Mads Richard Møller


Mads Richard Møller

Mads Richard Møller

Karma: 140 (?)

Forfatter:

10


artikler

49


indlæg

Jagten på de første SharePoint 2010 intranet

SharePoint 2010 har været på markedet i næsten et år, så jeg forventede at der ville være masser af cases at vælge mellem til det heldagsseminar den 26. maj om praktiske erfaringer med SharePoint 2010 intranet, som jeg er med til at arrangere for Intra2 | Netværk om intranet.

Det viste sig dog forbavsende vanskeligt at finde danske virksomheder, der både har lanceret og gerne vil fortælle om deres erfaringer med SharePoint 2010 som intranet. Og jeg har ellers søgt bredt i Intra2-netværket, der rummer mere end 300 danske virksomheder, jeg har kontaktet de store danske konsulent- og leverandørhuse og jeg har taget direkte kontakt til Microsoft Danmark.

Det kan især virke underligt, når man tænker på de mange lovprisende salgs- og konsulentpræsentationer, der prægede billedet op til og efter lanceringen af SharePoint 2010 og når man ved at Danmark er et af de lande, hvor Microsoft har allerbedst fodfæste.

Men selv om min søgen har været ganske tidskrævende, så har den givet mig et meget godt indblik i, hvorfor SharePoint 2010 indtil nu kun er lanceret i forholdsvis få virksomheder. Her kommer fire af de vigtigste forklaringer:

SharePoint 2010 er meget mere og andet end et intranet
SharePoint 2010 er i langt højere grad en bred, teknisk platform end blot et (afgrænset) intranet. Det betyder, at beslutningen og implementeringen bliver mere kompleks, bl.a. fordi der er langt flere interne aktører og systemer, der skal involveres og blive enige. Og her er det langt fra sikkert at det er intranettet, der først ’indtager’ den nye platform. Jeg møder således flere virksomheder, der vælger at starte med hjemmesiden, med dokumenthåndtering eller med projektrum. I mange virksomheder er der slet ikke en samlet og langsigtet strategi for SharePoint – fx i retning af en sammenhængende medarbejderportal – men i stedet sker udviklingen som forholdsvist løse og ukoordinerede tiltag fra forskellige afdelinger.

Intranet er skræddersyede, og derfor svære at udskifte
Mange virksomheder har løbende udviklet og tilrettet deres nuværende intranet, så det passer til eksisterende arbejdsgange og måder at kommunikere og videndele på. Der er dog en voksende interesse for at tilpasse interne arbejdsgange til et (standard)system, i stedet for at skræddersy systemet til eksisterende arbejdsgange. Det skyldes bl.a. problemer med teknisk opgradering eller udskiftning. Men dels kan det være svært at skabe den nødvendige opbakning til at indrette sig efter en given leverandørs luner og standarder (uanset om det er Microsoft eller andre), og dels tror jeg ikke specialudvikling kan undgås. Udfordringen er at gøre det de steder og på den måde, der både organisatorisk / forretningsmæssigt og teknisk giver mening – både på kort og længere sigt.

Manglede bro mellem IT og kommunikation / HR
En af klassikerne blandt konflikter og misforståelser i forbindelse med udvikling af intranet står mellem IT og kommunikation / HR. Det samarbejde er helt klart blevet mere kritisk i forbindelse med udvikling og implementering af SharePoint 2010, hvilket naturligvis hænger sammen med at SharePoint er en langt bredere (IT)platform end et traditionelt (informations)intranet. Hvor ejerskab og overordnet ansvar for intranet hidtil har bevæget sig ret entydigt fra IT til kommunikation / HR, så vælger de fleste virksomheder at forankre ansvaret for SharePoint i IT.

Jeg tror ikke, at der er enkle løsninger på hvordan det tekniske, det forretningsmæssige og det indholdsmæssige ansvar forankres bedst muligt, men der er ingen tvivl om vellykket udnyttelse af SharePoint 2010 forudsætter et tættere og stærkere samarbejde mellem IT og kommunikation / HR. Det er bl.a. også grunden til den store interesse for og fokus på SharePoint governance.

SharePoint 2010 kompetencer en mangelvare
Sidst men ikke mindst er det tydeligt at gode tekniske kompetencer er en mangelvare: Både hos leverandørerne (!) og hos virksomhederne. Det er måske meget naturligt for en ny platform, men jeg synes ikke det stemmer helt overens med beskrivelsen af SharePoint 2010 som en ny version i forhold til SharePoint 07, og ikke en ny platform. Brugen af uerfarne konsulenter til opstart af SharePoint 2010 kan måske bedst sammenlignes med at bygge et højhus på et fundament støbt af lærlinge. Og selv om fundamentet er solidt, så nytter det ikke meget hvis man ikke sørger for internt at have de nødvendige kompetencer, som kan arbejde med eller videreudvikle på platformen. For det er helt klart at SharePoint 2010 ikke er for amatører…

————————

Som udgangspunkt syntes jeg det var mærkeligt, at der ikke er implementeret flere SharePoint 2010 intranet. Efter en nærmere vurdering er det måske ikke så underligt, for der viser sig rigtig mange udfordringer og faldgruber før man kan gå i luften med et velfungerende SharePoint 2010 intranet. Men det er blot endnu mere grund til at lære af de første virksomheder, der har prøvet kræfter med den nye platform, og som tør stå frem både med gode og problematiske erfaringer. For der er værdifuld læring i begge.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

PR Manager

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

PR Manager

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationsrådgiver

Frist: 5. oktober

Pressemedarbejder

Frist: 12. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.