Sophie Egede-Schrøder


Sophie Egede-Schrøder

Sophie Egede-Schrøder

Karma: 1587 (?)

Forfatter:

6


artikler

95


indlæg

Jeg siger ikke, at kunder er kvæg!
Men…
Videnskabsfolk advarer om resistens som følge af overmedicinering i landbruget.
Kommunikationseksperter har længe talt om en stigende selektivitet blandt forbrugere med massivt informationsoverload.
Men forbrugerne er naturligvis ikke som kvæg: Deres resistens er både bevidst og ubevidst.
 
Farvel til de gamle
Den tiltagende lydmur omkring forbrugerne er blandt de største udfordringer i markedsføring. Et af de toneangivende svar på udfordringen har længe været relevans, men enkelhed og forsimpling er for alvor begyndt at vinde indpas. Head of Digital Strategy hos 1508, René Lundgaard, skriver i et blogindlæg på BureauBiz en nekrolog over de gamle websites, som han mener alene tilfredsstiller ”afsenderens interesse for at formidle en masse navlebeskuende indhold”.
 
Ifølge Lundgaard er det, eller burde det være, en ting fra fortiden. De traditionelle websites er blot information og rummer ingen værdi for de besøgende. For at have det, skal de være services: Problemer skal løses og behov opfyldes. Så vil der være noget at komme efter, komme tilbage til og dele.
 
Hvad er relevans?
Lundgaard har fat i den lange ende, for hvordan kan vi som afsendere definere, hvad der relevant og har værdi for vores målgruppe, hvis ikke vi i nogen grad inddrager dem i et interaktivt forhold? Hvis vi fastholder kommunikationen som énvejs, vil vi altid have tvivlen, om vi ramte plet. Svaret kan vi forsøge at grave frem via besøgsstatistikker og småkager.
Med mindre vi har nerverne til at vente på salgstallene.
 
Det er service!
Heldigvis kan alt laves om til service i vores digitale tidsalder. Hvis vi er villige til at bilægge trangen til kun at informere og markedsføre de budskaber, vi mener, vores kunder skal påvirkes med.
 
Den traditionelle tilbudsavis, der til PostDanmarks store beklagelse er ved at være en saga blot, er hos bl.a. Føtex blev konverteret til en online katalog, hvor det både er muligt at bestille varerne eller tilføje dem på en online indkøbsliste, man efterfølgende tager med sig på sin smartphone. Markedsføringen er blevet en service og tjener nu en funktion, der direkte letter kundernes hverdag. Er kunden ikke på tilbudsjagt, kan mælken, gulerødderne og gæren naturligvis også bare tilføjes listen via den fuldstændige vareoversigt.
 
Føtex har erkendt den funktion, de har, og skåret deres indhold til, så netop dét behov får den bedste tilfredsstillelse. Hvad der har relevans og værdi for en given kunde bliver defineret i det øjeblik, kunden møder afsenderen i det digitale univers, og afsenders eneste opgave er at bane vejen til tilfredsstillelse, så den sker så hurtigt, enkelt og uforstyrret som muligt.
Det er den form for service, kunder vender tilbage til.
 
Det er slet ikke push!
Det er det derimod ikke, hvis de fem gange undervejs bliver forstyrret af popup-annoncer, forsøg på mersalg og andre forhindringer. Selvom det giver dejavu fra en fjern og lykkeligt efterladt fortid, er der nemlig stadig afsendere, der med en fuldstændig forstenet tro på push-markedsføring eller kanyle-teori er villig til at ofre både brand og kundepotentiale for nogle hurtige handler. Man behøver faktisk ikke se meget længere end til dagbladene, der i frygt for de røde tal på bundlinjerne tillader både organisationer og virksomheder er overspamme deres spalter med grædende børn og charterfly. Når samme afsendere brokker sig over manglende effekt af deres bannerreklamer, kunne man grine højt og skadefro, hvis altså ikke det var så ualmindeligt irriterende!
 
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

59 JOB

Kommunikationspraktikant

Se alle job Indryk job

Job

Outreach Officer

Frist: 19. december

Kampagnemedarbejder

Frist: 5. december

Kommunikationskonsulent

Frist: Snarest muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.