Sophie Egede-Schrøder


Sophie Egede-Schrøder

Sophie Egede-Schrøder

Karma: 1587 (?)

Forfatter:

6


artikler

95


indlæg

Kan man være for lille til et brand?
Danmark er tæt pakket med smv’er, der tilsyneladende fravælger en brandstrategi.
Det betyder ikke bare et uheldigt gamble på de digitale jagtmarker.
Det er også et fravalg af billigere og mere effektiv kommunikation.
 
Konkurrenterne er kommet helt tæt på
Man kan næsten afgøre en virksomheds størrelse på baggrund af, hvor veldefineret dens visuelle og sproglige profil er. Er det muligt at skelne den fra konkurrenterne, kan man næsten med sikkerhed placere den i den store klasse.
Resten; dem, hvor man enten være lokalt kendt eller have en personlig reference for at kunne udpege dem i den anonyme mumlen i Kraks brancheguide, er de såkaldt ”almindelige” mindre erhvervsdrivende.
 
Man kunne selvfølgelig anholde, at mange af disse virksomheder har deres primære kundegrundlag netop i deres lokalområde, og at gode kunderelationer og mund-til-mund-metoden er det, der skaffer nye kunder.
Men tiderne ændrer sig. Kunderne ændrer sig. Flere og flere går online, inden de bevæger sig ned ad hovedgaden, og det betyder, at konkurrencesituationen er en anden. Nu er konkurrenterne ikke længere mange kilometer væk. De er lige ved siden af i søgeresultatet, og derfor vil virksomhederne, der markere sig og er genkendelige, blive valgt langt hyppigere.
 
Omkostning eller besparelse?
Det er med andre ord virksomheder med et brand, der vinder, og selvom det muligvis, i visse kredse, bliver betragtet som en omgang skoleridt for bureaufolk, får det mere og mere relevans. Dertil kommer, at det - hvilket måske kan overraske - samtidig giver både besparelser og lettelse af arbejdsgange.
 
Jeg vil i det efterfølgende kort ridse op, hvordan det at arbejde med en konsekvent brandstrategi faktisk kan være både nemmer, billigere og langt mere effektivt. Særligt for virksomheder med mindre end 30 ansatte.
 
3 gode grunde
Et brand er det samme som en grundfortælling. Det er kernen af, hvem og hvad virksomheden er. Hvis det er en revisionsvirksomhed, har den formentlig nogle områder eller brancher, den er specialiseret i, hvis det er en murer, har han måske en særlig tilknytning til noget kendt byggeri, og hvis det er en VVS-mand, spiller han måske en central rolle i forhold til at forberede kunder på næste skybrud.
Kort sagt: Alle har en historie og en selvforståelse, der er en fast del af det daglige arbejde. Det er den grundfortælling, der er virksomhedens brand og det, der skal bruges aktivt og udnyttes maksimalt. 
 
1. Nemmere
Når virksomhedens grundfortælling bliver defineret, er det langt nemmere at tage beslutninger om, hvordan forskellige kommunikationsværktøjer skal vælges og skures sammen. Og man kan vælge dem én gang for alle. Et website med mere end bare et telefonnummer og adresse, en flyer til brevene, et logo og måske endda en tagline vil pludselig give mening, og det hele vil hænge samme, så kunderne kan genkende virksomheden, uanset hvor de møder den.
Har virksomheden i forvejen en masse materiale, der mere eller mindre er blevet produceret ad hoc gennem årene, kan fastlæggelse af et brand være rettesnoren, når der skal ryddes op.
 
2. Billigere
Hvis en virksomhed skal starte forfra, hver gang den har brug for at få markedets opmærksomhed, er det dyrt. Både i materialer og ressourcer, defineret som løn, tid og opmærksomhed. Få mindre virksomheder har en decideret marketingsafdeling, og derfor vil nyt materiale ofte enten indebære, at en medarbejder med andre kerneopgaver skal afsætte tid, eller at der hentes et eksternt bureau ind.
Hvis virksomheden derimod kan stå på skuldrene af sit brand, vil både produktion af materialer (hvis det er nødvendigt at lave nyt) og den tid, man internt skal afsætte, være begrænset.
 
3. Mere effektivt
Fordelene ved en brandstrategi kan også formuleres som forskellige aspekter af effektivisering:
I konkurrencen: Med et veldefineret brand får virksomheden langt større genkendelighed og således en hurtigere vej gennem kundernes beslutningsproces. Afstanden, den mentale, til kunderne er kortere, når brandet er blevet etableret, og virksomheden behøver ikke bruge tid og ressourcer på først at fange opmærksomhed og præsentere sig, inden det reelle salgsarbejde kan begynde.
Internt:
Der bliver ryddet op i virksomhedens materialer, der bliver truffet beslutninger, som gør fremtidige valg nemmere, og medarbejderne får nogle værktøjer, som aflaster dem i deres daglige arbejde og dialog med kunder, både nye og eksisterende.
 
Etablering af et brand er altså slet ikke forbeholdt store virksomheder. Det er for alle, der vil sikre sig den nødvendige konkurrenceevne i den digitale virkelighed, gerne vil give medarbejderne de bedste redskaber og er trætte af udgifterne til at begynde forfra, hver gang de skal have markedets opmærksomhed.
 - og så selvfølgelig dem, der gerne vil have en anledning til at rydde op i kopilokalet!
 
Dette indlæg er hentet fra bloggen: 
http://www.kommunikationsdetox.com/1/post/2013/01/kan-man-vre-for-lille-til-et-brand.html
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

59 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.