Rasmus Malver


Rasmus Malver

Rasmus Malver

Karma: 280 (?)

Kan et brand blive for godt?

Apple har lavet en ny laptop. Brandet med æblet og den hyggelige ældre mand er stærkere end nogensinde - og internettet har flydt med rygter og lækkede billeder op til Apple Expo, hvor Steve Jobs 'afslørede' den nye Macbook Air.

Der har siddet nogle mennesker med en handelshøjskoleuddannelse og tænkt "hmm... den dér iPhone gik godt. Lad os gøre det igen", uden at overveje at iPhone faktisk ikke har solgt noget videre i Europa.

For over 4 år siden købte jeg den laptop, jeg skriver på nu. Den vejer 1,15 kg og er 9 mm på det tyndeste sted.

Apple er stolte af deres helt nye Air, som vejer 1,3 kg og som har en varierende størrelse imellem 2 cm og 4 mm på en del af den, der er et stykke plastik, der ikke er så meget andet end et stykke plastik.

I starten var jeg glad for, at de endelig har lavet noget jeg gider bære, men jeg er ved at vågne. For 20.000 kr. får jeg en langsommere computer, med færre mb ram end min 4 år gamle Dell, mindre processor end alle andre Apple laptops og en harddisk på størrelse med min nuværende.

Men hvorfor har de gjort det, spørger du? Tja, mit bud er at mobiltelefonbranchens adfærd er blevet adopteret af Apple. "Vi har 4 modeller liggende klar til at overtage, men vi udsender dem bare løbende, så vi kan holde nyhedsværdi og pris oppe."

Drengene fra handelshøjskolen har jo lært, at et stærkt brand sælger hvad som helst. Det er selvfølgelig også sandt - og både Apple og deres forhandlere har ventelister på computeren. Ligesom med iPhone er der et hype, delvist baseret på reklame, delvis viralt og delvist igennem medierne.

TV2 havde en historie om "verdens tyndeste computer", uagtet at det ikke helt er tilfældet, men Apple fik solgt historien ved at definere computere som laptops - og ved ikke at prøve at sælge på vægten, ydeevnen eller prisen.

Ja, Apple tjener mange penge på at lave noget middelmådigt og sælge det til ekstrem overpris (15.000 i USA og 22.000 i Danmark), ligesom de satsede stort på deres telefon der indeholdt teknologi fra begyndelsen af 2000'erne, men som de kun ville sælge sim-låst og mod at få del i indtægterne fra kundernes forbrug.

I teorien burde det ramme dem hårdt, at udnytte markedspositionen så groft, men der er bare ingen der udfordrer dem. De har vundet en stor del af markedet på design, men alligevel satser alle andre fabrikanter på at fortsætte med at være tro kopier af hinanden.

Det skal nok ramme, men indtil videre er de godt beskyttede af en lukket forhandlerkreds, evnen til at styre hype på hype - og af at kontrollere massemedierne. Indtil da skal jeg nok nyde min iMac, iPod og kommende Macbook.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

69 JOB

Chefkonsulent for kommunikation og vidensudveksling

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.