil. Det gør dem til virtuelle veninder, som man kan få stiltips til, se moden anvendt her og nu og måske få  hjælpen til at gøre det rette kup. En af de specialestuderende kom med den gode pointe, at det muligvis var derfor, at de lidt skævere tendenser moden slår hårdere igennem nu end før. Om det er sandt, kræver en vis antropologisk feltarbejde, men umiddelbart lyder det logisk nok: Jo flere folk, der fremviser forskellige måder at bære en stil på og som gentagende gange udtrykker begejstring for lige netop det look, jo flere vil blive inspireret.

2. Hastighed
Mens magasinerne må vente en måneds- eller ugevis for at fremvise det nyeste af det nye, kan bloggerne fremhæve hvad der er i butikkerne lige nu. Ikke for en uge siden eller i forgårs, men for få timer siden.  Den shoppinginformation er god service, i et marked der hurtigt ændrer sig med færre og færre af hvert stykke tøj i butikkerne.

3. Ægthed
Mange modemagasiner ynder at omtale nye produkter, uden at angive om det er et godt produkt eller ej, eller om det leverer varen. Det bliver markedsført men ikke anmeldt. En god modeblogger dyrker anmeldelserne. Ligesom man vurderer sine venner ud fra deres almene smag, kan man som læser finde den blogger, man ser ud til at være mest enig med.

Hvad er potentialet?
Tænk moderedaktør + modeskribent + klumme-skriver + kendt stylist og du har realiseret potentialet. Eller et af dem. Ligesom bloggen er yderst personlig, så er potentialet det også. Men uanset er potentialet realiseret så snart modebloggeren har indflydelse på læsernes købsadfærd og deres opfattelser af, hvad der er inde eller ude.
Når de som i Sverige kan ”make” eller ”breake” et mærke. Når omkring 67% angiver, at de stoler mest på ”en person som mig”, så er de personlige modeblogs langt mere potente end klassiske modeblade.

Hvad er de største faldgruber?
Faldgrube 1: At bloggeren sælger ud, og sælger sin smagsdom uden at oplyse læserne om det. Hvis bloggeren anbefaler et produkt og ikke oplyser, at anbefalingen på en eller anden måde er betalt af producenten, så overtræder bloggeren markedsføringsloven. Hvis man fx får produktet gratis, bør det fremgå, så ingen kan være i tvivl om bloggerens integritet.
Ellers ender bloggerne bare som mange modeblade, som for længe har kopieret salgstekster ind til omtale af produkter uden at angive, om de nu også selv synes, at den nye rynkecreme virkede eller ej.

Faldgrube 2: At modebloggeren mister fokus. Mange læsere kan gøre en afhængig af sin nye fanskare. En faldgrubbe for de etablerede modebloggere er derfor, at de kan blive så begejstret for egen nyvundne status, at vedkommende glemmer at blogge om andet end sig selv. Kommer der for megen personlige oplevelser på bloggen og ikke så meget stil, outfits og tendenser, bliver modebloggen til en almindelig hverdagsblog. Det er der intet galt i, men så er målgruppen muligvis en anden. Hverdagsblogsne er i dag nogle af de mest læste, så skiftet i fokus kan snildt være lukrativt nok, hvis det er flere læsere man er ude efter. Tænk Blondinbella.se, der strengt taget mere blogger om at være blondine i Sverige end mode specifikt.

Faldgrube 3: At modebloggeren bliver som alle de andre. Det er hårdt arbejde at forblive på forkant med sine læsere i takt med, at antallet af dem stiger og stiger.  Sæsonens må-bare-have-It-items er i denne henseende ret farlige at have for mange af. Den danske mode-blogosfærer er ikke større end at alle pludselig kan have en forkærlighed for præcis den samme genstand, som alle de andre, fordi man lader sig inspirere af sine omgivelser – mange af modeblogslæserne er selv modebloggere.
Og hvorfor blive ved med at læse ens blogs? En del af morskaben ved modeblogs er jo netop, at man kan kosumere så mange som man vil, uden at skulle betale 50-150 kr per blog, som man skal ved køb af flere magasiner.

God blogging!
I takt med at flere og flere etablerede medier tager emnet om, får flere og flere mod på blogging. Men inden man kaster sig ud i det, er det måske meget godt at gøre formulere svar på følgende spørgsmål:

-    Hvorfor vil jeg blogge? Hvad er dit unikke fokus? Din niche?
-    Hvem vil jeg tale til? Venner og familie – eller skal bloggen drives til noget stort?
-    Hvor meget vil jeg give af mig selv? Vil du kunne genkendes? Husk, at når man blotter sig bliver man også mere udsat, end da man gemte sig.
-    Hvor meget tid vil jeg bruge på det? Blogging kan hurtigt gribe om sig...

Mere om modeblogs? Tjek tag'et

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

Kommunikationsrådgiver og oversætter

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.