Eva Kistrup


Eva Kistrup

Eva Kistrup

Karma: 27 (?)

Forfatter:

1


artikler

1


indlæg

Drengerøve og Duksepiger

Nu må vi duksepiger til at råbe op igen.  I 70ernes kvindekamp på den professionelle bane var beskeden: bliv lige så dygtig som mændene, så kommer I med. I dag er vi beviseligt dygtigere end mændene og har for første gang i historien flertal på universiteter og højere uddannelser og fører kararaktergennemsnittet fra børnehaven og hele vejen op. Hvad er der galt i det?

Alligevel bugner det offentlige rum af debatindlæg, artikler m.m. der fremfører synsppunkter som at en knallertkørende dreng uden boglig viden er en potentiel bedre kirurg end en velbelæst pige (ud fra en opfattelse af at har pigen boglige interesser, har hun ingen rumsans eller fingermekanik).

Næste skud i bøssen er at f.eks lægefaget bliver et lavstatusfag pga, at det ny er et kvindefag og endelig kommer beskeden til duksepigerne at de værsgo' bare har at ordne deres reproduktive forpligtelser i studietiden, så arbejdsgivere ikke skal belastes af udgifter til barsel!

Lad gå med denne samling underlødige angreb og lavt niveau i debatten, men meget tyder desværre på at drengerøvene nu skal fremføres som idealtypen. Se bare de seneste reklameudspil fra MacDonalds og Carsberg. Drengerøven og bøvsekulturen skal sejre. Jeg kan sagtent unde drengene deres frirum, sjofferter og platheder. Den må de meget gerne beholde, men jeg vil meget gerne have en forklaring på, at store internationale brands læser verdenen og markedets således at det er den gruppe, der repræsenterer det interessante og forventede købedygtlige publikum? Ser de drengerøven som et oprørspotentiale og i så fald hvem er det, man gør oprør imod? Det skulle vel aldrig være mønter på den på alle punkter sejrende professionelle kvindekultur?

Jeg forventer naturligvis at få det svar at jeg savner humor. På ingen måde. Men der er noget forunderligt i, at når kvinderne endelig er nået dertil at de på lige vilkår kan konkurrerer og vinde over mændende på jobmarkedet, ja så er det lige vilkårene, der skal laves mere drengevenlige og ikke for at gavne de dygtige drenge. Det er fandme trist at måtte konstatere at førende forskere, professorer, pædagoger og åbenbart også medie og reklamefolk ser mere værdi i en plat og småberuset forboldtosse end i dygtige, flittige og virkeligt morsomme kvinder!           

  

 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

28 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Studentermedhjælper

Frist: 10. marts

Presserådgiver

Frist: 5. marts

Praktikant til SoMe

Frist: Løbende samtaler
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.