Paul Richardt Metelmann


Paul Richardt Metelmann

Paul Richardt Metelmann

Karma: 212 (?)

Forfatter:

2


artikler

7


indlæg

Frigør den interne presse
De fleste virksomhedsledelser tænker stadig intern kommunikation, som man gjorde i de gamle kommunistiske stater. Her var mediernes rolle at opdrage på masserne og formidle partiets holdninger. Det lyder hårdt, men læs mange virksomheders kommunikationspolitik for de interne medier, så står der langt hen ad vejen det samme – bare med andre ord.

Tit forholder ledelser sig til den interne kommunikation, som om der ikke fandtes en verden uden for virksomheden, hvor medarbejderne fik andre informationer fra åbne, debatterende og kritiske medier. Hvorfor skulle medarbejderne så lade sig spise af med informationer, der er præget af ensretning, selvcensur, censur og rygklapper interviews?

Nu er der sikkert mange ledere, der vil få kaffen galt i halsen, men som redaktør og informationsmedarbejder har jeg og tidligere kolleger oplevet den store modsætning mellem, hvordan medarbejderne opfattede forholdene i virksomheden, og hvordan ledelsen gerne ville have det skulle være. Hvordan det kom til at se ud i de interne medier, behøver jeg vist ikke at udpensle…

Jeg har også oplevet selv og fra kolleger i branchen, at de er ved at brække sig over at skulle lave flere interviews med ledere, der fortæller om hvor godt det går. Måske samtidig med, at mange medarbejdere skal afskediges. Derfor bliver deres journalistik sjældent den mest levende, inspirerende og dermed heller ikke den mest læste.

Min pointe er, at selvom medarbejderne elsker deres virksomhed og er loyale overfor den, så er de i dag så veluddannede, oplyste og vant til en fri presse, at de ikke vil spises af med en kontrolleret og censureret intern ”presse”.

Desværre tror jeg ikke, at ledelserne i virksomhederne tør frigøre den interne kommunikation. Men udover at det ville være god skik i et demokratisk samfund – så ville de også høste mange fordele af det.

De interne medier ville blive mere troværdige, og dermed ville medarbejderne lytte til de informationer, der kommer fra dem.

Og virksomheden ville spare millioner til dyre medarbejderundersøgelser og konsulentbesøg fordi en fri ”presse” i organisationen langt hurtigere ville vise, hvor problemerne er - end nok så mange konsulentundersøgelser.

Med de mange nye medier som diskussionsfora og Blogs på intranettet er det endda muligt at have en hurtigt, åben og aktuel debat. Desværre så går udviklingen den modsatte vej.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Kursus- og netværksleder

Se alle job Indryk job

Ugens profil

Troels Karlskov

Troels Karlskov er ny pressechef i Topdanmark, landets næststørste pensions- og forsikringsselskab. Han tiltrådte stillingen 1. april 2021.

Job

Pressechef

Frist: 20. april

Presse- og kommunikationschef

Frist: 18. april

Media Relations Manager

Frist: 16. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.