Christian Schultz


Christian Schultz

Christian Schultz

Karma: 498 (?)

Forfatter:

10


artikler

28


indlæg

#landsholdet #mediestrategi
Kære DBU
 
Først og fremmest, et stort tillykke med at være kvalificeret til EM slutrunden i fodbold. En fantastisk bedrift som alle danskere kun kan være stolte over. Jeg var en af de heldige sjæle, der var inde i Parken og se kampen mod Portugal. Sammen med tusindvis af andre fans stod jeg på lægterne et helt kvarter efter kampen og fejrede det med jer. I de tyve år jeg har været inde i Parken og se landskampe, har jeg aldrig oplevet nogent lignende før. Det var ægte følelser og det var smukt.
 
En EM-slutrunde er noget af det største en fodboldspiller og fodboldfans kan opleve, så jeg kan forstå at presset for at lykkes til sommerens EM-slutrunde er stort. Og måske for stort. Nogle gange når man er under pres, så tager man forkerte beslutninger. Og det er noget rigtigt øv. Fx er det noget rigtigt øv når man går ud i medierne før en EM-slutrunde og melder ud at spillertruppen ikke må kommunikere med sine fans via sociale medier. Det er øv. Både for fans og for spillerne, men også for jer hos DBU. For DBU har et brand som når det er allerbedst vækker følelser i alle danskere som intet andet. brand kan gøre. Ikke engang kongehuset. Og at lukke ned for følelser i en sport, hvis værdi er baseret på oplevelser og følelser, ja, det er en forkert beslutning. Heldigvis, så er det en beslutning der er nem at ændre. Ja, det er måske lidt flovt at gå ud og sige, at man tog en forkert beslutning, men det er hurtigt glemt og vi tager alle fejl fra tid til anden.
 
Udover at være fodboldfan, så er jeg også rådgiver indenfor kommunikation og lever af at rådgive virksomheder og personer om deres mediestrategi. Normalt tager typer som jeg en masse penge for vores rådgivning, men i dag vil jeg gøre en forskel. Som tak for de mange fantastiske oplevelser I har givet mig i de sidste tyve år, så er det mindste jeg kan gøre, at give fem kommunikationsråd som ligger lige til højrebenet. Det kræver ikke den store indsats fra jeres side, men effekten vil være ubetalelig. I vil vække folks følelser for fodbolden igen. Og det, kære DBU, er humlen i det hele. Så her er fem råd til DBU's kommunikationsafdeling til hvordan I kan vække folks følelser:
 
1. Lad alle spillerne stå til rådighed for medierne to timer hver dag. I skal ikke nøjes med at udvælge anføreren og landstræneren. Tal med hver spiller under hele slutrunden og hjælp dem med at forstå mediernes premisser og vinkler, så hver spiller (og medie) får det maksimale ud af hvert interview.
 
2. Tal med spillerne og find sjove og skæve vinkler fra dagens gang, hvor spillerne fortæller om daglige sjove episoder fra spillerhotellet. Dette gør at spillerne slapper og journalisterne slapper af (og leder ikke efter "uheldige" vinkler, da man nu har rigeligt med historier at fylde aviserne med)
 
3. Hav en konstant dialog med journalisterne under slutrunden, så I ved hvilke vinkler medierne ønsker. Samtidig skal I dagligt have en tæt dialog med spillerne, så man smertefrit kan identificere, hvilke medier skal interviewe hvilke spillere. En win-win-win situation for landsholdet og medierne, og ikke mindst for fans som nu får en bred og fyldig dækning fra hele spillertruppen! Ved at involvere hele spillertruppen, så mindsker man også mediepresset på de i forvejen mest profilerede spillere.  
 
4. Efter hver kamp, så sørg for at minimum tre spillere og landstræneren står parat til live-interview max. fem minutter efter kampen er overstået og den resterende spillertrup max. 30 minutter efter slutfløjt. Ved at afvente i 45 minutter som man mange gange gør i dag, så giver man plads til "eksperterne i studiet" til at komme med løse gisninger og formodninger om fx udskiftninger, taktik, osv. Ved at lade spillerne stå til rådighed med det samme, så eliminerer man tvivlsspørgsmål og kan sætte agendaen for morgendagens medier. 
 
5. Sidst men ikke mindst, lad spillerne gøre meget af mediearbejdet selv. I skal opfordre spillerne til at benytte sig af sociale medier under hele turneringen, men I skal selvfølgelig klæde dem på til at dele blandt andet billeder og korte videoer fra slutrunden. Hjælp dem med at komme i dialog med fans ved fx at facilitere "spørgetimer" på Twitter, hvor fans i et givet tidsrum kan stille sprøgsmål og spilleren svarer så med det samme. Det er uvurdeligt for fans og giver spillerne et indblik i folkestemningen, hvilket kan være svært i Polen og Ukraine under slutrunden.
 
Intet af det ovenstående er raketvidenskab, men derimod simpel og ligefrem kommunikation, som I nemt kan implementere. Ved at mindske restriktioner og åbne op for et frirum, så mindskes spændingerne mellem medierne og spillertruppen. I skal ikke være bange, for I har intet at skjule og verden omkring kan sagtens forstå et nederlag til Holland eller Tyskland, men hvis man ikke viser sit sande ansigt frem, så begynder tvivlen at snage. Og det fortjener hverken DBU eller landsholdet.
 
Kærlig hilsen
Kommunikationsfætteren!
 

Giv din stemme

7 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

38 JOB

Pressemedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Campaigner

Frist: 21. august

Redaktør til sociale medier

Frist: 2. september kl. 9.00

Journalist

Frist: hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.