Sophie Egede-Schrøder


Sophie Egede-Schrøder

Sophie Egede-Schrøder

Karma: 1587 (?)

Forfatter:

6


artikler

95


indlæg

Står medie-dogmerne for fald?
Selv det største jordskælv begynder med en sitren, og det lader til, at de gamle omnibus-aviser, der famler bag digitale betalingsmure, skal finde noget at holde fast i.
Det trækker op til et rystende opgør med gamle dogmer. (Interview med stifterne af DenOffentlige.dk)
 
Læsningen bliver hverken afbrudt af annoncer, der fylder hele skærmen, eller krav om betaling af abonnement. Til gengæld bryder det specialiserede nyhedssite ”DenOffentlige.dk”, der har eksisteret i sin nuværende form siden august ’13, med nogle af de mest fasttømrede dogmer inden for journalistisk.
I en god sags tjeneste: For en bedre offentlig sektor i Danmark.
 

Dogmerne

Der er tre fundamentale forskelle mellem DenOffentlig.dk og gængse nyhedsmedier. Tre dogmer, som altid har været faste bestanddele af de traditionelle mediers metode og fundament.
 
Det første dogme, der bliver pillet ned, er afsenderrolle vs. den journalistiske gatekeeperfunktion.
På DenOffentlige.dk er der to primære kilder til alt indhold: Det journalistisk bearbejdede stof fra redaktionen og så materiale fra såkaldte udgiverprofiler.
 
Udgivere er i teorien alle aktører i og omkring den offentlige sektor. Det vil sige:
 
Offentlige aktører
Samtlige 98 kommuner, fem regioner, ministerier, udvalgte styrelser samt udvalgte offentlige råd, nævn og kommissioner har automatisk fået tildelt profiler.
 
Organisationer
Faglige organisationer, interesseforeninger, NGO’er og politiske partier opfordres til at blive udgivere.
 
Leverandører
Leverandører til og konsulenter med relation til dele af den offentlige sektor opfordres til at deltage aktivt på platformen med konstruktive bidrag til debatten, ny viden og nye ideer. 
Med en udgiverprofil kan aktørerne selv oprette artikler og indlæg på sitet. Disse bliver dog gennemgået af redaktionen flere gange dagligt og vurderet i forhold til sitets kodeks. Det bandlyser blandt andet alt reklamerelateret indhold eller indhold, der kun tjener til ”egennyttige formål”.
 
Det andet dogme, sitet gør op med, er vægtningen af de journalistiske nyhedskriterier. Hvor aktualitet normalt rangerer højest i en konstant brusende nyhedsstrøm, er væsentlighed det vigtigste omdrejningspunkt for redaktionen på DenOffentlige.dk.
 
Det redaktionelle stof er således ikke nyhedsformidling i traditionel forstand. Det er ikke nødvendigvis dagsaktuelle historier eller bearbejdede Ritzau-telegrammer. Det er længere artikler, gerne i serier, og kan bedst sammenlignes med features eller særtillæg.
 
Chefredaktør Nick Allentoft forklarer:
”Den digitale platform giver nogle muligheder, som vi ikke mener, andre nyhedsmedier gør brug af i tilstrækkeligt omfang. Online er vi hverken begrænset af spaltermeter eller time-slots, og vi kan tillade, at debatter og temaer følges til dørs uden at blive lukket ned, fordi en anden nyere historie dukker op. I forhold til vores ambition om at være et forum, hvor indholdet bidrager positivt til at finde nye og bedre løsninger i den offentlige sektor, mener vi, at dette er helt afgørende”.
 
Det tredje dogme, der forkastes er det økonomiske setup. På sitet formuleres det således:
”Alt indhold på DenOffentlige.dk er gratis for alle læsere, idet videndeling forudsætter, at dem, du deler med, har samme adgang som dig”.
 
Nick Allentoft perspektiverer:
”Jeg mener, at den nyhedsformidling, debat og vidensdeling, vi tilstræber, er uforenlig med læserbetaling i dag. De gamle omnibus-medier forsøger med næb og klør at fastholde de gamle former, men tiden og teknologien er for længst løbet fra dem, og de vil miste deres relevans som fora for den vigtige samfundsdebat. Forudsætningen for det er, at alle kan få adgang og deltage. Kan de ikke det, forsvinder dels det fælles referencepunkt, og den helt afgørende mulighed for viral deling bliver umuliggjort”.
 

Økonomien

Men hvis der både er fri deling og adgang, hvor kommer pengene så fra?
Svaret på dette spørgsmål findes ikke umiddelbart på sitet, men i forhold til opgøret med dogmerne er det måske det vigtigste, en væsentlig del af det økonomiske grundlag for DenOffentlige.dk kommer fra kontingenter betalt af udgiverprofilerne. Derfor må et helt åbenbart spørgsmål være, om ikke det sætter redaktionen i en interessekonflikt f.eks. i forhold til kommercielt ”egennyttigt indhold”?
 
Nick Allentoft udtaler
”Vi har nu knap 300 udgiverprofiler, og der kommer hele tiden flere til. Vi har fra starten været klar over, at det for mange af udgiverne, særligt de private, ville være både en omstilling og udfordring. Dels at de selv skal lægge navn til i stedet for at få en validering gennem journalistens byline og desuden afstå fra at lave push-markedsføring i spalterne.
Vi er naturligvis ikke så naive, at vi ikke er klar over, at private aktører ser en kommerciel fordel i en eksponering, men det er jo tilfældet i alle medier. Forskellen her er, at vi forventer, at de selv lægger navn til, og leverer i en kvalitet, der egner sig til publicering, herunder at de holder sig fuldstændig fra produktpromovering. Den form for gatekeeping ser du end ikke i omnibus-medierne, hvor en Apple-lancering sagtens kan smutter igennem med en journalists navn på”.
 
Nick Allentoft suppleres af medstifter Anne-Marie Jonsbak:
”Vi gør op med dogmer, og vi river siloer ned. Berøringsangsten mellem de forskellige aktører, offentlig og private, er udtalt, og de forskellige debatfora er afgrænsede efter både fag og tilknytning. Ved at lade de private deltage på lige fod og i eget navn, ønsker vi at bringe parterne tættere på hinanden. Debatten skal ikke være styret af, om det lykkes en aktørs presseansvarlige eller bureau at få en pressemeddelelse eller indlæg igennem. Det skal ikke være det, der afgør, om det bliver hørt i debatten. Det, der skal være afgørende, er, om det kan bibringe væsentlig viden eller nye perspektiver. Den digitale platform betyder, at vi ikke bekymrer os om plads. Vores læsere kan selv filtrere deres indhold, så der er ingen øvre grænse for hvor mange, der må deltage, eller hvor længe en debat må fortsætte”.
 

Mediehus

DenOffentlige.dk hører under Mediehuset DenOffentlige, og det er ambitionen, at antallet af platforme og formater skal udvides med tiden. Seneste er en blog-stafet fra DenOffentlige.dk om offentlig effektivisering med mere ende 20 deltagere fra topposter i både det private og offentlige blevet udgivet på Djøfs Forlag og flere lignende er på vej.
 

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

59 JOB

Social Media Manager

Se alle job Indryk job

Job

Outreach Officer

Frist: 19. december

Content & Social Media Manager

Frist: 12. december

Marketing Automation Manager

Frist: 16. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.