Nis Peter Nissen


Nis Peter Nissen

Nis Peter Nissen

Karma: 148 (?)

NCC krisestrategi har et troværdighedsproblem
Der er en tendens til at virksomheder med et traditionelt syn på kommunikation vælger at bruge kommunikationsfolk som talspersoner i krisesituationer. Det gør de ud fra en betragtning om, at kommunikationsfolk er gode til at kommunikere, kender pressens måde at arbejde på og derfor vil kunne præsentere virksomhedens sag på den bedste måde. At det ikke altid – om overhovedet – virker er den verserende NCC sag et godt eksempel på.  
 
NCC har valgt at lade kommunikationsdirektøren være frontfigur. Og han gør sit bedste. På TV ser vi ham med store brune øjne svare oprigtigt på journalisternes nærgående spørgsmål, hvilket han gør godt – ingen tvivl om det !
 
Men når det er sagt er der tre problemer i den strategi, som NCC har valgt
 
For det første kommer kommunikationsdirektøren til at virke som et unødigt filter mellem NCC’s ledelse og os, der følger sagen i medierne. Kommunikationsdirektøren har øjensynligt ikke været med ved de vigtige møder og er heller ikke ifølge NCC’s oplysninger på hjemmesiden en del af den ansvarlige ledelse (correct me if I’m wrong). Kommunikationsdirektøren bliver derfor et andenhånds vidne, hvilket ikke har samme troværdighedsværdi, som hvis det var den ansvarlige ledelse, der udtalte sig. Tilbage står et indtryk af en virksomhed, hvis ledelse ikke tager ansvar eller - værre endnu - har noget at skjule.
 
For det andet bruger kommunikationsdirektøren sine kræfter forkert. En kommunikationsrådgivers vigtigste rolle i en krisesituation er at være strateg og rådgiver. Kræfterne skal bruges på at analysere situationen, iagttage hvordan virksomhedens krisekommunikation fungere og sammen med den øvrige ledelse løbende justere krisestrategien. Og uanset hvor trænet en kommunikationsdirektør er i at optræde for åben skærm, kræver det energi og fokus at være frontfigur i en krisesituation. Energi og fokus som kunne være brugt bedre til at håndtere krisen. Samtidigt reduceres kommunikationsdirektørens mulighed for at vurdere virksomhedens krisekommunikation. Selv en kommunikationsdirektør kan ikke se sig selv udefra. Alt i alt betyder det at kommunikationsdirektørens muligheder for kriserådgivning reduceres.
 
For det tredje – og det er måske det største problem – har NCC ved at benytte en kommunikationsdirektør som frontfigur valgt den helt forkerte arena at ”kæmpe kriseslaget” på. Når kommunikationsdirektøren offentlige optræder som spindoktor for NCC’s ledelse har man nemlig samtidigt valgt at spille på modstandernes hjemmebane – korruptionssagen ses igennem spindoktorernes spil, og spindoktorer er , som alle ved, ikke de mest troværdige set med mediernes øjne. NCC har således valgt at spille et af deres (måske) bedste kort af hænde – nemlig en respekteret virksomheds troværdighed vs. rådhuspolitikernes noget tvivlsomme spindoktori. I stedet har vi fået to stridende parter, der (måske) er lige gode om det.
 
En anden frontfigur ville selvfølgeligt ikke alene have reddet NCC’s ansigt – men det havde måske gjort det lettere for virksomheden at genoprettet et noget flosset image, som omgangen med rådhusets spindoktorer har givet NCC.
 
(Begrebet ”arena” er hentet fra de to danske kriseforskere Finn Frandsen og Winni Johansens krisekommunikationsmodel ”den retoriske arena”. Man kan læse en beskrivelse af modellen i en analyse af krisekommunikation i Frederiksborg Amt – ”Amtet og den Retoriske Arena”)

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

67 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Job

Praktikant

Frist: 30. november

Praktikant

Frist: 20. november

Brand Manager

Frist: 23. november
Se alle job Indryk job

Kursus

Styrk jeres leder- og linjekommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.