Troels Johannesen


Troels Johannesen

Troels Johannesen

Karma: 365 (?)

Forfatter:

17


artikler

3


indlæg

Hvem sagde medieskabt finanskrise?

I disse finanskrisetider, hvor man ikke kan bestille en caffe latte uden at blive mindet om, at lavkonjunkturen er på vej og at finanskrisen vedrører os alle, er det utroligt hvad man skal høre fra aktører tæt på begivenhederne.

Et af de mere farverige bud på, hvorfor vi står midt i de sidste 70 års største finansielle problemer, er det, at såvel bankfolk, erhvervsledere og ministre er begyndt at beskylde medierne for at vælte læsset og for at gøre borgerne endnu mere bekymret over de stigende fødevarepriser og den faldende friværdi.

Senest har Konsulentfirmaet Teglkamp & Co (?) ifølge Markedsføring spurgt hele 386 danskere om, de tror pressen kan være med til at forstærke eller formindske krisen. 86 % har sjovt nok svaret, at pressen kan være med til at forstærke krisen. Sikke en nyhed.

Sådan er det jo med medier. Medier oplyser os, om hvad der sker ude i verden og sætter os ind i område vi ikke forstår. Og det lader medierne ikke være med, trods det at folk kan blive bekymret over fødevarepriser eller friværdi, og at det ikke passer ind i en ministers forsøg på at skabe ro på bagsmækken.

Når et helt land mod nord er gået noget nær bankerot, når det ene kæmpestore amerikanske milliardforetagende efter det andet af går konkurs, og når danske banker må have kunstigt åndedræt for at leve videre, så er det jo ikke underligt, at medierne smider hvad de har i hænderne, og dækker situationen.

Den aktuelle finansielle krise er nok den største fælles globale mediedagsorden siden terrorangrebet i New York den 11. september 2001. Det er ganske enkelt en god historie, og der bliver ved med at vælte ting frem som er relevant at dække fordi de eftersigende skulle påvirke os alle – derfor er der ingen hjælp at hente i medierne, fordi det ikke er det der er mediernes rolle. Fordi det påvirker os alle dækker medierne det, og derfor har erhvervs – og økonomi stof i medierne aldrig fyldt så meget som i disse dage. Det er mediernes natur.

Så hvordan kan erfarne politikere som Lene Espersen og Lars Løkke Rasmussen beskylde medierne for selvsving, når man lige har været med til at vedtage en krisepakke til bankerne, som Løkke selv kalder for ”den største politiske beslutning man måske nogle sinde kommer til at træffe”? Hvordan kan politikere, realkreditdirektører og pensionsselskaber bebrejde medierne, at krisen på de finansielle markeder dækkes så tæt som den gøres – og historierne bliver vinklet negativt – når almindelige menneskers pensionsværdier falder, når unge huskøbere ikke har råd til at sidde i deres huse, og når vi går i mod en lavkonjunktur med øget arbejdsløshed? Det er jo ikke solstrålehistorier og petitstof. Det er hardcore finansstof, der skal foldes ud og gøres begribeligt for den enkelte borger hvad det nu engang indbefatter.

Det kan undre, at man i en tid, hvor man burde bruge al sin tid på at sikre en fremtidssikret løsning for de finansielle markeder rundt i verden, ikke blot lader medierne passe deres arbejde og fortælle de mange historier, der kommer ud af krisen. Så længe der har været medier har det påvirket befolkninger, og de tider hvor krisesituationer og ulykker ikke kommer i gennem mediernes vridemaskine er for længst forbi og kommer aldrig tilbage.

Krisen er ikke medieskabt – den er skabt af et samfund, der bliver mere og mere afhængig af finansielle bevægelser på globale markeder.

Dont blame the media.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Kursus

Storytelling og videoproduktion

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Direktør

Frist: 22. september

Studentermedhjælper

Frist: 21. september

Social media manager

Frist: 23. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.