Det digitale ændrer definitionsmagten i alle sfærer. Hvor man før
skulle "være noget" før man kunne blive smagsdommer med fans, så kan
alle nu opbygge sig et navn, der gør at deres ord bliver lov. Lige nu
ses det tydeligst inden modeverdenen.
I torsdags havde jeg fornøjelsen af at starte dagen med et oplæg for Københavns City Center + stylister (+ Anywho)
omkring modeblogging som tendens, og slutte den af sammen med to
specialestuderende, der har modeblogs som omdrejningspunkt
specialeskrivningen. Undervejs stod det klart for mig, at modeverdenen
er et skoleeksempel på de digitale muligheder og konsekvenser. Mange –
mig selv inklusive – snakker ofte om blogs generelt, men det er de
enkelte sfærer, at konsekvenserne for alvor kan ses. Og der, hvor det
bliver rigtigt spændende.
Hvad er det særlige ved modeblogs frem for de andre blogs?
I forhold til andre sfærer er modeverdenen opbygget af store
vel-stylede luftkasteller og hede drømme om catwalks og fame. Det er
lukket verden, som kun de smukkeste, dygtigste designere, stylister og
wanna-bees får adgang til. Men med modeblogsne er der kommet en vej ind
i det forjættede land. Det er nu muligt at blive fashionista, som
bloggerne omtaler sig selv – en der har forstand på/passion for mode,
og som bare ikke kan lade være med at dele ud af inspirerende tanker og
ideer. Pludselig har piger og drenge i alle aldre og i alle former og
farver en chance for at komme med på forreste række til designernes
shows. Man behøver ikke være den bedste designer eller flotteste model,
men blot den der formår at skabe den bedste, vildeste eller mest
omtalte modeblog.
Hvad er en modeblog?
En blog har to karakteristika: form og afsender
Formen først: En blog består af indlæg publiceret i omvendt kronologisk
rækkefølge, så det nyeste er øverst. En modeblog er derfor blot et blog
om mode. Alle kan let oprette en blog på et af de mange platforme – Blogger og wordpress er
de største - hvis man bare vil have sin egen kanal gratis. Vil du have
helt eget navn, fx digitaletanker.dk så skal du købe domæne og
installerer blogsoftwaren. Og så bliver det en smule teknisk.
Overvejer du at gå i gang med egen modeblog, så brug derfor hellere energien på det andet karakteristika: afsenderen.
Den der skriver på bloggen ER som oftest bloggen. Det er en personlige
kanal, som man kan udtrykke sig via. Som modeblogger er der egen smag
og stil, der skal skinne igennem. Modebloggen er modebloggernes
adgangsbillet til modeverdenen og den, der beviser at vedkommende er en
ægte fashionista.
Modeblogs versus magasiner
Der er tre essentielle elementer, hvor modeblogsne slår magasinerne og
dermed udfylder et tomrum i markedet: Personlighed, Hastighed og Ægthed
1. Personlighed
Årsagen til at modeblogsne fanger læsere såvel som bloggere er at de
modsat magasinerne, tager udgangspunkt i den skrivende persons smag og
dennes stil. Det gør dem til virtuelle veninder, som man kan få
stiltips til, se moden anvendt her og nu og måske få hjælpen til at
gøre det rette kup. En af de specialestuderende kom med den gode
pointe, at det muligvis var derfor, at de lidt skævere tendenser moden
slår hårdere igennem nu end før. Om det er sandt, kræver en vis
antropologisk feltarbejde, men umiddelbart lyder det logisk nok: Jo
flere folk, der fremviser forskellige måder at bære en stil på og som
gentagende gange udtrykker begejstring for lige netop det look, jo
flere vil blive inspireret.
2. Hastighed
Mens magasinerne må vente en måneds- eller ugevis for at fremvise det
nyeste af det nye, kan bloggerne fremhæve hvad der er i butikkerne lige
nu. Ikke for en uge siden eller i forgårs, men for få timer siden. Den
shoppinginformation er god service, i et marked der hurtigt ændrer sig
med færre og færre af hvert stykke tøj i butikkerne.
3. Ægthed
Mange modemagasiner ynder at omtale nye produkter, uden at angive om
det er et godt produkt eller ej, eller om det leverer varen. Det bliver
markedsført men ikke anmeldt. En god modeblogger dyrker anmeldelserne.
Ligesom man vurderer sine venner ud fra deres almene smag, kan man som
læser finde den blogger, man ser ud til at være mest enig med.
Hvad er potentialet?
Tænk moderedaktør + modeskribent + klumme-skriver + kendt stylist og du
har realiseret potentialet. Eller et af dem. Ligesom bloggen er yderst
personlig, så er potentialet det også. Men uanset er potentialet
realiseret så snart modebloggeren har indflydelse på læsernes
købsadfærd og deres opfattelser af, hvad der er inde eller ude.
Når de som i Sverige kan ”make” eller ”breake” et mærke. Når omkring 67% angiver, at de stoler mest på ”en person som mig”, så er de personlige modeblogs langt mere potente end klassiske modeblade.
Hvad er de største faldgruber?
Faldgrube 1: At bloggeren sælger ud, og sælger sin smagsdom uden
at oplyse læserne om det. Hvis bloggeren anbefaler et produkt og ikke
oplyser, at anbefalingen på en eller anden måde er betalt af
producenten, så overtræder bloggeren markedsføringsloven. Hvis man fx
får produktet gratis, bør det fremgå, så ingen kan være i tvivl om
bloggerens integritet.
Ellers ender bloggerne bare som mange modeblade, som for længe har
kopieret salgstekster ind til omtale af produkter uden at angive, om de
nu også selv synes, at den nye rynkecreme virkede eller ej.
Faldgrube 2: At modebloggeren mister fokus. Mange læsere kan
gøre en afhængig af sin nye fanskare. En faldgrubbe for de etablerede
modebloggere er derfor, at de kan blive så begejstret for egen nyvundne
status, at vedkommende glemmer at blogge om andet end sig selv. Kommer
der for megen personlige oplevelser på bloggen og ikke så meget stil,
outfits og tendenser, bliver modebloggen til en almindelig
hverdagsblog. Det er der intet galt i, men så er målgruppen muligvis en
anden. Hverdagsblogsne er i dag nogle af de mest læste, så skiftet i
fokus kan snildt være lukrativt nok, hvis det er flere læsere man er
ude efter. Tænk Blondinbella.se, der strengt taget mere blogger om at være blondine i Sverige end mode specifikt.
Faldgrube 3: At modebloggeren bliver som alle de andre. Det
er hårdt arbejde at forblive på forkant med sine læsere i takt med, at
antallet af dem stiger og stiger. Sæsonens må-bare-have-It-items er i
denne henseende ret farlige at have for mange af. Den danske
mode-blogosfærer er ikke større end at alle pludselig kan have en
forkærlighed for præcis den samme genstand, som alle de andre, fordi
man lader sig inspirere af sine omgivelser – mange af modeblogslæserne
er selv modebloggere.
Og hvorfor blive ved med at læse ens blogs? En del af morskaben ved
modeblogs er jo netop, at man kan kosumere så mange som man vil, uden
at skulle betale 50-150 kr per blog, som man skal ved køb af flere
magasiner.
God blogging!
I takt med at flere og flere etablerede medier tager emnet om, får
flere og flere mod på blogging. Men inden man kaster sig ud i det, er
det måske meget godt at gøre formulere svar på følgende spørgsmål:
- Hvorfor vil jeg blogge? Hvad er dit unikke fokus? Din niche?
- Hvem vil jeg tale til? Venner og familie – eller skal bloggen drives til noget stort?
- Hvor meget vil jeg give af mig selv? Vil du kunne genkendes? Husk,
at når man blotter sig bliver man også mere udsat, end da man gemte sig.
- Hvor meget tid vil jeg bruge på det? Blogging kan hurtigt gribe om sig...
Mere om modeblogs? Tjek tag'et