Niels Heilberg


Niels Heilberg

Niels Heilberg

Karma: 521 (?)

Forfatter:

5


artikler

10


indlæg

Honda: Sådan kommunikerer man værdier anno 2007


Virksomheden Honda har i de seneste år brillieret med at skabe en helt ny type nærgående kommunikation inden for en meget traditionsbunden kategori: Biler.

Man har fra overordnet hold valgt at lægge vægten et andet sted end på banaliteter som design og features. Honda er gået skridtet videre, og fokuserer på gode idéer, sustainability og vigtigst af alt: En holdning til verden omkring virksomheden og menneskene i den.

Tilsyneladende har man hos Honda indset at man om 10 år lever af noget helt andet end af at sælge biler i den form vi kender dem i dag. Den overordnede kommunikation læner sig op ad sætningen "The Power of Dreams". Corny? Måske. Men se nu godt efter:

Honda lagde ud med filmen "Cog", som på rekordtid blev samtaleemne over hele verden, og ikke mindst på de populære film portaler som YouTube.

Senere fandt man sine ben, og leverede "IMA", som er en af de mest behagelige tv reklamer, jeg nogensinde har set. Pay-off på filmen er "If things knew when they weren't being used, would'nt we save a whole load of energy?" How about that som et branding statement for en af verdens største bilproducenter? Og hov - du finder ingen biler i reklamen.

For to år siden kom så mesterværket "Grr", som i en animation uden sidestykke fortæller om det at hade og det at ændre. Og at de to ting er forbundne, når det kommer til produktudvikling. Filmen vandt Grand Prix ved reklamefilmfestivalen i Cannes og gik sin sejrsgang over hele verden som et særdeles seværdigt statement fra Honda. Ingen biler.

En overordnet filmatisering af Honda's mantra - blidt oversat i sangen "Dream the Impossible Dream" - kom sidste år i denne spektakulære form. I filmen møder vi alle Honda's landvindinger i gennem tiden - lige fra den buttede Honda Monkey, over den legendariske Gold Wing til nutidens F1. Over the top, måske, men for folk, der interesserer sig for biler, er det tæt på på poesi.

Op til FIFA World Cup blev der lavet en ganske særlig version hvor et flag med de engelske farver går igen i samtlige scener. Honda's mantraet stemte rigtig fint overens med Storbritanniens ønske om at vinde turneringen. Det har kostet en bondegård at lave i den kvalitet, men det vandt uden tvivl mange fodboldhjerter (kernemålgruppe?). Sådan laver man SuperBowl annoncering i Storbritannien.

Det er i denne sammenhæng værd at nævne, at da Jaguar skulle revitaliseres for over ti år siden, og skulle have et mission statement, skrottede man de fine og generiske ord, og endte i stedet med at lave et 2 minutters klip med gamle E og S-typer, racerløb og retrospektive værdier. Det fungerer den dag i dag. For dem. Og for Honda.

Senest tilkomne er mig bekendt "Yume no Chikara" , som handler om, at det ikke handler om at en drøm, men at se en drøm. Ingen biler til stede.

Samtidig kom også filmen "Choir", som er et poetisk mesterstykke, der sætter begrebet køreglæde i et helt nyt lys. Dette er en film, der (forhåbentlig) appelerer til de fleste. En smuk symfoni af både mennesker og biler - og meget afbalanceret og lækkert for begge parter.

Senest har Honda i UK lanceret "carbon neutral driving". Carbon neutral betyder er der ikke er nogen emissionsgasser/CO2 udslip fra bilen. Læs mere om det her og se hvordan Honda's samarbejdspartner håndterer det i praksis - her.

Og hvis du er til CO2 tiltag, så har supermarkedskæden Tesco i UK netop lanceret Carbon labelling på alle deres 70.000 produkter. Her kan man tale om at hive tæppet væk under konkurrenterne i detailhandelen, som troede at den hellige grav var velforvaret med kalorietabeller, økologi og lavpriskoncepter.

Alt input til hvordan virksomheder kommunikerer deres bæredygtige eller meneskelige dyder, er mere end velkomne. Og skulle du få brug for disse film som fysiske filer, kan jeg sende dem til dig pr. mail. Nå ja, som Henrik Dessau har noteret sig (tak), så er hele kampagnen lavet er Wieden & Kennedy i London.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

56 JOB

Communications Partner, Food & Beverage

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.