Andreas Krog


Andreas Krog

Andreas Krog

Karma: 83 (?)

Forfatter:

4


artikler

118


indlæg

Introduktion til PMV-konkurrencen

Som omtalt i mandags, så vil nytkampfly.dk fremover også beskæftige sig med det forestående indkøb af nye pansrede mandskabsvogne (PMV’ere) til hæren.

Og rejsen ind i det for os fuldstændigt ukendte univers starter her med et lille oprids af konkurrencen.

Sagen er den, at hæren skal have nye pansrede mandskabsvogne til erstatning for de aldrende M113 PMV’ere. De første M113’ere kom til landet i 1968 og vi har i dag omkring 250 af dem. De blev opgraderet til M113 G3 omkring årtusindskiftet, og netop nu er man i gang med at opgradere 60 stk. til M113 G4 med blandt andet bedre pansring og brandslukningsudstyr. Det skal gøre dem bedre til at beskytte vores udsendte mænd og kvinder mod vejsidebomber i Afghanistan.

Forsvarets Materieltjeneste (FMT) sendte i maj købet af 360 nye PMV’ere i udbud. Eller det vil sige, at vi som udgangspunkt ønsker tilbud på 360 stk. Men vi forbeholder os retten til at købe et sted mellem 206 og 450 køretøjer. Præcis hvor mange vi skal have, afgøres først når vi forhandler den endelige kontrakt med den producent, som bliver valgt ud.

Vores nuværende M113’ere er bæltekøretøjer. Men det behøver deres afløser ikke nødvendigvis at blive. FMT’s udbud er i princippet to parallelle udbud, hvor man indhenter tilbud på både bæltebaserede køretøjer og hjulbaserede køretøjer. Men fra starten har man lagt sig fast på, at man kun skal have én type. Så ikke både og. Kun enten den ene eller den anden type køretøj. For udeforstående lidt besynderligt. For der er, ikke overraskende, fordele og ulemper ved begge typer. Så det mest logiske, set med lægmandsbriller, ville være at vælge lidt af den ene type og lidt af den anden type.

En M113 i Afghanistan

Bæltekøretøjer er generelt dyrere at vedligeholde, langsommere, tungere og har mindre aktionsradius end hjulkøretøjer. Til gengæld kan de køre overalt, er mere roubuste og bedre pansrede. Hjulkøretøjer er hurtige, billige og bygget på standardkøretøjer, som gør dem nemmere at vedligeholde. Endelig har de en lang aktionsradius.

De gamle hærfolk, der kan huske den gang fjenden var Sovjetunionen, sværger til bælter. De unge officerer i hæren er på hjulvognen.

Danmark har traditionelt været et bælteland, da alt under denne kolde krig handlede om territorialforsvar. Om at forsvare Danmark. Og det krævede køretøjer, som kunne bevæge sig i landskabet. Men i dag er hærens opgaver i langt højere grad internationale missioner, hvor hjulkøretøjer ofte har sine fordele.

Den danske hær har i dag en blandet pallette af bælte- og hjulbaserede køretøjer. Bæltekøretøjet M113 dominerer billedet med 257 eksemplarer og får følgeskab i bæltegruppen af CV90, som vi anskaffede i 2007 og har 45 af. På hjulsiden finder vi Piranha 3 og MRAP. Førstnævnte fik vi de første af i 1995 og har i dag 118 af. Sidstnævnte har vi lånt 40 af hos amerikanerne.

En M113 i det danske vinterlandskab

I august blev otte producenter, fire inden for hver kategori, prækvalificeret til at byde. De har frist indtil 26. oktober til at få et godt bud strikket sammen. (Da en producent stiller op i begge kategorier, så er der reelt kun tale om syv producenter, red.). Det er op til producenterne selv at afgøre, om de vil komme med et bud eller ej. Ifølge rygterne ventes mindst én af de prækvalificerede ikke at byde.

De prækvalificerede firmaer er:

Bæltekøretøjer:
• FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (Stiller formentlig med M113 i en ny G5-version)
• BAE Systems Hägglunds AB (Stiller med CV90 Armadillo)
• General Dynamics European Land Systems – Santa Bárbara Sistemas S.A. (Stiller med ASCOD)
• Rheinmetall Landsysteme GmbH (Stiller formentlig med Marder eller Puma)

Hjulbaserede køretøjer:
• Nexter Systems (Stiller formentlig med VBCI)
• General Dynamics European Land Systems – Mowag GmbH (Stiller med Piranha 5)
• Patria Land Systems Oy (Stiller med AMV)
• ARTEC GmbH (Stiller formentlig med Boxer)

Der, hvor der står at producenten stiller med en bestemt model, betyder det, at jeg har været i kontakt med producenten. Der hvor der står, at de formentlig stiller med den model, er det fordi, producenten ikke har svaret på min henvendelse vedrørende mere information. Jeg har så med kyndig hjælp foretaget et velkvalificeret gæt på hvad de kunne forventes at tilbyde os.

Når buddene er indgivet, bliver feltet skåret ned til seks. Om det er fire og to eller tre og tre fra hver kategori, vides ikke. Men de seks går så videre til en 3-4 måneder lang test i Oksbøl i starten af 2013. Senere på året udpeges en vinder og fra 2015 til 2022 skulle vi gerne modtage køretøjerne i en lind strøm.

Godt. Nu er vi i gang. Næste skridt bliver at se nærmere på de enkelte kandidater. Vi starter senere på ugen med gruppen af bæltekøretøjer.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Skrivende redaktør

Se alle job Indryk job

Job

Praktikanter

Frist: Jo før, jo bedre

Communications Specialist

Frist: 31. oktober

Communication Manager

Frist: 1. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.