Carsten Pahlke


Carsten Pahlke

Carsten Pahlke

Karma: 141 (?)

Socialt baserede mobil-tjenester blomstrer – 2 eksempler

I marts måned sidste år skrev jeg et indlæg omhandlende mobilens store relevans potentiale (læs “Foursquare og Gowalla er pionerer” her). Det er en tendens, som jeg nu ser blomstrer om kap med sommerens flora. Og jeg vil ganske kort her fremhæve to tjenester, som på fornem vis udnytter netop potentialet for relevans igennem bl.a. WOM. Og her gives ligeledes noget af svaret på et ofte stillede spørgsmål i branchen. ”Hvad kan vi bruge lokations-baserede sociale tjenester (ofte forkortet lo-so) til i en kommerciel kontekst?”

1. Foursquare
En gammel kending fristes man til at sige. For i de nyere sociale mediers tidsregning herunder lo-so er Foursquare en af pionererne (som nævnt i det tidligere omtalte blogindlæg). Hvor jeg stadig savner mere (WOM-) involvering fra den hastigt stigende skare af brugere, i form af anbefalinger og tips, er virksomhederne så småt begyndt at spotte nytteværdien. Noget som vi her på bloggen tager imod med kyshånd. Se bare hvordan jeg opfordres til at gå fra Hovedbanegården ved hjælp af et ”Special Nearby” mærkat til ”Det Japanske Tårn”, hvor der bydes på en kold øl ved Chech-in.

En lavpraktisk awareness metode, som i høj grad har potentiel relevans for brugeren i den simple forstand, at vedkommende er i nærheden og muligvis er i marked for mad og drikke. Og der er klar mulighed for andre og nye features, som gør oplevelsen endnu mere personlig. Jeg glæder mig….

2. Krak
Apropos gammel, er her en tjeneste fra den digitale middelalder i nye klæder. KRAK har netop opdateret deres mobile løsning til en 2.0 version (smukt som der her leges med begreberne). Og efter kun få minutters brug er jeg meget positiv. Den har nogle virkelig lækre features implementeret i et brugervenligt miljø. De arbejder helt klart videre med deres kerneværdi (at hjælpe brugeren med finde det denne leder efter) uden at blive forført til at proppe ligegyldige, overflødige sager i app’en; Det er en kunst at holde sig på simplicity’ens smalle vej, når mulighederne står i kø i brainstorm-fasen.

Af lækre features kan nævnes interesse-hjulet, augmented reality og kort funktionen (se nedenstående dumps) alle krydret med muligheden for bruger-anmeldelse (ala Foursquare). Mange af disse lækkerier kender vi allerede fra andre app’s såsom TwittAround, Wikitude og Google maps – men hvorfor forsøge at opfinde den dybe tallerken hver gang?

Som dialog-nørd der sværger til relevans i markedsføring, varmer det om hjertet, når der dukker tjenester op som de to ovenstående.

Følg mig på:

- Min blog: www.advertisingparadigm.wordpress.com
- Facebook.com/carsten.pahlke
- Twitter.com/pahlke
- Plaxo
- Foursqure
- Gowalla

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

43 JOB

Digital Kampagnerådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.