Rune Kier


Rune Kier

Rune Kier

Karma: 85 (?)

Forfatter:

15


artikler

3


indlæg

Malala metoden
Her er post jeg skrev i sommerferien til Dansk Kommunikationsforening om Malalas tale til FN
 

Det har været en god sommerferie, mange tak. Fred og ro og gode taler. En af dem vil jeg gerne smede et par ord om. Det er måske lidt sent, men som bekendt bedre end aldrig. Det er Malala Yousafzais tale om uddannelse til FN. 
 

Malala er den nu 16-årige pakistanske menneskerettighedsblogger, der blev skudt i hovedet af Taliban for at skrive om pigers ret til uddannelse i Pakistans Swat-provins. Hun har fået sin egen FN-dag - 'Malala Day', den 12. juli - og her holdt hun sin tale.

 

 

Man kan skrive meget om Malalas tale. Om hendes brug af retorikkens redskabskasse (det har Peter Watts) eller om stærke og mindre stærke dele af talen (det har Charles Crawford gjort). Man kan også skrive om talens modtagelse, pakistanske konspirationsteorier eller om FNs brug af Malala bag kulissen (det har Syed Mohammad Ali gjort). Eller man kan kritisere hende for at tale til et globalt publikum (som Ministeren for Punjab gjorde på Facebook). 


Mit fokus vil være, hvordan Malalas metode mobiliserer.
Hun gør det med tre meget kraftfulde midler, der alle bidrager til at skabe et fællesskab mellem hendes unikke skæbne og vores allesammens hverdag. Tre ting, som vi alle kan lære af - også selvom vi ikke er 16 år, blevet skudt og fra Swat:

1) På kæmpernes skuldre
Malala startede med Gud, og hun manøvrerede hurtigt sin kamp op på skuldrene af ikke mindre end ni af de mest anerkendte figurer i verdenshistorien: Muhammed, Jesus, Buddha, Martin Luther King Jr., Nelson Mandela, Mohammed Jinnah, Gandhi, Bacha Khan og Mother Teresa. Og så lige mor og far. På den måde kan vi alle være med. Og hun lagde kampen i moralsk forlængelse af noget, som vi ikke kan være uenige i. Budskabet er, at her står vi sammen, uanset hvorfra vi trækker vores inspiration. Og som dem, der kom før os, skal vi nok overvinde de udfordringer, der står foran os. Det er stærke sager at stå på skuldre af kæmper; at nogen har vist, at det er muligt. Det viste Malala i mere end én forstand.

2) Vi skal kæmpe NU!
"So dear sisters and brothers, now it's time to speak up". På den måde starter Malala et stærk afsnit af sin tale med tre søskende-referencer. Et afsnit, der handler om, at tiden er kommet, at det handler om lige nu og her; at forandring skal ske: Nu. Malala gør det med en rytmisk opremsning af, hvad der er i vejen med verden. Der er altså noget af forandre, der er en kløft mellem verden, som den er, og som den burde være. "No one can stop us", siger hun i den næste sektion. Og man tror på det, for Taliban kunne ikke stoppe hende. Igen hænger hendes egen historie sammen med hendes opråb. Dét er troværdigt. Og vi er med, for vi vil heller ikke kunne stoppes.

3) I kæmper allerede
Malalas tale har en klimaktisk opbygning, der topper få sætninger, før den slutter. Hun har hidkaldt alle de store og retfærdige kæmpere for at vise, at vi kan, for det er gjort før, og vi kan gøre det sammen, for vi er alle blevet nævnt. Hun har erkendt, at der skal gøres noget, for verden er ikke, som den bør være, og tiden er kommet. Det er nu, det handler om. Og ingen kan stoppe os. Men så kommer det: I er allerede i gang, siger hun. De to mest citerede sætninger i Malalas tale er blandt de sidste og lyder: "...let us pick up our books and our pens, they are the most powerful weapons. One child, one teacher, one book and one pen can change the world". I disse to sætninger ligger det faktum, at alle de ungdomsaktivister, der sidder i Malalas publikum, ALLEREDE kæmper - de vidste det bare ikke. De kæmper - alene ved at gå i skole.

Det stadfæster Malalas budskab om fællesskab: Vi er allesammen med allerede. Der er ingen adgangstærskel. Det, I troede var jeres hverdag, er i virkeligheden en kamp for uddannelse. Vores kamp. Og det virker, for Malalas middel er uddannelse, hendes mål er uddannelse, og hendes våben for en fredelig hverdag er vores fredelige hverdag. Vi kæmper allerede.

 

5 GODE RÅD TIL AT SKRIVE TALER

Malala gjorde tre ting, og to var gennemgående. Det er fem ting, vi kan lære af Malalas tale til FN.

1) Vis, at der er præcedens
Hvis I vil have folk med til at overvinde en udfordring, skal I vise, at det har været gjort før. Helst af nogen, som jeres publikum respekterer. Så lad være med at spare på referencerne. De skaber det fundament, I kæmper på.

2) Gør handling akut
Det er altid nemmest at udskyde til i morgen. Publikum skal have en grund til at handle lige nu og her. Lige når de går ud af døren. Derfor skal der altid være et både akut og konkret 'Call to action'.

3) Sænk tærsklen for adgang
Det skal være nemt at være med. Nudging har for længst vist, hvor lidt der skal til, for at folk gør noget andet end det, vi beder dem om. Der er ingen grund til at gøre det svært - og det bedste er, hvis vi allerede er i gang. Så er det nemmeste bare at fortsætte.

4) Gør jer til en af dem
"Malala Day is not my day" siger Malala og giver æren videre til alle andre, der også ønsker lige adgang til uddannelse. Hun er kun én ud af mange. På den måde skaber hun et fællesskab mellem publikum og hende selv. Hendes triumf bliver også vores.

5) Gør budbringeren til budskabet
Malalas historie illustrerede hendes kamp og opråb. Det er stærkt. Brug jeres historie til at styrke jeres budskab. Det skaber troværdighed og giver et svar på, hvorfor det er jer, der står med en mikrofon bag et podium. 

Malalas metode mobiliserer - og det kan vi også. Ikke dårligt af en aften i sommerferien.

 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

57 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationschef

Frist: 12. december

kommunikationspraktikant

Frist: 15. december

Studentermedhjælper

Frist: Hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.