Annette Bjerre Ryhede


Annette Bjerre Ryhede

Annette Bjerre Ryhede

Karma: 85 (?)

Forfatter:

7


artikler

121


indlæg

Hvis du glemmer at rose

…når du giver feedback på en præsentation som du selv eller andre har holdt:

Bliver du selv ked af det
Dine kolleger bliver kede af det
Dine medarbejdere bliver kede af det

Hvorfor?

Fordi vores hjerner så tror, at der ikke er noget der var godt. Og som mennesker vil vi som grundregel gerne gøre det godt. Og får vi kun at vide, at der var alt muligt der manglede, eller var for meget eller for lidt, så kræver det en enorm indsats (eller træning) selv at kunne danne sig et nuanceret syn på ens indsats.

Test: Prøv lige at mærke efter i maven – eller i brystet – hvordan det føles, når jeg siger til dig:

  • X skal være mere fokuseret
  • Du skal tale højere
  • Der er alt for meget med
  • Jeg synes du hellere skal sætte fokus på x
  • Jeg kan ikke se pointen med x,
  • Osv.

Og prøv at mærke i maven, hvordan det føles, når jeg siger:

  • Jeg synes det var et interessant og berigende oplæg!
  • Det er dejligt at mærke, at du er så engageret!
  • Du har forberedt dig godt – jeg kan mærke at du er grundigt inde i stoffet!
  • Det er dejligt, at du holder så god en øjenkontakt
  • Jeg synes det er interessant, at du fremhæver x og y som eksempler
  • m.m.

Og nej – det betyder ikke, at ’konstruktiv’ feedback er forbudt, og at du aldrig må sige noget ’negativt’ og at du skal gå på listefødder ;) Men får du ikke det positive med, så er det ikke en konstruktiv feedback. Og endnu vigtigere – du er faktisk lidt af en ……! hvis du ikke sørger for at have det positive med – for der er altid noget der fungerer! Måske skal du bare have lidt træning i at se det? Når du har fremhævet styrkerne & det der fungerer & det du godt kan lide og som gik godt – og når du har anerkendt og rost personen for sin indsats, kan du gå over til at fremhæve hvordan oplægget kan blive bedre næste gang. Her fokuserer du på give en feedback, der vil styrke oplægget og formidlingen endnu mere: Jeg tror din præsentation/dit oplæg/din tale vil blive endnu bedre, hvis du … X X x Bonus:

Når du giver ros:

• Hjælper du personens selvtillid med at vokse (og den selvtillid har de brug for, for at brænde igennem med deres oplæg og præsentationer) - Og for at overbevise jeres målgrupper om det jeres budskaber - Og for at fange målgruppen

• Du gør deres dag bedre

• Du gør det muligt for dem hurtigt at arbejde videre med oplægget og gøre det langt bedre

• Du styrker jeres relation

• Du oparbejder gensidig respekt

• Du opbygger troværdighed

• Du styrker jeres samarbejdspartner

• Du styrker personens udvikling Så kom i gang med at træne at sætte fokus på det gode I det, du selv og andre siger, og på den det bliver formidlet – effekten vil ikke udeblive! Har du brug for at få trænet at sætte fokus på det der virker, når du og andre tager ordet? Så du får øje på dine og andres styrker når I tager ordet? Så din og andres selvtillid omkring at tage ordet vokser? Dejligt! 

Giv din stemme

6 stemmer
4,5/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Studentermedhjælper

Se alle job Indryk job

Job

Konceptudvikler

Frist: Løbende samtaler

Studentermedhjælper

Frist: 10. marts

Konsulent

Frist: 16. marts kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.