Heidi Jønch-Clausen


Heidi Jønch-Clausen

Heidi Jønch-Clausen

Karma: 121 (?)

Forfatter:

6


artikler

3


indlæg

Huskeseddel til Helle
Søndagens tv-duel mellem Thorning og Løkke viste, at de begge er blevet  så retorisk professionelle, at det er blevet et problem. Flere af deres strategier har mistet deres effekt.
 
De to statsministerkandidater har tydeligvis været på mange kommunikationskurser og har dygtige kommunikationsfolk ansat. De har begge for længst fanget retorikkens basale mekanismer.  De taler begge om det konkrete menneske frem for det abstrakte system. De gentager deres budskaber. De stiller retoriske spørgsmål.  De appellerer til følelserne. De taler langsomt og tydeligt. De bevarer roen med et lille smil i mundvigen, selv når de er voldsomt provokerede.
 
De er så gode til alt dette, at det næsten bliver for professionelt. Når retoriske strategier bliver for tydelige, mister de nemlig deres effekt. Det skyldes, at budskaberne kommer til at virke for indstuderede – og politikeren fremstår dermed mere som (kynisk) taktiker end som idealist.
 
Således har det efterhånden mistet sin effekt, at Lars Løkke taler om den tyrkiske familiefar, den 53-årige SOSU medarbejder, den 24-årige nyuddannede jurist eller sygeplejersken på kræftafdelingen på Rigshospitalet. Det skyldes, at han har overdrevet sin brug af disse almindelige mennesker. Vi orker simpelthen ikke at høre om dem mere.
 
Papegøjemetoden misbruges
At Løkke bruger nøjagtigt de samme formuleringer som i tidligere interviews og debatter (den såkaldte ”papegøjemetode”) er heller ikke heldigt i en retorisk optik. Formuleringen om at ”indvandrerkvinder ikke lever i valgperioder” er fx genial første gang den bruges – men er så specifik, at den næsten fremstår komisk når den gentages.
 
Det gælder også hans formulering om ”rigtige penge” (frem for de luftige 12 minutters penge) eller om at det er 487 dage siden vi første gang hørte om de 12 minutter.  Gentagelserne af disse eksakte formuleringer bliver ekstremt trættende at lytte til.
 
Det samme gælder Helle Thornings Schmidts formulering om de ”ti år” som regeringen har siddet ved magten. De to ord ”ti år!” eller ”ti år, Lars!” siges hver gang på samme langsomt indignerede, patosfacon. Igen er det ikke dårligt at tale om de ti år – tværtimod er det yderst relevant. Men hvorfor dog på nøjagtig samme måde hver gang?
 
Selvom gentagelse som bekendt er en nødvendighed i det mundtlige rum, er det at tale ned til vælgerne at sige præcis det samme mange gange.
 
Lars Løkke Rasmussens retorisk overraskende huskeseddel til Helle, som han også personligt gav hende i hånden under tv-duellen søndag aften på DR 1. Et forfriskende indslag. En gul seddel kan dog også kan tolkes som noget man efterlader til den næste, der bruger et bestemt sted (statsministerkontoret!)
 
Løkke afslører Thornings strategier
Duellen bød på flere gammelkendte retoriske tricks. En (næsten) altid effektiv retorisk strategi er at udstille og kritisere sin modstanders strategier. Det gjorde Løkke helt systematisk. Om de famøse 12 minutter sagde han fx at:
 
”Du prøver at pakke det ind i alle mulige formuleringer om millionærer og bankdirektører, men du kan ikke løbe fra, at du hviler det hele på de 12 minutter.”  
 
Denne måde at angribe hendes strategi er effektiv, da seerne sandsynligvis vil få associationer til Løkkes kritik næste gang hun taler om millionærer og bankdirektører.  Dermed stikker han en kæp i hjulet for hendes strategi.
 
Flere gange kritiserer Lars Løkke Helle Thorning for at fremstille Danmarks tilstand ”som om alt er sort” og ”det hele ligger i ruiner”. Denne måde at overdrive og fordreje modstanderens budskab viste sig som et effektivt trick: Helle Thorning Schmidt følte sig nødsaget til at tage tage afstand fra hans kritik, ”Jeg siger ikke at alt er i ruiner!” – og kom dermed  - præcis som planlagt – i defensiven.
 
Løkke benytter strategien med at kritisere Thornings strategier hele nede på ordplan: fx ironiserer han over at Thorning kalder skatter for ”indtægter”.
 
Thornings personlige kritik    
En af Thornings strategier var at fremstille Lars Løkke som værende fordækt ved ikke at stå ved, at han går ind for skattelettelser: 
 
” Jeg synes det er fair nok, at du synes at skattelettelser er vejen frem…. Men så sig det dog!”
 
”Du kommer sikkert til at fyre i den offentlige sektor. Det er fair nok, men så sig det som det er.”
 
Ved på denne måde at beskylde ham for ikke at spille med åbne kort, stiller hun spørgsmålstegn ved hans personlige troværdighed.
 
At hun, som hun har gjort det gentagne gange under valgkampen, fremhæver Lars Løkkes forgænger, Anders Fogh er en helt bevidst – og effektiv – strategi.  Alle ved, at Helle Thorning ikke brød sig om Foghs politik. Men ved – mere eller mindre direkte – at fastslå, at hun har større respekt for Fogh end for Løkke stiller hun spørgsmålstegn ved hans kompetence som statsminister. Hermed bliver kritikken ret personlig.
 
Der cirkulerer allerede parodier på nettet af Løkkes gule seddel til Helle. Læs flere parodier her
 
Forfriskende huskeseddel
Løkkes provokerende huskeseddel til Thorning fungerede efter planen. Det var ikke tilfældigt at seddelen var gul. Seddelen skulle helst være så visuelt larmende som muligt, så den kunne ligge på hendes pult som en fysisk manifestation og påmindelse af hans kritik resten af debatten igennem.  
 
Huskeseddelen var et frisk pust i en debat, der emmede af poleret politisk professionalisme. Lad os få mere af den slags i den sidste debat på onsdag. Og nye formuleringer, tak. De gamle er slidt op.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Giv din stemme

14 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

61 JOB

Taleskriver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

SoMe-ansvarlig

Frist: Ansættelsessamtaler forventes afholdt i uge 49

Digital journalist

Frist: 6. december

Media Relations Manager

Frist: 3. december
Se alle job Indryk job

Kursus

Gratis morgenseminar: Den gode kampagne

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.