Kresten Schultz Jørgensen


Kresten Schultz Jørgensen

Kresten Schultz Jørgensen

Karma: 948 (?)

Forfatter:

12


artikler

162


indlæg

Forbruger eller Forfører - hvem har magten?

Det har i adskillige år været almindeligt anerkendt, at netværkssamfundet vender op og ned på de hierarkier, der definerede industrisamfundet. Medarbejdere lytter til andre end chefen, børn til andre end forældrene og så fremdeles. Forandringerne er blevet beskrevet fra en lang række synsvinkler: Ledelse, pædagogik, marketing.

To aktuelle bøger ridser feltet op. Kirsten Dinesens Forbrugeren i Førersædet, der er en grundig og vidende indføring i dét forfatteren kalder The Pull Society, dvs. tankegangen om netværksorienteret ledelse og kommunikation. Og den amerikanske marketingguru Seth Godins Tribes, der deler netværksanalysen med Dinesen, men fokuserer på en klassisk - og sikkert kontroversiel - præmis: At vi i også i netværkssamfundet vil ledes og inspireres ikke af alle mulige tilfældige kontakter på internettet, men af den karismatiske leder med en klar vision.

Kirsten Dinesens bog kan anbefales som banebrydende, på dansk. Den river i sin skarpe analyse klart nok tæppet væk under traditionel management- og kommunikationstænkning. Bogen beskriver indgående og med masser af konkrete eksempler den moderne forbrugers krav og redskaber, den moderne leders udfordringer og ikke mindst de moderne teknologier, der driver udviklingen.

For Dinesen er teknologien i sig selv tydeligt nok benzinen i "kapløbet" mellem forbrugere og erhvervsliv. Havde hendes analyse været mere sociologisk funderet, ville billedet af netværkssamfundets forandringer naturligvis også fokusere på drivkræfter som den den kulturelle globalisering, den vestlige verdens velstandsstigning og måske allermest den individualisering, der i disse årtier udfordrer alle traditionelle fællesskaber. Dinesen analyse af erhvervslivets kommunikationsudfordringer kan - og burde - bredes ud til i princippet alle organisationer og institutioner, der er afhængige af kontakt med borgere, brugere og forbrugere.

Men stadigvæk en banebrydende bog på dansk. Dusinvis af cases, masser af referencer of gode råd til alle, der beskæftiger sig aktivt og praktisk med ledelse og kommunikation.

Seth Godin deler udgangspunkt med Dinesen: Netværkssamfundet og dets ændring af forholdet mellem tidligere tiders afsender og modtager. Godin har i årevis provokeret den amerikanske marketing-verden fra en position som uafhængig blogger og konsulent. Han er bl.a. forfatter til Purple Cow, der handlede om, hvordan virksomheder positionerer sig selv i en overkommunikeret, nivelleret verden. 

I sin nye bog - der som Godins andre værker er kort og skrevet i en to-the-point blogging-stil med masser af korte udråb gør Godin op med tanken om, at web 2.0 binder os sammen i en art demokratisk, symmetrisk fællesskab. Det et sandt, at Obama, Facebook og Twitter forbinder folk - men kun hvis ideen eller personen, samler os i, hvad Godin kalder "stammer." Stammer, der til forskel fra tidligere fællesskaber hele tiden opløses og dannes igen i nye konstellationer .

I sin essens bygger Godins tankegang naturligvis på traditionel, sociologisk opinionsdanner-logik. Find de enkelte mennesker, som andre lytter til, og dine ideer og dine produkter vil spredes langt mere effektivt via word of mouth end via industrisamfundets klassiske reklamer og primitive énvejs-kommunikation. I netværkssamfundet er vi dermed tilbage ved begyndelsen - blot med nyt redskaber. Visioner og mennesker gør en forskel - og nu kan grænserne af tid og geografi tilmed overskrides.

Godin giver en række indlysende og gode eksempler på enerne, der gør en forskel. Obama, javist. Men også Mich Mathews, der er direktør i Microsoft og leder tusinder af medarbejdere fra en kontor-kube i Seattle. Joel Spolsky, der har skabt en international "stamme" af software-udviklere. Eller Gary Vaynerhuck, der er international vinekspert med titusinder af loyale entusiaster bag sig.

Internettet kan forbinde os, og det kan give forbrugeren og borgerne magt til at vælge selv. Men hvem skal lede os? Det spørgsmål, siger Godin, forandrer sig aldrig.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

39 JOB

Underviser

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Employer Branding Specialist

Frist: 12. december

Fagredaktør

Frist: 13. december

Employer Branding-konsulent

Frist: 15. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.