Paul Richardt Metelmann


Paul Richardt Metelmann

Paul Richardt Metelmann

Karma: 212 (?)

Forfatter:

2


artikler

7


indlæg

Efter valget: Drop valgkampen og brug medlemmerne
Så fik vi en ny regering, men med en meget lille margin. Derfor skal S-SF kernen i rød blok gentænke sin politiske kommunikation, hvis de vil beholde magten og vinde næste gang. Vælgerne skal ikke stryges med hårene, men holdningspåvirkes. Og partierne har alle midlerne lige ved hånden – deres egne medlemmer.
 
Paul R. Metelmann, cand. comm. og ekstern lektor i kommunikation og målgruppeanalyse + tredive års erfaring fra partier og bevægelser...
 
”Vi har dækket flanken af” stod der på forsiden af MetroXpress i de sidste dage af valgkampen og var et citat fra Helle Thorning Smidt. Vi ved alle hvad hun taler om – nemlig udlændingepolitikken! Noget der har været en sten i skoen for Socialdemokraterne siden Dansk Folkeparti blev dannet og begyndte at æde sig ind på partiets kernevælgere. Og i den udtalelse gentager hun også den fejl, som både hendes parti og nu også SF’erne har gjort, nemlig at tro at de man vinder stemmer på at gentage DF’s synspunkter i en mere lyserød udgave. Dette valg viser tydeligt det problem S-SF-aksen står i. Selv efter at Pia Kjærsgaard har slugt efterlønskamelen for at få et par ”tykke toldere” til at stå på symbolsk vagt ved grænsen, så har det ikke svækket Dansk Folkeparti nævneværdigt. Så selvom vi i disse krisetider ikke er så fokuseret på indvandrepolitik og andre symbolske områder som retspolitik, så er symbolpolitikken stadig den joker, der kan koste rød blok sejren næste gang.
 
Vaccinér vælgerne
S-SF skal en gang for alle få afmonteret den bombe. Og midlet er ikke flanker der hele tiden rykkes – men vaccination! Vælgernes holdninger skal ikke pleases, men påvirkes og ændres.
Tænk hvis de politiske partier var kampagneorganisationer som Kræftens Bekæmpelse eller Rådet for Sikker Trafik – så ville de for længst være blevet nedlagt fordi de ikke levede op til deres formål. Skulle de organisationer have fuldt den samme logik som de politiske partier, så ville de nu gå ind for at cigaretter er sunde og spritkørsel ufarligt.
Tanke er absurd, men det er faktisk det S og SF har gjort, når de kommunikerer. De politiske udmeldinger er stort set lavet for at tilfredsstille de holdninger, som partierne tror eksisterer i befolkningen. Indtil nu med det resultat at specielt Socialdemokratiet langsomt, men sikkert har mistet stemmer til Dansk Folkeparti, mens andre af deres vælgere er gået over til De Radikale og Enhedslisten.
Skal kernepartierne i rød blok vinde næste valg og beholde magten, er de nødt til at tænke nyt og bruge den viden og de erfaringer der opsamlet i halvfjerdsernes græsrodsbevægelser og de organisationer, der i dag arbejder med holdnings- og adfærdsændringer.
 
OOA’s succes
Det lykkedes græsrodsbevægelsen OOA at vende et stort flertal i befolkningen for a-kraft i Danmark til massiv modstand ved at lave en fokuseret indsats igennem mere end et årti. Det endte med, at a-kraft blev bandlyst her i landet. For mange var holdningen til a-kraft, oprustning og ligestilling afgørende for deres kryds på valgdagen. Og det var også på de områder at både Socialdemokraterne, De Radikale og SF blev påvirket af den tids strømninger og skiftede holdning, hvilket deres vælgere var med til at presse dem til.
Datidens græsrodsbevægelser havde i deres kommunikation meget tilfælles med mange af nutidens kampagneorganisationer, med både lokalkommunikation, debatmøder, demonstrationer, marcher, kampagner, etc. Formålet var at flytte holdninger, og det var så effektivt, at de borgerlige partier og deres vælgere er mod a-kraft, går ind for ligestilling og – i hvert fald – på papiret er blevet mere miljøvenlige. I 70’erne og starten af 80’erne var det helt andre holdninger, der var på den fløj. Et skarpt fokus på en række temaer og et langstrakt informationsarbejde kunne påvirke vælgernes holdning og have en betydning for deres partivalg.
Dengang var der en slags arbejdsdeling mellem den venstre side af Folketinget og de mange bevægelser. Bevægelserne gøede grunden ved at påvirke og sætte emner på dagsordenen, som så påvirkede vælgernes kryds. Det er da også interessant, at det siden 80’erne har været svært at flytte stemmer fra højre til venstre side af Folketinget. Samtidig med at bevægelserne har mistet betydning.
 
Fra kort valgkamp til langtids påvirkning
Men hvad kan partierne så gøre i dag? Man kunne bruge den nyvundne magt til at oprette de kampagneinstitutioner som 90’ernes råd og nævn udgjorde. Desuden kan partierne stoppe deres frugtesløse valgkampagner og i standet arbejde med mere langstrakt kommunikation, hvor de sætter fokus på temaer, der i dag har indflydelse på vælgernes stemmeafgivelse. Nemlig flygtninge- og indvandrerområdet og retspolitikken, der i dag giver højrefløjen en fordel. På de to områder har venstrefløjen været i defensiven og Socialdemokraternes taktik med at give efter for vælgernes holdning har ikke hjulpet på det. Imens har højrefløjen kunnet argumentere med, at deres holdninger jo var de rigtige, når også Socialdemokraterne var enige.
På trods af at al viden på området viser, at strengere straffe ikke hjælper og volden ikke er steget, men faldet i de sidste mange år. Socialdemokraternes taktik har ikke hjulpet, for højrefløjen kan altid give den tand til i retspolitikken. Tænk, hvis man var gået i offensiven i stedet for at forsøge at tækkes vælgerne.
Et strategisk mål kunne være at få overbevist nogle få procent af højrefløjens vælgere om, at der er andre måder at håndtere indvandrer- og retspolitikken på end ved at forlange yderligere stramninger for asyl og straffe.
Det er stik imod den taktik, som både Socialdemokraterne og SF har brugt på de to områder. Holdningen har været, at man skulle stikke hovedet i busken og vente til det gik over og så ellers prøve at være lidt mere ”tough” uden at samvittighedsnaget blev alt for stort. Men i virkeligheden så ville en mere offensiv og langsigtet informationsindsats på området faktisk have den modsatte effekt.
 
Drop plakaterne og brug medlemmerne
De midler, der skal til, er faktisk til stede, hvis partierne bare brugte en 20-30 procent, af deres valgkampsmidler til at lave dette arbejde, kunne de flytte folks holdninger og dermed også deres stemme. I stedet for at forvandle lygtepæle og avissider til store sorte huller, der suger valgkampsbudgetter ud i intetheden uden nogen effekt. Og endda på det tidspunkt hvor alle de andre også gør det.
Det ville også betyde, at partierne faktisk kunne bruge deres mange medlemmer til noget. De råder over alt det, som mange andre kampagneorganisationer ville ofre deres højre arm for. Tusindvis af medlemmer, der gratis går ud og skriver på blogs, uddeler pjecer og påvirker venner og kolleger. Noget som Kræftens Bekæmpelse og andre organisationer normalt betaler dyrt for. Partierne kan også og de har mandpoweren - og dermed flytte holdninger i stedet for at spæne efter vælgerne.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

SoMe-specialist

Se alle job Indryk job

Ugens profil

Troels Karlskov

Troels Karlskov er ny pressechef i Topdanmark, landets næststørste pensions- og forsikringsselskab. Han tiltrådte stillingen 1. april 2021.

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 21. april

Kommunikatør

Frist: 18. april

SoMe-specialist

Frist: 12. maj
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.