Trine-Maria Kristensen


Trine-Maria Kristensen

Trine-Maria Kristensen

Karma: 731 (?)

Forfatter:

23


artikler

261


indlæg

Tivoli pelses af kunderne på sociale medier

Tivoli – forlystelsesparken og nationalklenodiet – er kommet i problemer på sociale medier. Det er for tidligt at sige om det er alvorligt, men mit bud er at de sidder og klør sig lidt i nakken i Carstensens gamle have.

Hele miseren skyldes, at Tivoli har indgået en ny samarbejdsaftale med Kopenhagen Fur, som er Danmarks (og verdens) største pelsauktion og dermed også knyttet til den noget omdiskuterede danske fabrikation af mink. At ikke alle mink-avlere behandler deres dyr godt kom frem under en udsendelse med titlen “Pels på vrangen” hos Operation X som blev vist i oktober 2009.

Udsendelsen har været meget omdiskuteret og pels-industrien og mink-avlere har siden forsøgt at fortælle en anden version af historien blandt andet med øget åbenhed. Man kan komme og besøge en minkfarm og selv se, hvordan dyrene har det.

Det forhold at Danmark har verdens største pelsauktion, beskæftiger mange mennesker og derudover producerer de dyreste minkskind i verden af bedste kvalitet har også fået en del omtale. Sikkert med god hjælp fra Kopenhagen Fur som er gode til at udsende pressemeddelelser om deres successer og som står til rådighed for pressen, når der er debat. De har sågar en side på deres website om Fup, fakta og minkavl.

På den anden side af konflikten står Anima, som er en samling aktivistiske typer der af mange forskellige grunde er modstandere af pelsavl. Helt generelt er de vegetarer og mener ikke, at man skal hverken spise dyr eller bruge deres skind osv. fordi det alt sammen er forbundet med at dyrene lider. Sammenstødende mellem Anima og minkavlerne har været flere og beskyldningerne har føget gennem luften. Anima har en kampagne med fokus på at forbyde minkavl.

Så kort sagt må Tivoli jo have vidst, at pels ikke er lige ud af landevejen, at der findes modstand og konflikter og kedelige billeder på nethinden – og de må jo have vurderet risikoen inden de indgik aftalen. Eller hvad? Måske har Kopenhagen Fur eller andre med sans for mode (og mindre sans for folkestemning) fået overbevist Tivoli om at 2009 er længe siden. Eller måske har Tivoli overbevist sig selv om, at pels-aktivister da bare er en lille forkølet forsamling vegetarer på venstrefløjen og at penge ikke lugter?


Måske lugter der alligevel lidt på Facebook?

Uanset hvad, mener jeg ikke det kan undre Tivoli eller andre med en smule kommunikationsforstand, at kunderne ikke er glade.

Selv om vi alle godt ved at Tivoli er professionaliseret og leanet og skal tjene penge og selv om vi år efter år ser, at Tivoli kaster vrag på vores nostalgi og fjerner forlystelser som ikke giver indtjening, så er vi også kollektivt stolte af vores “nationalpark”. Vi brokker os selvfølgelig over, at billetterne er for dyre, at turpas koster en formue og at de har skiftet duge i Grøften, men vi ÆLSKER Tivoli – og vi har traditioner og familiefortællinger om parken, som betyder noget for os. Tivoli er vores – også selv om vi ikke har aktier.


En lille gruppe med modstand hedder meget sigende “Red Tivolis Uskyld”

Lige nu ser det ud som om Tivoli har brudt kontrakten med os. Vi forstår jo godt, at de ikke kan leve af, at vi synes, det var hyggeligt med alle de brune værtshuse og egentlig synes vi også selv, at “Det Gyldne Tårn” er ret meget sejere end “Baljerne”. Men når det pludselig handler om, at lade parkens juletema (julen er lige så hellig som Tivoli) sponsorere af en branche, som måske nok tjener penge til landet, men som vi bare ikke er spor sikre på, at vi kan være stolte af, så vil vi ikke have blandet de ting sammen.

Vi kan til nød tolerere at pels-auktionerne tjener penge hjem til landet og skaffer arbejdspladser, men det giver dem ikke en plads i vores nationale hjerte og det giver dem slet ikke en plads i vores Tivoli.

Det er et klassisk eksempel på at brandet ikke længere bare er virksomhedens. Tivoli er vores, julen i Tivoli er vores og vi insisterer derfor på at være med til at bestemme, hvad der skal være i det og hvordan det skal komme til udtryk. Virksomheder der ikke respekterer at vi ser sådan på dem, kan meget hurtigt ødelægge deres relationer til kunderne

Så på Facebook side oversvømmes Tivoli nu af opslag fra kunder, som er vrede og skuffede over at Tivoli ønsker at blåstemple pels og den dyremishandling, de mener finder sted i den forbindelse – og mange af bidragsyderne lover, at de aldrig sætter deres ben i Tivoli igen.

Tivoli har forsøgt med et gensvar som i skrivende stund har fået mere end 1450 kommentarer – og langt de fleste er ikke alt for glade:

Men udover de sure, er der faktisk også en del der synes, det er hyklerisk ikke at ville støtte pels-avl, når man spiser kød fra dyr der også er opdrættet industrielt – og der er mennesker, som siger det, mange tænker; at selv om man skriver på Facebook, at man ikke vil gå i Tivoli længere, så er det jo ikke sikkert, man kan huske det til næste sommer.

Så hvor længe varer den her storm? Får den konsekvenser for Tivoli? Jeg synes det er svært at sige endnu, men jeg har (som sædvanlig) et par gode råd til Tivoli:

1) Forklar hvorfor de der pelsfolk har en plads i Tivoli?
Det er ikke nok, at de har skrevet en stor check. Hvis det er jeres eneste argument, så kan I ikke vinde alle os der elsker Tivoli med hjerterne tilbage. Der MÅ være en bedre begrundelse?

2) Hold fast i at I ikke tolererer nogen form for dyremishandling
I skriver, at I stoler på at branchen overholder regler og krav – og det tror jeg kan blive meget vigtigt, for I kan efter min mening ikke tåle at vi tror, I synes det er ok med et par små mink der lider, fordi checken er stor. Jeg håber, der er en klausul i jeres kontrakt om, at hvis det viser sig at branchen ikke er etisk og dyr plages, så kan I trække jer. Det er strategisk uklogt, hvis det viser sig, at I skal trække en branche med et blakket ry op af dyndet.

3) Overvej om I kan fortælle noget der trækker i modsat retning
Lav et manifest for dyrevelfærd. Lav et samarbejde med Grønland om sælskind. Gør noget der viser, at I måske nok tjener penge på at dyr pelses, men at I med den anden hånd giver penge til at noget i verden bliver bedre. Det skal ikke være utroværdigt, for så gør I det bare værre.

4) Overvej om I kan involvere og inddrage brugerne
Som nævnt har I et brand som alle elsker og har en mening om. Brug de mange stærke følelser og relationer til at tale med kunderne i stedet for bare at tale til dem – involver fx. kunderne i, hvad I kan gøre for at flere dyr får det bedre.

5. Hold konstant øje med udviklingen
Det ser ikke for godt ud på Trustpilot og på Tripadvisor, er der nu også anmeldelser der handler om etikken i Tivoli. På Facebook og blandt social media nørder løber historien hurtigt og den har også ramt Politiken. Hvis I er heldige var det det. Hvis ikke kan I godt begynde at gøre klar til at forklare i TV-Avisen, hvorfor pels hører til i Tivoli – og så er vi tilbage ved pkt 1.

PS: Helt Normalt har den sjoveste udlægning af sagen

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

34 JOB

Kommunikationsspecialist

Se alle job Indryk job

Job

Videojournalist

Frist: 15. marts

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 3. marts

Video Journalist

Frist: 12. marts
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.