Michael Rasmussen


Michael Rasmussen

Michael Rasmussen

Karma: 24 (?)

Er E-Mail helt død i forhold til Social Media?

E-Mail er død lød vurderingen tilbage i 2009. I Wall Street Journal kunne man læse en spændende artikel med titlen: “Why E-mail no longer rules”. Artiklen påstod, ikke helt uventet, at E-Mail var på vej retur i forhold til brug af Social Media og mobiltelefoner. Her 4 år efter kan vi se at halvdelen af verden er mobil, men at nyhedsbrevene ikke har ændret sig stort.

Artiklen fremhæver HASTIGHED som den markante fordel ved Social Media fremfor E-Mail. Og et andet argument er at Social Media er SJOVERE. Det er nu muligt at sende mange beskeder om dagen til hundredtusindvis af mennesker i stedet for at sende til de fast emails du kender og jo allerede har skrevet til. Social Media har taget store bidder af E-Mail fordi de fleste virksomheder ikke bruger E-Mail mere eller bruger begge dele i marketing øjemed. Dermed er storhedstiden for E-Mail ved at være forbi hævder artiklen. Det er interessant læsning. Desværre kan du kun se artiklen via et login (abonnement) men du kan se et referat på wsj.com og der er flere kommentar artikler om dette i nyt.com også.

Lad Social Media overtage E-Mail rollen, så dit nyhedsbrev ER Social Media

Well, lad os analysere denne påstand og bevise om det er sandt. Det er sikkert at det ene jo ikke udelukker det andet, men perspektiverne er jo ikke til at tage fejl af. Tager vi standard funktionalitet som vedrører nyheder og e-mail indenfor Social Media kan vi konstatere at;

  • Der er stort set ikke noget spam på Social Media. Fordi mange indbokse er fyldte og der kommer meget spam på ordinær E-Mail, er konverteringsraten eller responsen højere på Social Media end på E-Mail.
  • Social Media har fået indbygget E-Mail i f.eks. Facebook, LinkedIn, Plaxo, Kommunikationsforum m.v.
  • Social Media har en NYHEDSSIDE, det er faktisk den side de fleste sidder på og nyheder præsenteret af denne vej, er dem som har højst konverteringsrate. NYHEDSSIDEN er en slags overblik over dagens nyheder og “E-mails” der udsendes af alle ens venner samt fra ALT du kan li og de medlemskaber du har af grupper. Denne informationsstrøm præsenteres på NYHEDSSIDEN og er en aggregering af dine forbindelsers aktiviteter, herunder også kommercielle aktiviteter.
  • Analyse bureauerne og medierne generelt fremhæver at en Social Media besked, altså en aktivitet der bliver set på en NYHEDSSIDE, EN VÆG, EN PROFIL eller i en BEGIVENHED har 2-12 gange højere interesse og dermed konverteringsrate end hvis den samme besked blev modtaget i en E-Mail.
  • E-Mails er sjældent layoutmæssigt opbygget til mobile brugere og til Social Media brugere. En sådan opbygning kan minimere afmeldinger.
  • E-Mails kan skabe badwill hvis de kommer for ofte, men nyheder og direkte henvendelser på Social Media har ikke samme effekt, hvis der er tilknyttet EN HISTORIE til nyheden
  • På Sociale medier kan du henvende dig direkte til kunden, eller via nogle af de interesser og medlemskaber kunden har. Du kan tillige poste på venners
Hvorfor er E-Mail så blevet så kedeligt. Well for det første er det fleste nyhedsbreve rigtigt kedelige. De tager f.eks. heller ikke højde for at de mobile brugere nu udgør majoriteten af det danske marked og tager ikke hensyn til at formulere sig i forhold til målgruppen.

Det gennemskuelige bliver nemt kedeligt

Flere analyser viser at netop tørre produktfakta og selv at andre der roser dit produkt er kedeligt. Det er fordi det er gennemskueligt. Og DET i sig selv er kedeligt. Mange spørger os hvad vi kan gøre fordi mange simpelthen afmelder sin nyhedsbreve og der kommer flere afmeldinger end tilmedlinger til E-Mail feeds. Det er derfor at Social Media har store fordele, og hvis du kombinere dette med at lave Branding på dit produkt via HISTORIER og BEGIVENHEDER er du godt på vej. Med nyhedsbreve kan du gøre det samme, og henvise til dine SOCIAL MEDIA profiler, det giver flere klik kan vi se på klikanalyserne. Faktisk giver et klik til en FACEBOOK side, HØJERE KONVERTERINGSRATE end til dit egen website… Tænk lige over det ! ;-) På en NYHEDSSIDE kan man se mange slags realtime nyheder f.eks. følelser, begivenheder, aktiviteter, kommentarer og LIKES. hvis du nu er rigtig smart skrives din “NYHED” som en artikel, en HISTORIE eller en BEGIVENHED. Så får du større respons og konverteringsrater. De psykologiske og sociologiske perspektiver i dette er nemme at gennemskue fordi der er tale om Social Media Kultur. Så som et resume, kan jeg kort anbefale:

  • at man præventivt nemt kan forhindre e-mail afmeldinger
  • at man anlægger den holding, at flere og flere tilmeldinger til e-mail nyhedsbreve, er ikke et succeskriterie hvis der samtidigt er mange afmeldinger, tegn kurverne for begge og forstå hvorfor, udover de normale til/afmeldinger
  • at man kan kombinere begge dele ved at linke og implementere Social Media i sine nyhedsbreve for bedre konverteringsrater og dermed omlægge sin marketing strategi til Social Media, og beholde E-Mail strategien, det ene udelukker ikke det andet.

Forfatter: Michael Rasmussen, Telefon 26211000

Kommentarer

Få nyhedsbrev

51 JOB

SoMe-ekspert

Se alle job Indryk job

Job

Media Advisor

Frist: 30. september

Strategic Communication Advisor

Frist: 10. oktober

Kommunikationskonsulent

Frist: 31. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.