Christian Schultz


Christian Schultz

Christian Schultz

Karma: 498 (?)

Forfatter:

10


artikler

28


indlæg

Ingen reklamer, men masser af Twitter!
Danske twitter-brugere lancerede amerikansk internetgigant i Danmark
 
Når en amerikansk virksomhed lancerer et nyt produkt i Danmark, er det ofte akkompagneret af TV-reklamer, radiospots, printannoncer og pr. Men da Yelp, den globale byguide og søgeside med over 71 millioner unikke besøgende hver måned, lancerede sin service i Danmark i sidste måned, satte virksomheden sin lid til de sociale medier i Danmark og lod det danske Twitter community sprede nyheden om lanceringen. Og satsningen lykkedes!
 
Da Yelp blev lanceret i Danmark i sidste måned, valgte de nemlig at satse størstedelen af lanceringen på, at få det danske Twitter-community til at sprede budskabet om, at Yelp nu var at finde i Danmark. Kun koblet op med enkelte interviews med en håndfuld danske medier fandt lanceringen sted uden brug af nogen form for betalte reklamer eller annoncer.
 
Traditionelt set har Yelp udelukkende brugt klassisk pr, når de har gjort deres indtog i et nyt land, så da vores bureau anbefalede Yelp at bruge det danske Twitter-community aktivt i forbindelse med lanceringen, så tog det et par måneders dialog frem og tilbage og et besøg på Yelps hovedkontor i San Francisco, før Yelps øverste ledelse var overbevist om, at det var satsningen værd.
 
Som alle ved, så er det danske Twitter-community relativt lille, men det er utroligt indflydelsesrigt, og netop derfor var Twitter så afgørende for Yelp og derfor kæmpede vi for at få det igennem.
 
Da Yelp havde sagt ja til arrangementet, så tog vi hurtigt fat i Danmarks ukronede Twitter-dronning Laura Jul (@laurajul), da hun arrangerer Tweetups i København, hvor lanceringen skulle finde sted. Med Laura's accept og engagement blev Tweetupet en kæmpe succes.
 
Over 200 af Danmarks mest aktive og indflydelsesrige Twitter-brugere mødte op på en bar på Vesterbro og de fremmødte Twittere var således de første der fik nyheden om Yelps lancering i Danmark. Et budskab der hurtigt blev spredt på Twitter og sammenlagt nåede ud til over 50.000+ brugere på Twitter. 
 
Hvis man sammenligner med øvrige europæiske lanceringer, hvor Yelp udelukkende har brugt klassisk pr, er der en markant forskel i resultaterne. Sammenlignes lanceringen i Danmark, hvor de sociale medier spillede en afgørende rolle, med lanceringen i Sverige (som fandt sted i marts), hvor der udelukkende blev brugt traditionel pr, har Yelp set en stigning på hele 80 procent i downloadede Yelp-apps i Danmark i ugen efter lanceringen set i forhold til antallet af downloadede Yelp-apps i Sverige i ugen efter deres lancering.
 
Alt i alt, en kampagne som viser, hvordan Twitter kan bruges aktivt til at lancerer nye produkter/services i Danmark. Men der skal stadig kæmpes for det!
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Grafisk designer

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Communications Intern

Frist: As soon as possible

Erfaren kommunikationsrådgiver med videoprofil

Frist: 19. august kl. 12.00

Communications specialist

Frist: Løbende
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.