Søren Schultz Hansen


Søren Schultz Hansen

Søren Schultz Hansen

Karma: 116 (?)

Forfatter:

6


artikler

4


indlæg

Fra indledningen til min bog "Fra massekommunikation til samtale"

I begyndelsen...

Vi har hørt det til hudløshed: Vi går fra massekommunikation til samtale i kommunikationen. Vi taler om interaktive medier, hyperfortællinger, dialogmarkedsføring, en-til-en-kommunikation, og nye mobile multimedier. Der er altså absolut ikke noget nyt eller epokegørende ved at påpege denne udvikling. Det er nærmest banalt.

Alligevel er det denne banalitet, som jeg skriver om i bogens otte essay. For på trods af udviklingen, som alle tilsyneladende kan blive enige om er en åbenlys kendsgerning, er virkningerne og især strategierne for at handle og kommunikere under de nye betingelser slet ikke i samme grad åbenlyse. I hvert synes vi ikke at tage de nødvendige konsekvenser eller blot overveje, hvor meget det egentlig betyder for individernes, virksomhedernes og samfundets kommunikation, eller hvad vi skal gribe og gøre for at imødegå udviklingen. Vi tænker stadig massekommunikation, når vi skruer strategi og  konkrete løsninger sammen, hvor vi egentlig burde tænke samtale. Vi analyserer og planlægger stadig i medier og teknologi, når vi burde tage udgangspunkt i situation og kontekst. Og selvom vi erkender, det er blevet sværere eller i hvert fald anderledes, stræber vi stadig efter at bevare kontrollen med budskaberne i kommunikation, når vi ikke bare burde løsne grebet, men slippe det helt. ’Vi’ er alle os, som beskæftiger sig professionelt med kommunikation - og hvem gør efterhånden ikke det? Vi ligger nemlig stadig under for en flere tusind år gammel tankegang:

Begyndelse, midte og slutning. Det var i ”Poetik”, Aristoteles som den første eller i hvert fald den mest berømte beskrev digtningens narrative grundstruktur. Og eftersom digtningen ifølge den gamle mester egentlig bare er gengivelser af virkeligheden, gælder grundstrukturen for meget mere end blot kunsten.

Grundelementerne går igen i hele vores tankegang, vores logik og organisering af vores liv. Vi har struktureret, skabt og forstået det hele i forhold til en begyndelse, en midte og en slutning. Og inden vi bliver alt for filosofiske, kan vi på et mere konkret plan konstatere, at Aristoteles’ grundprncipper i hvert fald stadig præger vores måde at planlægge og udføre professionel kommunikation på.

Men ikke meget længere, for netværksamfundet og dets dynamik og struktur er nemlig godt på vej til at tage livet af stakkels Aristoteles og hans tanker om digtningen og virkeligheden. Når kommunikationen foregår med samtalens regler og ikke med fortællingens, og når det ikke giver mening overhovedet at tale om afsender, modtager eller for den sags skyld medier, skal der skal simpelthen helt andre boller på alfabetsuppen, hvis markedsføringen skal lykkes.

Bogen består af otte essay, som dels beskriver og analyserer forskellige aspekter af udviklingen, dels forsøger at give nogle forsigtige forslag til de strategier og løsninger, man bør overveje.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Kursus

Udnyt nyhedsbrevets store potentiale

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.