Michael Rasmussen


Michael Rasmussen

Michael Rasmussen

Karma: 24 (?)

Social Media Guide

Social Media er Cloud Computing udbydere der leverer interaktive hjemmesider for private og virksomheder baseret på WEB2 standarden. Virksomheder kan så købe de data som alle brugere producerer.

Under online redigering lige nu af forfatter: Michael Rasmussen Valiantin

Social Media benyttes af alle samfundsgrupper herunder private, foreninger, organisationer, virksomheder, og staten men er også i høj grad rettet mod specifikke produkter, information, holdninger, følelser og services af enhver art. Social Media er verdens største medie, har flest brugere i verden og er det mest kultur- og samfunds-ændrende medie. Social Media er verdens mest ekspanderende teknologi.

Social-Media-Markedsføring via socialmedia.dk giver permante resultater

Kategorier og funktionalitet i Social Media

Det kan f.eks. være et produkt, brand, koncept, en mening, et politisk budskab, en nyhed, et citat, en personlig oplevelse, en følelse, en hobby eller en begivenhed såsom et møde eller en koncert. Social Media omfatter alt fra et geografisk sted som f.eks. en mølle til den lokalhistoriske information om møllen, til de personer der knytter sig til den mølle og indeholder alle medier og referencer som er synlige og søgbare.

Oftest er alle ovenstående kategorier omgivet af et økosystem eller sub univers der består af alt hvad man ved om  kategorien og an kan kommentere og debattere om kategorien.

Man kan opdele denne Social Media adfærd i:

  • Producent – hvem der publicere f.eks. et produkt eller service
  • Medlemmer – Dem som ”Liker”, er medlem eller er tilknyttet gruppen
  • Aktive medlemmer Dem som kommer med kommentarer, eller er villige til at vidersende din information
  • Medlemmers netværk som LIKER dine kommentarer
  • Nye medlemmer som er blevet medlemmer på grund af et like eller en kommentar via Timelines, vægge og på selve Facebook siden hvor det sker
  • Marketingværdi – er den præcist målbare eksponering der sker likes eller kommenteres kan ses på profilvæggene samt i Nyhedsfeeds, via RSS på eksterne sider, via Social aggregering på dine egne websites og andres, eksterne Timelines og eksterne profile dele som hentes til medlemmers egne profiler andre steder m.v. og medlemmernes evt. Egne hjemmesider eller blogge.

Michael Rasmussen, AD, Social Media Expert siger: ”Alt vil blive Social Media! Det er min holdning at Social Media vil blive eller er allerede integreret i al Internet brug, og at den brug har bevæget sig til mobile enheder i en hast man ikke har set før. Man ser altså Sociale Medier og Internet integreret i alt fra armbåndure over TV til køleskabe og GPS positions enheder til mobile enheder såsom mobiltelefoner og SmartPads.”

Social Media er kommunikation. Social Media Marketing er smart markedføring.

Social Media giver brugerne adgang til at snakke sammen via chat, email, sms samt via telefon og videotelefoni. I de nyere teknologier kan man give sig tilkende via LIKE ANBEFAL, SEND TIL VEN, DEL MED VENNER og der opstår for de fleste Social Media steder en konkurrence om at ligge nummer 1 på specielle søgeord. På den måde bliver Social Media VIRAL  og netop virale sociale teknikker, gør at du kan følge med i hvad der sker baseret på dine kontakter.

En personlig profil på f.eks. Facebook, gør at du kan se og dele hvad du kan li, hvilke interesser, grupper, begivenheder, følelser og geografiske placeringer du eller din virksomhed har. Både historisk med den nye Timeline funktion i Facebook, via datoer og forfatternavne m.v. Dette deles så du f.eks. kan se hvem der kan li et specielt produkt eller arrangement.

Dette er naturligvis en kæmpe gevinst for enhver virksomhed der ønsker at sælge tilsvarende produkter eller synonyme services. Alt dette sker i realtime samtidigt med at du live kan følge med i hvordan meninger og kommentarer udfolder sig.

Kritikkere som jeg selv siger at der er uendelig meget information som er overflødigt og dermed sinker dig i din hverdag. Fra for få år siden til at være en minoritet er det i dag en majoritet af befolkningen som benytter Social Media. I dag er det hele 84% af alle danskere. Det er derfor unormalt ikke at benytte Social Media hvis man er en virksomhed, en person, forening eller nogle af ovenstående kategorier.

Web 2.0 standarden inkluderer Social Media og indebærer en definering som ser således ud:

  1. Det ideologiske og teknologiske grundlag bygger på web 2 standarden og er den teknologi som udvikler sig hurtigst i hele verden.
  2. Sociale Medier er en allestedsnærværende teknologi som er gjort mulig i skalerbare Cloud Computing og NOSQL/BIGDATA server miljøer.
  3. Social Media er en række applikationer som benyttes mobilt og på enhver internetgivende platform
  4. Social Media tillader oprettelse af bruger og virksomhedsgenereret indhold som ses og debatteres i realtime

Social Media klassificeringer

Social Media har former som enhver af ovenstående kategorier af alt eksisterende. Historisk set er Social Media baseret på:

  1. Internet Forums og interessegrupper
  2. Web Blogging teknologi som Blogger, WordPress,
  3. Sociale Medier såsom Hi5, Facebook, LinkedIn, Twitter
  4. Rating sites og medie sites såsom YouTube
  5. Informationssites og Social Crowding såsom WikiPedia og websteder der beskæftiger sig med bedømmelses, forbrugerstyrede meningstilkendegivelser og rating af virksomheders produkter og service
  6. Media, Pod og Video-Casting sites såsom Itunes, Youtube, Flicker hvor der præsenteres videor, tale, kurser, fotos, lyd, undervisning, debatter m.v.
  7. Bogmærke Sites der husker det du gerne vil huske via at gemme links
  8. Dating Sites
  9. Gaming Applikationer (De første til at profitere på Social Media)
  10. Undervisning og Edutainment såsom Ted.com

Mange af teknologierne er først implementeret for mange år siden i pornobranchens f.eks. rating teknologier af video og billeder. Og her er det på sin plads at nævne at Social Media er det eneste som har overgået pornoindustriens besøgstal.

Kaplan og Haenlein definerede i 2010 typerne af sociale medier som efter nedenstående jeg dog har udvidet og tilpasset danske standarder:

  1. Samarbejdsprojekter og Crowdsourcing såsom WikiPedia
  2. Blogging teknologier såsom anvendt af Dagblade, Forlag Twitter, WordPress, Technorati, Blogger
  3. Vennemøde steder såsom: Facebook, LinkedIn, Badoo, Hi5, Netlog
  4. Datinguniverser såsom Dating, Match, Badoo, AreYouInterested, Hi5, Netlog
  5. Web publicerende services til Websteder, Social Media og Online marketing
  6. Interesseforums såsom Kommunikationsforum, fagforeningers og interesseorganisationers sites og subsites
  7. Intranet sites der indeholder Social Media funktioner såsom Crowd Sourcing og samarbejdsprojekter i store sites, foreninger og organisationer
  8. GPS og Navigations orienterede websteder såsom GPS til mobiler og biler f.eks. Google Maps, TomTom, AOK

Ovenstående teknologier som anvendes er således blogs, deling, poster, e-mail, Crowd Sourcing og Video VOIP. Hvis man som websteds ejer er interesseret i disse kundegrupper kommer man ikke uden om Responsive Web Design og integration af Social Media både på ens eget websted og i form af oprettelse på ovenstående websteder.

Social Media Marketing er Social Business med Social Intelligence

Sociale Medier fokuserer på nogle få eller flere af de funktionelle kategorier såsom identitet, mening, følelse, interesse, samtaler, deling, distribution (aggregering af data via RSS, XML og Social Media m.v.), nærvær, sammenhold, møder, arrangementer, relationer, brugerbedømmelse og dermed også dit omdømme samt grupper og websteder og underwebsteder på f.eks. Facebook og LinkedIn der repræsenterer alle former for virksomheder, ideologier, begivenheder, geografiske placeringer og personrelationer.

Michael Rasmussen, AD, Social Media Expert siger: ”Social Media Marketing er en disciplin der henhører under Social Business. Det er at påvirke forbrugere til at like, kommenterer, købe, tilmelde sig og få disse forbrugere til at skabe merværdi ved at vise sine interesser og anbefale til andre. Det er en virale gevinst som er direkte målbar og kan udnyttes via SMS, Social Media, E-Mail, Din websted og ved annoncering andetsted. HUSK på at et link til en f.eks. Facebook, giver HØJERE konverteringsrate end til dit eget websted, Social Media giver højere respons end E-Mail Marketing”

Virksomheder, Organisationer, Foreninger, Partier og Staten må så finde fodfæste i Social Media æraen med en strategi som indeholder flere af ovenstående kategorier på en hensigtsmæssig måde. Dertil kommer at Medieovervågning bliver en naturlig kontrol af hvad der skrives om dig, din virksomhed eller dine produkter.

De fleste IT og Softwareproducerende virksomheder og teleselskaber samt telefonproducenter udbyder allerede Social Media funktioner i sine produkter. Antallet af patenter er indenfor de sidste 5 år eksploderet men der er dog ikke udstedt egentlig forhindringer at danske virksomheder kan benytte ovenstående kategorier frit.

Alle kategorier af private og virksomheder kan med fordel opnå en merværdi igennem Social Media. Disse værdier kan være forbedret kundeloyalitet, forbedret branding, styring af HVOR kunder snakker om dine produkter.

Markedsføring med Social Media Marketing og Social Intelligence

At annoncerer på Social Media er mere målrettet end f.eks. Google Adwords. Social Media Marketing er mere målrettet fordi du kan ramme en ønsket målgruppe på baggrund af titel, arbejde, alder, interesser, geografi og historik. Socialmedia.dk har sammen sat 3 x annoncepakker som starter fra 495,- pr. måned.

Annoncering via Social Media er billigere end f.eks. trykte medier og f.eks. Google Adwords. Dertil kommer, at fordi du kan vælge din målgruppe præcist, så opnår du naturligvis også en højere konverteringsrate.

Man kan benytte Social Media til at opnås BRAND BUILDING, altså at opnå mange eksponeringer, eller man kan indstille sine kampagner til at genere flest klik med et utal af annoncer baseret på forskellige søgeord.

F.eks. er det muligt at opnå millioner af seere til en Video for omkring 40.000 kr fraregnet omkostninger til produktion. Via TV Reklamer skulle du betale mindst det 15-20 dobbelte.

Michael Rasmussen fra Socialmedia.dk siger:  ”Om ganske få år vil der KUN VÆRE Social Media. Fordi Social Media indbygges i de fleste websteder, software og hardware. Derfor skal danske virksomheder vågne op. Opret eller udvid din Social Media strategi fordi 84% af alle danskere allerede benytter Social Media”

Social Media er Open Source teknologier baseret på Linux

De fleste kendte virksomheder benytter Open Source som f.eks. Google, Ebay, Microsoft, Facebook, LinkedIn, Twitter. F.eks. er databaserne opbygget omkring NOSQL/BIGDATA og kan derfor skalere i det uendelige, med hastigheder som er 2.500 gange hurtigere end f.eks. Microsoft SQL Server, MYSQL, Oracle eller DB2.

Derfor kan du integrere de samme produkter på dit intranet eller indbygge disse på dit websted. Det er tankevækkende at 90% af de virksomheder som har flest besøgende i USA bygger på Open Source, Linux og skalerbare databaser såsom NOSQL. Analyseinstituttet Gartner har analyseret  de fleste startup virksomheder i USA, og konkluderet at 86% af dem der benytter Open Source, samtidigt er de mest succesrige. En af årsagerne er at Open Source opfindelser såsom BIGDATA/NOSQL ikke fandtes før.

Social Media Open Source CMS er Responsive Web Design

Vi anbefaler Open Source CMS systemer til Responsive Web Design og Social Media. Det gør vi fordi de er gratis, har flest faciliteter og flest brugere i verden. F.eks. har WordPress 60 millioner brugere og hen ved 100.000 udviklere. Det er noget mere end hvad f.eks. en dansk CMS producent kan præstere. Fordelen ved Open Source CMS systemer er, at Social Media kan integreres på få minutter, og skal du f.eks. bruge en videoplayer tager det få sekunder at installere som moduler eller plugins.

Socialmedia.dk anbefaler følgende Open Source CMS Systemer:

  • ALFRESCO
  • COMPOSITE
  • DRUPAL
  • EZPUBLISH
  • JOOMLA
  • OPENCMS
  • TYPO3
  • UMBRACO
  • WORDPRESS

Derudover anbefaler vi følgende eCommerce systemer som alle overholder de krav vi stiller til eShopping herunder f.eks. direkte mulighed for benyttelse af Visa/Dankort som de fleste danskere benytter.

  • MAGENTO
  • OSCOMMERCE
  • OPENCART
  • CRELOADED
  • PRESTASHOP
  • ZENCART
  • VIRTUEMART
  • SHOPFACTORY
  • INTERSPIRE
  • 3DCART
  • SPREE
  • UBERCART
  • MICROSOFT DYNAMICS / C5
  • SAP

Social Media forbrugeradfærd og Brand Management

Man kan kort sige at succeskriteriet for Social Media, er at de Sociale Medier er forbrugergenerende (Consumer Generator Media) på baggrund af en sociale teknologier, der gør det muligt at have interaktion og med skabelse af værdi.

I dag skal man se på HVILKEN adfærd forbrugerne har. De fleste bruger nettet til at indhente information, nyheder og en stadig stigende gruppe bliver selv-publicerende.

Den psykologiske og sociologiske analyse af den adfærd som dine forbrugere, kommende kunder er her vigtig fordi du dermed kan ramme mere præcist i forhold HVOR dine kunder befinder sig i Social Media billedet og ikke mindst HVORDAN disse identiteter handler.

Der er f.eks. langt højere respons med helt op til 4-5 % konverteringsrate for at annoncere til et lille men målrettet publikum såsom f.eks. alle tandlæger i Danmark. Prisen for annonceringen er ligeledes billigere, hurtigere at producere og ændre og tillige mere effektivt med en langt højere ROI.

Eftersom der sker en stor konvergens imellem traditionelle medier såsom Aviser, Fagblade, TV og Internet og det hele bliver mere mobilt, er der god sund fornuft i, at analysere og implementere en egentligt SOCIAL MEDIA STRATEGI. Uden en sådan ved man ikke lige hvad man laver og hvorfor.

Førhen skulle du bare tage stilling til 1 tal, nemlig hvor mange læsere på en avis f.eks. Nu kan man nemt miste overblik, fordi mulighederne er så mange og man samtidigt med at man er på Social Media portaler også samtidigt dermed kan nå de læsere som aviser og magasiner har. Det ene udelukker således ikke det andet.

Global Business Building og Brand Management via Social Media

Eftersom du kan skalere dine kampagner globalt efter interesser, alder og stilling f.eks. kan du opnå en global Brand Building som ellers ikke er til at betale via konventionelle medier. Og eftersom der kommer flere og flere mobile internet brugere (ca. 75% i 2015) så skader dette i høj grad den konventionelle branche der består af aviser, magasiner og produktion af forhandler og medlemsinformation.

Den råde tråd er her at du samtidigt med at skabe Brand Building og pleje dine produkter med Brand Management så kan du rent faktisk skabe direkte salg til dine forhandlere samtidigt med at du kan analysere dine forbrugeres adfærd hvis de kommer en på en Landing Page på dit eget website, eller på en side på Facebook f.eks.

Dette betyder, jf. analyse institutter og medierne, at du alene fremover faktisk kan vælge ren elektronisk distribution og pleje af dit brand og i stedet opnå en langt højere bruger interaktion og dermed et forbedret Brand Value. Disse tal er nemlig meget nøje defineret ud fra mediernes egne tal og på elektroniske medier har man jo direkte kvalitetskontrol og VED hvad der sker. Det er ikke bare antagelser, gæt og formodninger.

Prisen for BRAND MANAGEMENT er således meget lav, fordi en industriel medieproduktion typisk kræver specialiserede kvalifikationer og uddannelse hvorimod Social Media er brugervenligt ikke kræver dette.

Fordelen ved Social Media annoncer og marketingkampagner er, at du kan måle effekten alle fra dag 1 og justere løbende, det kan man jo ikke med annoncer i dagblade f.eks.

Eftersom ALLE benytter Social Media i dag, er det fordi de opnår en merværdi. Denne merværdi øjes naturligvis med SOCIAL MEDIA STRATEGI som er vort mest solgte produkt som koster imellem 1.995 og 4.995,-

Du LYTTER for lidt

Vil du forhøje din brandværdi og forbedre din virksomheds image, skal du LYTTE efter og reagere på, hvad forbrugerne OG andre siger om din virksomhed eller dine produkter. Hidtil har virksomheder alene SNAKKET, d.v.s. annonceret og sendt 1 vejs information ud. Alle analyser viser at de virksomheder som har en Social Media plan der involverer aktiv lytning og medieovervågning opnår både kontrol over deres image og får forbedret sine muligheder for overlevelse ved såkaldte happy consumers, altså en vred og skuffet kunde der vendes til en glad og tilfreds kunde. Rent psykologisk er mennesker glade når de bliver lyttet til og rent sociologisk benævnes dette som en af succes faktorerne bag Social Media. Der bliver set og lyttet. Det er ikke kun dig der ”snakker”.

Den bedste, billigste og mest enkle metode til forbrugerkontakt er Social Media, hvad enten du benytter Social Media eksterne i form af f.eks. LinkedIn eller du benytter Social Media WEB2.0 teknikker på dit website.

Fordi man selv kan redigere og have filtre for ubehagelige ordvalg, kan du endda lade dette køre af sig selv eller via daglig eller ugentlig moderation. I praksis kommer der ikke ret mange negative inputs, men det er vigtigt, at når de kommer, at du agerer med det samme. Man har set mange eksempler på at forbrugere kan skade dit image og salg hvis de skriver negativt på bestemte websites. Er det dine egne sites, pages og social media profiler, kan du således selv slette eller ændre disse inputs og forvandle en negativ kunde til en succes.

Viral Marketing og Social Media

Kunsten er er at få bare nogle få procent at dine forbrugere til at blive aktive tilfredse kunder som engagere sig i dit produkt. Disse er de bedste ”ambasador sellers” som skaber synergi for dine produkter eller budskaber.

En af SocialMedia.dk bedste metoder er produktet Social Media Pages som belønner aktive skribenter, eller som vil udføre virale tjenester for din virksomhed. SocialMedia.dk har eneret i Danmark for denne prcess hvor du kan identificere forbrugeren og at denne dermed på dit websted kan se sit eget navn i realtime, hver gang han er i Ambassador mode.

Disse gratis sælgere kan påvirke hundredtusindvis af kunder i den rigtige retning og kan skabe synergi og præcis og målbar Brand Building du næppe for kunne drømme om.

Viral Marketing via kundeinteraktion er den bedste metode til gratis markedsføring og samtidigt den billigste.

Udfordringen med Social Media

Intet er jo uden omkostninger både i tid og penge. En Social Media Strategi kommer ikke af sig selv og implementeringen kan vare i en uges tid. Men ser du hvad Kietzmann hævder, er det et faktum at sociale medier udgør en stor angst for mange virksomheder grundet manglende viden om Social Media. Dertil kommer at det er svært at have overblik over 15 forskellige teknikker eller metodikker som man enten skal lære eller købe sig til.

Socialmedia.dk produkterne virker f.eks. ved at analysere identiteter, venskaber, samtaler, delinger, relations diagrammer, interesser, medlemskaber og naturligvis alder, køn, stilling og arbejdsplads. En sådan software er ikke umiddelbar tilgængelig. Dertil kommer vores samkøring med andre databaser både offentlige data i Danmark fra CVR, Danmarks statistik og helt almindelige forekomster af dit virksomheds brand eller navn på Internettet ELLER i print media, radio, video og TV.

Social Business og Social Intelligence Media Marketing

SOCIAL BUSINESS er ikke kun Social Media Marketing. Det er faktisk din samlede Social Media Strategi der er det. Kongruens opstår i samspillet imellem Social Media strategien og anvendelserne indenfor kategorierne og metoderne. Af samme årsag er SOCIAL BUSINESS det nye modeord, som alle ved hvad drejer sig om, men ikke alle ved helt hvilke konkrete metoder, analyser og resultater man får.

Det er vigtigt at forstå at Social Media ikke blot er Business, men også involvere din virksomheds image, omdømme, brands og plejen heraf på Social Media Strategien, kan være en stor forskel både i omsætning, men også på din Brand Værdi. Læs også om Social Intelligence.

Michael Rasmussen, AD og Social Media Expert siger: ”Sociale Medier er vanedannende, og det er frygten for AT GÅ GLIP AF NOGET, der driver Social Media æraen. Ellers ville så mange mennesker ikke spille sin tid. De psykologiske og sociologiske konsekvenser er, at vort samfunds vaner ændres. F.eks. bliver forbrugere til dommere, der nemt kan skabe problemer for din virksomhed. Dine holdninger, produkter og virksomhed kan udnytte denne effekt helt naturligt også halvautomatisk og viralt med flere gevinster end blot bedre bundlinie”

Social Media Statistik

Effekten af Social medier forandrer samfundet og markedsføringsmetoder og kommunikation lægges om. I dag er Social Media mere på dagsordenen en noget andet og det er verdens mest stigende teknologi og samtidigt verdens mest udbredte både målt på tid og på penetration i de enkelte lande.

I de fleste lande er Social Media indført som fag, således, at elever lære Social Media Praksis og der er hele specificeret uddannelser målrettet mod Social Media.

Ser vi på penetration i nogle lande som er sammenlignelige med Danmark og de forskellige statistikker for hvordan og hvor meget Social Media anvendes, så er trenden helt klar over det meste af verden.

  • Sociale netværk udgør nu 22% af al tid tilbragt online i USA. 2009
  • Social Media har overhalet pornografi som nr. 1 aktivitet på nettet.
  • YouTube er den 2. største søgemaskine i verden.
  • Facebook overgår Google for ugentlige trafik i USA
  • I alt 234 millioner mennesker 13 år og derover i USA anvendte mobile enheder i december 2009.
  • Twitter behandler mere end en milliard tweets i december 2009 og i gennemsnit næsten 40 millioner tweets om dagen.
  • Over 25% af amerikanske internetbrugere sidevisninger opstod i en af de øverste sociale netværkssider i december 2009, op fra 13,8% året før.
  • Australien har nogle af de højeste sociale medier brug i verden. I brugen af Facebook, rangerer Australien højest, med over 9 millioner brugere tilbringer næsten 9 timer om måneden på sitet.
  • Antallet af sociale medier brugernes 65 år og ældre voksede 100 procent i hele 2010, således at en ud af fire personer i denne aldersgruppe er nu en del af en social networking site.
  • Pr. juni 2011 Facebook har 750 millioner brugere.
  • iPhone-programmer rundede 1 milliard efter 9 måneder, og Facebook tilføjede 100 millioner nye brugere på mindre end 9 måneder.
  • Hvis Facebook var et land ville det være verdens 3. største med hensyn til indbyggere, jf. USA.
  • US Department of Education.
  • 1 ud af 8 par gift i USA sidste år mødtes via sociale medier.
  • 1 ud af 6 studerende på videregående uddannelser er indskrevet i online læseplan.
  • Inderne bruger mere tid på sociale medier end på nogen anden aktivitet på internettet.

Nielson Social Media Rapporten: “I USA alene, er minutterne brugt på sociale netværkssider steget 83 procent år-til-år. Faktisk steg de samlede minutter brugt på Facebook næsten 700 procent år-til-år, er vokset fra 1,7 milliarder minutter i april 2008 til 13,9 milliarder i april 2009″

AC Nielsen siger: “Globale forbrugere tilbringer mere end 6 timer på sociale netværkssider.

Forfatteren Erik Qualmann fra bogen “Social Media Revolution” siger: ”93% af virksomhederne bruger Social Media til markedsføring”

Hvis du ønsker det, tager vi gerne et møde og laver eller forbedre din nuværende Social Media strategi. Kontakt os på 70214440 lokal 240.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.