Helge Kvam


Helge Kvam

Helge Kvam

Karma: 27 (?)

Forfatter:

1


artikler

7


indlæg

CO2-neutral kommunikation
CO2-neutral taxi.
Sådan stod der på en Mercedes taxa, der lystigt sprøjtede sin dieselos lige ud i hovedet på mig og andre cyklister på Nørrebro her til morgen.  Klistermærket med det glade budskab og et venligt udseende grønt træ sad vel omkring 50 centimeter fra bilens udstødningsrør.
Umiddelbart giver det ingen mening, med mindre udstødningen kun er CO2-neutral, fordi den lige er blevet filtreret gennem mine lunger! Det er muligt, at Amager Øbro Taxi opkøber kvoter og i teorien kan argumentere for, at den dieselos, selskabets biler sender lige ned i københavnernes lunger, er CO2-neutral. Men det er da en helt utrolig elendig kommunikation. Den er for det første svær at forstå, og for det andet er den direkte provokerende.

Lovlig forurening
OperationX på TV 2 afslørede i aftes dét, mine lunger har haft på fornemmelsen længe. Stort set samtlige af byens busser, lastbiler og personbiler, der kører på diesel, udleder langt flere partikler, end loven lægger op til. De gør det vel at mærke fuldt lovligt, og mange af dem kører endda rundt med grønne miljømærker i ruderne.
Mine lunger har kunnet mærke det. TV 2 kunne måle det med et rimelig simpelt udstyr. Alligevel kom det fuldstændig bag på busselskaber, syns-myndigheder og miljøministeren.  
Det er sådan set ikke en nyhed, at der er alt for meget forurening i hovedstaden. For en måned siden viste en rapport, at luftforureningen omkring de københavnske søer er så voldsom, at eksperter rådede beboerne til at holde døre og vinduer lukkede i myldretiden. Der er nok ingen grund til at tro, at den luft, folk på Jagtvej eller Åboulevarden indånder, er renere.

Symptomatisk
Taxaen på Jagtvej i morges er på en måde symptomatisk for miljø- og klima-kommunikation i det her land. Politikere, miljøorganisationer og nogle virksomheder har gjort meget for at sætte klimaforandringer på dagsordenen. Og med god grund. Konsekvenserne af de globale klimaudfordringer er skræmmende, og der er akut behov for handling. Men er det blevet til en folkesag? Næppe.
Det er svært at engagere folk i klima-sagen, hvis det miljø, de går og cykler i til daglig, alligevel bare bliver mere og mere forurenet. Og det kræver ikke meget mere end en cykeltur i København i myldretiden for fysisk at mærke, at den er helt gal.
 
Nyt ministerium
I forbindelse med klimatopmødet, fik Danmark et nyt energi- og klimaministerium. Det var et klart signal til danskerne og til verden om, at Danmark tager klima-problemerne alvorligt. Forureningen i vores nærmiljø sorterer dog stadig under miljøministeren. Når det handler om udledning af dieselpartikler laver ministeriet i bedste fald love, der ikke virker. I værste fald står det bag regler, der direkte øger udledningen af partikler. Hvordan kan man for eksempel som lovgiver forestille sig, at danske bilejere vil sætte et partikelfilter på deres dieselbiler til 10.000 kroner, når man kan nøjes med at betale en afgift, der er ti gange lavere?
Indsatsen i miljøministeriet undergraver de fine intentioner i klimaministeriet. Der er ingen sammenhæng mellem, hvad lovgiverne siger og hvad de gør. Forureningen i de københavnske gader er vel også en del af de globale klimaproblemer?
 
Filtrerer dieselos
Jeg skal ikke forsøge at gøre mig selv bedre end andre. Jeg bevæger mig ikke altid rundt på to hjul. Jeg kører også i bil og yder mit bidrag til forureningen i hovedstaden, ligesom jeg absolut ikke altid er en miljøbevidst forbruger.
 Min computer har for eksempel brugt strøm til at skrive dette indlæg. Men måske jeg kan erklære mig selv CO2-neutral, fordi jeg har filtreret en masse dieselos gennem mine lunger.
I så fald er dette indlæg et eksempel på CO2-neutral kommunikation.
 
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

32 JOB

Kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.