Høj moral og etik er en klokkeklar forudsætning i kommunikationsbranchen for at lave god, professionel kommunikation.
Det er ikke bare noget, vi siger. Det mener vi faktisk. Læs blot kodeks i Kommunikationsforeningens vedtægter. Der står blandt andet:
-
Et medlem af Dansk Kommunikationsforening må ikke bevidst gøre sig skyldig i spredning af usande eller vildledende informationer
-
Fortrolig information må aldrig afsløres eller misbruges
Derfor er det også rigtigt ærgerligt, hvis det holder vand, at DSB har handlet uetisk og betalt Waterfront for at hyre en kritisk journalist for at undgå, at han skriver kritiske historier om netop DSB.
Uanset hvad der er op og ned i sagen, hvor folkedomstolen og medierne bringer ny viden til torvs hver eneste dag, så er der desværre ingen tvivl om, at debatten om sagen i sig selv er med til at miskreditere kommunikationsbranchen.
Det skader vores omdømme og bliver dobbelt ærgerligt for tusindvis af professionelle kommunikatører, som hver dag arbejder ærligt og redeligt med at skabe værdi for deres virksomheder og organisationer.
Det er naturligvis helt essentielt, at alle i branchen opfører sig ordentlig og respektfuldt. Uanset udfaldet, så mener jeg, at denne sag kan tjene som opdragende skrækeksempel for, hvor galt det kan gå, hvis manipulation og vildledning får magt over etik.
Og uanset at der er tale om en enlig svale i sagen med Waterfront og DSB, så skal der alligevel råbes vagt i geværet. Vi vil som forening arbejde for, at de etiske spilleregler overholdes.