Martin Stahl


Martin Stahl

Martin Stahl

Karma: 872 (?)

- at være OPTIMATOR
 - at være OPTIMATOR
 
Den mest rammende parallel jeg kan drage ved at arbejde med SEO er at det handler at fortolke og transformere virksomhedens business-plan til virksomhedens website og opdatere forholdet mellem hvad virksomheden siger den er og hvad den rent faktisk gør.
 
Hvis man går lidt videre end bare at kigge på udviklingen af coporate websites og transformationen fra businessplan til webplan handler det ligesom meget om informationsaflejring og vidensforankring.
 
Når virksomheden søsætter en ny markedsføringskampagne handler det det i bund og grund om at gøre opmærksom på virksomheden og virksomhedens produkter – nogle vil hævde at det også drejer sig om værdier (pga. nødvendigheden af tilførsel af nye ressourcer m.v.) Den sværeste disciplin er at danne og opretholde opmærksomheden i det offentlige rum og hos den enkelte modtager. Endnu svære er det når budskabet bliver overtaget af et komplimenterede budskab fra en af konkurrenterne. Derfor ser vi ofte massive kampagner der måske mere batler mod potentielle konkurrenter end reelt at få opmærksomheden fra potentielle købere - hvilket resulterer i et massivt ressource (over)forbrug som kun reklamebureauer, mediebureauer og medier tjener fedt på.
 
                     
Passiv Optimering uden retning
Optimeringsarbejdet handler i sin reneste form om at justere række faktorer således det samlede billede ændres mere eller mindre radikalt. I yderste konsekvens kan denne justering handle om en opbrydning af en eksisterende sammenhæng for derefter at sætte det sammen igen på en ændret måde. I detaljen kan arbejdet foregå ved at finjustere hvert eneste fragment, hvorefter det at samle fragmenterne til et samlet billede er selve forandringen. Det minder lidt om en incremental innovationsproces, hvor undtagelsen ved optimering er at man ikke tilfører noget nyt til materialet. Altså en form for passiv optimering eller finpudsning.
 
Aktiv Optimering med retning
Aktiv optimering betyder at man gerne vil optimere sit materiale hen i mod noget – eller forsøge at tilpasse det til nogle fastlagte rammer eller et fast regelsæt. I SEO øjemed handler det om at afkode søgemaskines algoritme ved at bruge reverse engineering. Udgangspunktet er at man ikke kender regelsættet, men skal gætte / afprøve / drage erfaringer / danne empiri omkring regelsættet for derefter at genskrive regelsættet og formidle det. Lidt ligesom at sidde med en æske tændstikker og resonere sig frem til hvad der er inde i æsken uden at åbne den.
 
Så en god optimator har et godt indblik i måde den strategisk og operationelle proces – hvilket gør at man indfinder sig som taktisk koordinator.
 
I et brainstorm forum går det derfor ud på at katalysere forummet uden at deltage for derefter at omsætte de mange ideer til nye værktøjer og derefter sætte udviklingen af værktøjerne på skinner i form af en overlevering, projektbeskrivelse, krav spec el lign. Herefter kommer så klassiks projektstyring eller hvis man er heldig bliver det udviklet i et iterativt forløb hvor processen bliver formet til et ”interview møder observation” vakuum – hvor man interviewer idé manden og observerer håndværkeren i en slags taktisk vakuum.
 
Forskellen på et brandstorm-forløb og et udviklingsforløb er at der hvor brainstormen skal udmunde i nye værktøjer skal udviklingsforløbet udmunde i konkrete tiltag.   
 
I et rent web-optimeringsforløb handler det om at få websitet til at kommunikere til WWW altså indgå i et netværk. Med web 2.0 handler det lige så meget om at forandre kommunikationen samtidigt med at websitet udvikles. Man kan sige det handler om at få motiveret en gruppe mennesker til at kreerer nyt og interessant indhold der matcher virksomhedens værdier og dermed forøger volumen af virksomhedens værdisæt samtidigt med at dette nye dynamiske indhold kommunikeres korrekt således der indgås nye netværk over tid og måske endda bygger broen til web 3.0.
 
 
 
 
 
 

Giv din stemme

6 stemmer
3,8/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Teamleder til Kommunikation

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.