auto-metakommunikation.
I arbejdet som SEO professional eller SEO Consultant eller SEO advisor eller bare Optimizer, som dækker bedst over arbejdsområderne, er processen delt op i 3 lag:
- Teknik
- Link
- Kommunikation
Området teknik går ud på at rydde op efter 13 års test & fest, udviklinger & landvindinger - alt fra JavaScripts, FLASH til CM-systemer og altmuligt andet der har drejet rundt, dyttet og båttet for at få brugerens opmærksomhed til styring af dét, for ikke at glemme moving-gif ;) og you-name-it. Herefter åbning til meta-tagging, alt tagging, URL, default opsætning m.v.
Alt i alt en oprydning, optimering og nye indstillinger der gør arbejdet nemmere for den enkelte webredaktør og gør platformen (CMS’en) mere læsevenlig for spideren og et default setup der får sitet til at auto-meta-kommunikere.
definition af metakommunikation:
Metakommunikation bruges indenfor analyse af mange former for kommunikation som en betegnelse får, når fx en tekst eller en film kommunikerer om sig selv. kilde: Wiki
Det citat siger ganske præcist hvad jobbet som optimator drejer sig om. Omdrejningspunktet er at få content (en artikel inkl. billeder), på en enkelt webside, til at kommunikere til og med WWW.
Til; vil sige at metatagge siden op således den kort og præcist kommunikere til WWW. Med: vil sige at linke siden korrekt sammen med komplementære og substituerende temaer altså putte den enkelte side ind i en sammenhæng som både støtter de andre sider og dermed den enkelte side som bliver linked up. Læs metcalfe (networking)
Sådan.
Så har vi selve optimeringen af kommunikationen. Selve analysen af kommunikationen (af den enkelte artikel) foretages vha. en keywordanalyse ( følg link og se pkt.4.0 + 4.1 s. 6)
Keywordanalysen
Ideen med keywordanalysen er ganske simpelt at justere budskabet af den enkelte artikel således at den kommunikere budskabet i forhold til hvilke søgeord folk benytter til at finde denne type information. Det vil sige at tilpasse budskabet efter det som brugerne søger efter. Altså et bedre match mellem udbud og efterspørgsel.
Disse keywords er så omdrejningspunktet for hele metakommunikationen for den enkelte artikel og bliver både brugt i content, auto-metakommunikationen og i meta tagging. Disse keywords kan ligeledes være udgangspunktet for copywriting og så begynder arbejdet at tage form som udviklende arbejde frem for optimerende arbejde.