Carsten Pahlke


Carsten Pahlke

Carsten Pahlke

Karma: 141 (?)

Top 10: “Hvad skal man bruge Twitter til, når man allerede er på Facebook?”

Jeg har i den seneste tid, kunnet følge debatten om hvorvidt Facebook er et bedre socialt medie end Twitter og vice versa. Og der er lige så mange holdninger og teorier derude, som der er profiler på begge medier. Der er med andre ord skrevet stolpe op og stolpe ned om emnet. Ved en simpel google search på ”Twitter vs. Facebook” får man mere end 300.000 hits.

Mit ærinde her er da heller ikke at afgøre den tvist. For min holdning er helt klar: Twitter og Facebook er to meget forskellige platforme, hvis eksistensberettigelse ikke fortjener at blive afgjort ud fra en komparativ analyse. Det er unfair at udelukke brugen af den ene på baggrund af den anden. Der er således ikke brug for en ”religionskrig” på højde med PC vs MAC.

Man kunne med lethed fortsætte talestrømmen om pros og cons, men jeg vil i stedet forsøge objektivt at sammenligne Twitter og Facebook ud fra netop devisen Twitter og Facebook i stedet for Twitter eller Facebook. Jeg vil naturligvis ikke gøre dette på egen hånd, men benytte mig af det der er derude i forvejen kombineret med mine egne erfaringer. For på denne måde kan jeg svare på et spørgsmål, som jeg har fået ofte, og som på stående fod kan være vanskeligt at svare på: ”Hvad skal man dog bruge Twitter til, når man allerede er på Facebook?”.

Selv om nedenstående Top10 over netop anvendelsesmuligheder på Twitter som er forskelligartet fra dem på Facebook, måske minder om en bedre/end liste, tager den, som antydet i ovenstående, ikke stilling til hvad der bedst. Desuden forudsættes det, at læseren i forvejen er bekendt med brugen af Facebook.

Her er Top 10 listen så:

1. Hvor Twitter giver mulighed for at tale ud i verden, er Facebook mere centreret om privatlivet – Facebook giver mulighed for at tale til venner, som brugeren selv ”lukker ind”

2. Hvor Twitter fungerer som et newsfeed fra verden, fungerer Facebook som newsfeed fra brugerens egen verden

3. På Twitter kan brugeren følge andre brugere, uden at disse behøver gengælde følgeskabet. På Facebook er brugeren selv gatekeeper for et sådant følgeskab.

4. Twitter-brugeren finder meget hurtigt likeminded personer, som interesserer sig for de samme emner som denne. På Facebook kan brugeren søge via dialog og forespørgsler blandt sine egne venner (og evt. venners venner etc.) eller tilmelde sig fx interessegrupper.

5. Twitter kan bruges som et hurtigt søgeværktøj – hvad taler folk om lige nu? Hvor hot er et givent emne? På FaceBook kan brugeren følge sine venners diskussioner eller browse rundt og på den måde forsøge at danne sig et overblik.

6. Begrænsningen på de 140 tegn på Twitter gør det muligt at koncentrere budskabet. På Facebook er der mulig for ubegrænsede sætninger, og har således en mere blog-lignende natur.

7. På Twitter der mulighed for at skabe øjeblikkelig trafik til brugerens blog, hjemmeside eller Facebook-profil ved hjælp af en fængende overskrift og en kort URL (webadresser kan forkortes ved hjælp af fx tinyurl eller snurl, således linket ikke bruger for mange af de 140 tegn). På Facebook kræver dette en større indsats, da linket skal passere via dine venner for at ”ramme” ukendte.

8. På Twitter har brugeren en meget simpel profil. På Facebook har brugeren mulighed for at fortælle alt om sig selv. På Twitter er profilen ikke udgangspunktet, som det er tilfældet på Facebook

9. På Twitter er der begrænsede muligheder for at uploade billeder, film etc. Dette gøres med andre værktøjer, som fungerer som ”plugins”. På Facebook er der mange muligheder for dette, og alle muligheder er indbygget i mediet. Således kan brugeren gøre sine indlæg og kommentarer mere farverige. Dette kan ofte være tidskrævende.

10. Twitter har en større kadence end Facebook. Man skal holde øje og være aktiv, for at det virker og giver værdi. Nogle beskriver Twitter som en flod af kommunikation, som man først skal lære at svømme i. Her er Facebook mere tilgængelig og kunne måske kaldes brakvand – for at blive i terminologien.

Fra en virksomheds synsvinkel kunne ovenstående top10 måske lyde en smule anderledes, ligesom der sagtens kunne knyttes flere kommentarer samt eksempler til, for direkte at kunne omsætte Top10 listen i en virksomhedsstrategi. Men i dette blogindlæg har der været mere fokus på kortfattethed og dermed tilgængelighed.

Jeg håber denne liste, kan bruges som svar på ovennævnte spørgsmål.

Læs mere om andre emner på vores blog http://advertisingparadigm.wordpress.com/ 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Global Director of Internal Communications

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.