Tak til alle de, der har begrundet deres link til min profil med rosende ord til mit lille radioprogram, der nu kører på 7. år - og ikke (foreløbigt, da) synes i umiddelbar livsfare, mens DR-sparekniven tragisk skærer en række gode mennesker og gode programmer væk og ned.
Siden programmet løb af stabelen for 6½ år siden er lyttertallet steget stille, men støt. Træerne vokser ikke ind i himmelen - den største stigning kom (ikke overraskende) da genudsendelsen af Mennesker og Medier blev flyttet fra sent lørdag aften til lørdag formiddag kl 11 - superprimetime i radioen. Men jeg vælger også at tro, at den stigende interesse for medierne, spiller en rolle. Da jeg startede programmet i 2001 kunne vi vælge og vrage mellem emnerne - i den sikre overbevisning, at ingen andre medier beskæftigede sig synderligt med medierne.
Nu er meta-journalistikken (journalistik om journalistik) stadigt voksende - men som et kuriosum kan man iagttage, at medens medie-stof i mange aviser før i tiden kunne læses på kultursiderne - kan det nu i stigende omfang læses på erhvervs/business-siderne. Det er også interessant at de to aviser, der har opdyrket og udvidet mediestoffet er Børsen (onsdags-sektionen) og Berlingske Business. Hvis man gik i den vildfarelse at medier primært er kulturstof, skal man bare kigge sig omkring (og i aviserne) for at blive overbevist om, at medier primært er en forretning. Det er der ikke noget galt i. Det har de sådan set altid været - men er nu begyndt så småt at tone rent flag. Det publicistiske træder stille og roligt til side for hensynet til aktionærer, års-resultater og egenkapital (det er jo også dyrt at lave gratisavis-krig - men til gengæld er det subsidieret af staten i kraft af en nul-moms). En femtedel af avis-momsfritagelsen ville kunne have afværget blodbadet i DR. Lytterne og seerne subsidierer jo staten ved at lægge næsten en milliard årligt i licens-moms!
Sådan er der så meget. Bare vent. Det er slet ikke ovre endnu. Berlingske skal formentlig igennem en ny sparerunde til efteråret for at ejeren, MECOMs David Montgomery, kan tilgodese sine investorer (se mange interessante børsmeddelelser på
www.mecom.co.uk)
Det er sommer. Mennesker og Mediers sommerserie handler om "Modstrømme i Mediehavet" - der ER fortsat mange ildsjæle derude, der bare laver aviser, magasiner, net-aviser, radio & TV fordi de har noget på hjerte. Sommerprogrammerne er
produceret i juni for at redaktøren efter 47 ugers uafbrudt live-produktion kan lege med sin nyindkøbte lille-bitte 32 år gamle sejlbåd - og iøvrigt nyde ferien i læ af Mols Bjerge. Jeg er nu gået ind i den elektroniske mobil-alder med en PDA'er. Der gik en hel dag med at få bluetooth-forbindelsen til laptoppen til at virke. Men det lykkedes og resultatet er den første blog på denne side fra min hånd. Måske den sidste - for jeg har lige læst en ny virkelig interessant bog, skrevet af ANDREW KEEN med titlen "The Cult Of The Amateur" hvor han fremmaner et kulturløst, egoistisk, navlebeskuende og uvidende samfund som et resultat af Web.2. Check ham ud og god sommer!
vh Lasse Jensen