Tem Frank Andersen


Tem Frank Andersen

Tem Frank Andersen

Karma: 50 (?)

Forfatter:

2


artikler

92


indlæg

Går du til lyssværd? Fandom som e-sport i en verden af leg
Det er snart fire årtier siden, at de navnkundige stjernekrigere affyrede blastere og dystede med lyssværd (lightsabre) til tonerne af John Williams navnkundige hovedtema fra det filmiske epos "Star Wars: A New Hope" (George Lucas, 1977). Fortællingen om frihedskampen i verdensrummet, om jedi ordenens mystik og ikke mindst kampkunst, og hele arsenalet af robotter og andre teknologiske vidundere, er i dag børnelærdom. Det er dog ikke sådan, at en Jesus Kristus har måtte tippe med tornekronen og vige pladsen i det kanoniserede rampelys for den langt yngre, men ikke mindre moralske trosvandrere Luke Skywalker, der også har ”faderkomplekser”. Men der er ingen tvivl om, at der er større værdi ved Skywalker end Kristus, hvis du er fan eller cosplayer. Det er sjældent, at nogen ifører sig et Kristus kostume udenfor de særlige ritualer, som ikke mindst findes i den katolske verden. Men hvem skulle have troet, at kampen med lyssværd ville få sig eget forbund, og i Italien blive anerkendt som en selvstændig idræt baseret på foreningsdeltagelse?



Det er den italienske sportsunion, Italian Amateur Sports Association (Unione Italian Sport Per tutti), der har anerkendt ”Ludosport” (oversat: lege-sport), som i 2007 var rammen om at etablere Lightsaber Combat Academy. Det er ikke nogen vittighed. I Milano, Torino og i Rom, er der mulighed for, at du på foreningslignende vilkår kan gå til lyssværd!

På akademiets hjemmeside kan man læse om konceptet, og ikke mindst få adgang til videomateriale på YouTube, hvor udøvere af ludosporten lyssværd på imponerende vis demonstrerer, hvordan kamp med lyssværd kunne se ud, når det ikke foregår på det store lærred. Og man ikke lige har et galaktisk klingende efternavn som Skywalker.

Akademiet er ikke kun sjov og ballade, for der er skabt et SeCuri værdisæt, som alle udøvere af lyssværd skal lære og følge. Service handler om at hjælpe hinanden til at blive bedre, Care handler om kontrol og at passe på hinanden, og endelig Respekt, som mest af alt indebærer at kunne acceptere sine egne begrænsninger. Omsorg, kontrol og ydmyghed. Det er stærke værdier, som selvfølgelig ikke er født med Akademiet. Men det er interessant at forsøge at forstå, hvorfor noget så fiktivt som at dyste med lyssværd er blevet en anerkendt sportsgren.

Sport stammer fra det menneskelige særtræk at ville lege. Den hollandske historiker Johan Huzinga argumenterede særdeles stærkt i 1930’erne for, at evnen og lysten til at lege er et træk, der definerer det overhovedet at være menneske.

I sine tidlige former handlede sport om at gøre mænd klar til at kunne kæmpe for bystaten (senere nationalstaten). Men sport blev i den antikke verden ikke kun knyttet til konflikt, men også knyttet sammen med det kulturelle. Et samfund uden sport kunne ikke betragtes som at være et kultursamfund. Derfor var sport en central og levende del af de store ritualer. Ikke noget vedhæng men en konstituerende del af bystatens (nationalstatens) ritualpraksis.

Sport er i dag fortsat knyttet både til konflikt og til kultur. Værdien af sport er fortsat at kunne raffinere den menneskelige evne til at lege, til at bevæge sig (Citius, Altius, Fortius) og ikke mindst til at kunne udmærke sig. Men samtidig har sport en oplevelsesøkonomisk værdi: Den sælger billetter, merchandise, rejser, og bidrager ikke mindst til at ”brande” steder gennem megabegivenheder (som VM, OL).

Ludosport er en niche i det store sportslandskab, helt på linje med eSport her i Danmark. Netop i forhold til eSport er ludosport og lyssværd interessant. For hvad er det egentligt, der kendetegner en sport?

Denne diskussion har længe været et centralt tema i grænsedragningen mellem de store danske idrætsorganisation, når det kommer til sport, der ikke falder ind under de "gamle" kategorier: Kan man betragte det at spille eller dyste i computerspil som en sport? Og hvad skal det sammenlignes med? Med skak? Med dart? Med poker og andre kortspil? Og skal man betragte eSport som en breddesportsgren, eller snarere som et elitepræget nichefænomen? Eller begge? Og hvordan kan man overhovedet betragte fx computerspil ud fra det olympiske motto, når den centrale del i udøvelsen af sport er alt andet end at være på vej til at excellere gennem at raffinere koordinationen mellem krop og sind?

Sport er et billede på ethvert samfund, og når grundteknologien ændres (her fra kroppen til computeren), så giver det god mening, at eSport kan betragtes som en sport. Også selvom det er helt andre bevægelser og muskler, der skal til for at kunne svinge et digitalt sværd, skifte et gear i den virtuelle sportsvogn, eller transformere sig fra et til noget ganske andet.

Det er på dette grundlag, at det giver god mening at betragte lyssværd som en regulær (e)sport. Sporten tager udgangspunkt i noget centralt i samfundet (populær-/filmkulturen), den bidrager til samfundets genskabelse (ritualitet, kapitalisering), og samtidig indeholder den identifikationsmomenter, som er helt i tråd med de fans, der hver sæson køber sæsonkort og støtter deres favorithold eller de sportsudøvere, for igennem dette forbrug at dyrke deres idoler.


Lyssværd har som sport naturligvis nogle discipliner, den kan trække på, hvis der skal laves sammenligninger. Det gælder ikke mindst fægtning, orientalsk kampsport og våbensport (som fx kendo). Men det interessante ved lyssværd er ikke (alene) at besejre modstanderen. Det er ikke nogen ”one man standing” dyst. Fokus er snarere på den sceniske koreografering, og evnen til direkte at kunne imponere et publikum. Lyssværd har på linje med de nævnte discipliner sit eget system, hvor der skelnes mellem novicer, instruktører og mestre. Hvor lyssværd på den ene side har den teatralske siden, hvor det handler om at lave en ”sej” performance, har lyssværd også en indre side: Du er din egen modstander, og i den kamp bliver du bedre, og bevæger dig fra novice til noget mere.

Lyssværd har så mange punkter, der så at sige legitimerer det som både sport og eSport. Det ligner både kampsport og fandyrkelse af populærkultur. Det er sport og skuespil. Det er både leg (i sin oprindelige form), men samtidig også en del af det store oplevelsesøkonomiske kredsløb (salg af merchandise og udstyr).

Derfor er det store spørgsmål: Hvornår åbner det første Anakin Akademi i Danmark? Og hvilke af de store idrætsorganisationer vil anerkende dem?

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Kommunikations- og kampagnechef

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Copywriter

Frist: Snarest muligt

Kommunikatør

Frist: 6. december

Underviser

Frist: 10. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.