Kresten Schultz Jørgensen


Kresten Schultz Jørgensen

Kresten Schultz Jørgensen

Karma: 948 (?)

Forfatter:

12


artikler

162


indlæg

Lad mig komme i avisen

Når det kommer til PR, antager de fleste, at det handler om profilering. Om at komme i avisen, fylde i medierne, at eksponere sig selv og virksomheden.
Som rådgiver i branchen får jeg hver uge forespørgsler om emnet. Én topleder synes, at hans produktionsvirksomhed i det jyske skal ’fylde lidt mere,’ herunder fordi konkurrenterne tilsyneladende får et opslag i erhvervspressen, blot de udskifter en mellemleder. En anden vil gene have hjælp til sin ’profil’ på de sociale medier. Hun skriver allerede 10-15 statusopdateringer på Facebook og Linkedin, men mener, at det vil gavne hendes forretning i modeverdenen, hvis hun får flere followers. Og endnu én har en rund fødselsdag i august. Han har noteret sig, at portrætterne af midaldrende erhvervsmænd med karriereskift fylder kolossalt – også i denne avis – gerne med en lidt privat vinkel på vedkommendes familieliv og motionsvaner. Dér kan min kontakt være med: Han har startet en cykelklub med andre 40-årige pensionskassedirektører og mener, at dét bør caste ham som energisk og fremadstormende.

Jeg kunne blive ved - men orker ikke. Lad mig i stedet dele en sommerhemmelighed og indrømme, at mit svar på disse forespørgsler som udgangspunkt er negativt. Drop medierne og pas dit arbejde. Det er bedst for medierne og uden tvivl også for forretningen.
Sandheden er, at medieeksponering kun i yderst sjældne tilfælde har forretningsmæssig effekt. Det kan være som den rene reklame, hvor et nyt produkt skal markedsføres overfor kunder, der aldrig har hørt om det. Og det kan være i krisesituationer, hvor en undrende offentlighed faktisk fortjener at høre nyt fra en topleder, der tilsyneladende er gået under jorden.

Et eksempel fra de seneste uger er Allers topchef, Pål Thore Krosby, der klogelig har valgt en relativt offentlig og ansvarlig profil, mens toplederen for IBM Danmark, Lars Mikkel-Jensen, er noget mere i flyverskjul og nok mangler at forklare virksomhedens position en smule tydeligere.

Men derudover? Sandheden er som sagt, at medieeksponering sjældent bør være et mål i sig selv. Når nogle alligevel tror det, skyldes det formentlig, at danske PR-folk gennem årene har været gode til at fremstille deres fag som ´mediehåndtering.’ Masser af dygtige journalister og måske også mindre dygtige lykkeriddere er gennem årene sprunget ud som PR-rådgivere med rådgivning om, hvordan man kommer i avisen og gør sig godt på tv-skærmen.
Det er tankevækkende og en temmelig forstemmende for både virksomheder og nyhedsmedier, fordi public relations i en dansk sammenhæng dermed er kommet til at handle helt snævert om, hvordan journalistiske grundkompetencer kan bruges kynisk af virksomhederne.
Og egentlig uden grund. Det er forståeligt, at topledelsen bliver stolt, når virksomheden får positiv omtale, og at direktørens hustru bliver stolt over dét med cykelholdet og det fine portræt. Men den gavnlige effekt på forretningen er og bliver begrænset, om ikke direkte kontraproduktiv.

Fra et strategisk public relations-perspektiv handler kommunikation nu engang om virksomhedens omdømme. Vi sælger produkter via reklame, annoncering og de eksisterende kunders anbefaling. Omdømme er noget andet: Det handler om, hvorvidt vores stakeholders tager os alvorligt, om vores forretning er drevet ud fra legitime principper, om virksomheden repræsenterer en række troværdige værdier os så fremdeles.
I arbejdet med omdømme kan medieeksponering i visse tilfælde være en mulighed. Ofte er der imidlertid andre og bedre muligheder. Under alle omstændigheder, og det er et gratis sommerråd, bør de fleste topledere cykle mindre, være mindre på Facebook og mere på kontoret.

Giv din stemme

14 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

54 JOB

Kommunikatør

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: 21. december

Områdechef

Frist: 2. januar

Graphic Designer/Art Director

Frist: 5. januar
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.