Mads Richard Møller


Mads Richard Møller

Mads Richard Møller

Karma: 140 (?)

Forfatter:

10


artikler

49


indlæg

Det mobile intranet: Keine hexerei

Mobil adgang til intranettet står højt på mange virksomheders ønskeliste. Interessen er tydeligst i virksomheder med mange medarbejdere i marken eller på farten, men mobil adgang ses også som en oplagt mulighed for at blive endnu lettere tilgængelig for de medarbejdere, der arbejder foran en PC.

Det er dog meget få danske virksomheder, der har erfaringer med mobile intranet. Det blev klart i forbindelse med research til et seminar om netop ”Det mobile intranet”, som Intra2 | Netværk om intranet arrangerer den 23. maj i København.

Ingen tryllestav
At der er så få mobile erfaringer i danske virksomheder kan virke mærkelig - især når man møder opfattelsen af at mobil adgang er en magisk tryllestav, der én gang for alle kan få intranettet helt ud til alle brugerne – hele tiden.
Problemet er, at mange lade sig forblænde af den måde, som mobile tjenester og apps breder sig på det åbne internet, og glemmer at det åbne internet og det afgrænsede intranet er to meget forskellige verdener. Det kan godt være at de rent digitale muligheder er de samme, men da teknikken kun er en meget lille del af udfordringerne, så skal nøglen til at gøre intranettet mere mobilt findes i nogle af de samme værktøjer og teknikker, som de intranetansvarlige i forvejen arbejder med.
En god, mobil intranetstrategi handler ikke om magi og tryllestøv, men om hårdt arbejde og snusfornuft – ganske som de andre udfordringer, som intranetansvarlige arbejder med. Men det er som om at hver gang der dukker et nyt (teknologisk) fænomen op, så ryger alt det som de intranetansvarlige har erfaret og lært gennem de seneste 10 år i glemmebogen, og arenaen overlades til helt nye prædikanter og tekniske buzz words.

Skær helt til benet
Et intranet kan være en omfattende størrelse – både med hensyn til omfang af indhold og typer af funktionalitet. Det afspejler sig helt konkret i, at mange virksomheder kæmper med lange og overfyldte intranetforsider. Udfordringen for en mobil udgave er ikke alene den meget mindre brugerflade, men også en anderledes (mobil) brugssituation. Det er noget helt andet at arbejde med 4 tommer i en krøllet kittellomme end 20 tommer på et roligt skrivebord med en blød kontorstol foran. Hvis man desuden ønsker at nå ud til brugergrupper, der ikke har stor erfaring med digitale arbejdsredskaber, så bliver det meget tydeligt, at det kræver meget stort kendskab til og tæt dialog med de pågældende brugergrupper, for at kunne tilpasse og prioritere indholdet rigtigt. Og den udfordring ligger i fin forlængelse af den generelt øgede fokus på ’task based’ eller rollebaseret intranet.

Koordineret indsats
Der er flere virksomheder, der har erfaringer med at give udvalgte medarbejdere mobil adgang til digitalt indhold, men hvor intranettet ikke er del af den mobile pakke. I stedet prioriterer enkelte systemejere og forretningsenheder at gøre deres egne, enkeltstående applikationer som fx salgstal, produktions- og lagerinformation eller indrapporteringssystemer mobil tilgængelig. Pointen er, at det naturligvis er vigtigt at de forskellige forretningskritiske systemer er tilgængelige, men at intranettet netop kan sikre sammenhæng og synergi mellem de forskellige systemer, og dermed øge den samlede tilgængelighed og brugervenlighed. Det er netop det, som den øgede brug af begreberne ’medarbejderportal’ og ’den digitale arbejdsplads’ beskriver.

Start enkelt og bliv klogere
For 10 år siden mødte jeg for første gang en virksomhed, der gav mobil adgang til indholdet på intranettet. Det foregik på den måde, at man kunne sende en sms med navnet på en kollega til et særligt nummer, hvorefter man fik en sms tilbage med telefonnummeret på personen. Det var både teknisk enkelt og uhyre brugbart for medarbejdere der arbejdede i marken eller blot var lidt langt fra en PC. Jeg vil vove den påstand at mange virksomheder den dag i dag kunne spare deres medarbejdere for mange unødvendige telefonopkald med den samme, helt enkle mobile teknik.
Et af grundene til at så få er kommet i gang med det mobile intranet er måske at de tekniske muligheder er blevet alt for overvældende, og at man bliver forblændet af at man skal have en mobil intranetløsning, der fra starten af matcher ’state-of-the-art’ på internettet – i stedet for at finde på enkle, konkrete løsninger på brugernes behov. For uanset hvor meget man tænker over det i forvejen, så er det først i det konkrete møde med brugerne, at man opdager hvad der virker og ikke virker – og hvad det derfor giver mening at arbejde videre med.

Byg videre på eksisterende erfaringer
Der er to sikre veje til et bedre intranet: Ved at lære af egne erfaringer – og af andres erfaringer. Det gælder også i forhold til det mobile intranet.
Angående de interne erfaringer, så er der helt sikkert mange interne mobile erfaringer i virksomhederne, som ikke bliver udnyttet, når intranettet skal gøres mobilt. Det kan være decentralt i organisationen eller en initiativrig systemejer, der har gjort sine egne erfaringer. De skal naturligvis findes og udnyttes.
Og så er der altså også mulighed for at høre om fire virksomheders første mobile skridt på heldagsseminaret ”Det mobile intranet”, som Intra2 afholder onsdag den 23. maj i København. Det er Region Midtjylland, Silkeborg Kommune, TDC og Arla, som vil løfte sløret både for udfordringer og udbytte af deres mobile initiativer.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Pressekonsulent

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Seniorrådgivere

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationsrådgiver

Frist: 5. oktober

Kommunikationskonsulent

Frist: 6. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.