Alfred Birkegaard Hansted


Alfred Birkegaard Hansted

Alfred Birkegaard Hansted

Karma: 204 (?)

Forfatter:

1


artikler

8


indlæg

Hvorfor skal vi begræde aktiemarkedets deroute? - nye muligheder i 2009

 


Skæbnesymfonien spiller over den klassiske markedsideologi, som har fået os ud i det nuværende finansielle morads. Men samtidig spiller tonerne for en ny kapitalisme.Den gamle forståelse af økonomiens konjunkturer, repræsenteret ved Adam Smith, er at de er cykliske, med mere eller mindre faste op- og nedgange, der afløser hinanden med harmonisk frydefuldhed som i en wienervals.  Men med de seneste måneders turbulens og kollaps på aktiemarkederne lader det snarere til, at det er skæbnesymfonien, som spiller sine toner over den éndimensionale kapitalisme.
Spørgsmålet er: Er det bare sådan det skal være, med et kæmpe kollaps en gang hvert 70. år, eller er der en indbygget fejl i systemet? Markedspsykologien er, at det gælder om evigt at stimulere væksten og troen på markedet, ellers går det hele i stå. Og det er netop hvad vi har været vidner til de sidste mange år. Men på et dybere niveau lader det til, at vi er ved at miste troen på grænseløst forbrug og kvantitativ vækst. I hvert fald er forbruger- og investortilliden lavere end nogensinde før, og langt fra alle de fatale subprimelån er blevet udløst endnu – så hold på hat og briller.

Hvornår når vi bunden?
Flere analytikere mener at krisen langt fra er ovre, og at Den Store Depression i 1930'erne vil ligne en skovtur i sammenligning med, hvad der venter os forude. De nuværende aktieudsving målt i volatilitet på det amerikanske aktiemarked er kun millimeter fra rekorden sat i 1929. Volatiliteten på de amerikanske aktier på det 80 år gamle S&P 500 indeks steg til 66 procent de sidste tre måneder. Det højeste siden en måling på 68 procent efter krakket på WS i 1929.  På det danske marked ser det ikke meget bedre ud: Supertankeren i dansk økonomi, Mærsks  aktieværdi ligger nede på 27.000 mod 62.600 for et år siden, altså over 60 % lavere. En aktie i vores største bank, Danske Bank, sælges til  udsalgspris på 51 mod 214 inden for det sidste år. en reduktion på over 75 % . Dansk designs flagskib, B&O, skraber bunden med en kurs på 60 mod over 600 for to år siden – en reduktion på over 90%.

Og jo mere vi taler om krisen, jo mere virkelig bliver den
Kapitalismen er, udover at være styret af udbud/efterspørgsel, styret af vores tiltro til markedet. Denne tillid begyndte for alvor at vakle i starten af efteråret og forårsager nu virksomhedskollabs og styrtdykkende ejendomspriser, hvilket igen får tilliden til at falde. Hvor langt skal vi ned af spiralen, før markedet stabiliseres igen?

Virksomheder står i den kommende tid overfor nogle grundlæggende valg, som vil afgøre, om de bliver vindere eller tabere på fremtidens ressourceknappe og mere kritiske markeder. Kun de, som formår at komme med løsninger på, hvordan vi kan indrette vores samfund i balance med ressourcegrundlaget, vil i det lange løb overleve. Mit bud er, at vi vil se mange virksomheder gå ned, som følge af hastigheden på udviklingen på markedet, fordi de ikke når at omstille sig hurtigt nok. Når den økonomiske ustablitetet er ovre og solen atter stiger over markedet, vil det være med en ny rollebesætning. Hvem der er de nye vindere, afhænger af hvem der er bedst til forstå de eksisterende problemer, og til at se og udnytte nye muligheder og forretningsmodeller. Overleveren er dem, som evner at skabe reel værdi for brugeren, og taberne er dem, som har fortabt sig I indholdsløs storetelling eller fortidens behov. Stærkt forsimplet tror jeg formlen er, vinder produkterne er dem som opfylder sit løfte og kan mere sin indpakning og taber produkter, som dem som oplevelsesøkonomien har pustet for hårdt op. Produkter og virksomheder bliver I dag vejet og mål mellem brugerne på nettet, og det betyder at reklamebranchen har fået sværere ved at sælge virksomheder og produkter. Hvis det er et dårligt produkt, bliver det meget hurtigt slagtet via rating og brugerkommentarer, blogs osv.

Lad falde hvad ikke kan stå – mulighed for nytænkning
Hvorfor skal vi begræde aktiemarkedets deroute? Krise betyder nye muligheder, så i stedet for at begrænse sig, hvorfor så ikke prøve at forstå og komme med på den nye vækstbølge. Krisen udtrykker måske også, at der er nye behov som ikke bliver tilfredsstillet af det nuværende marked. En krise er et godt tidspunkt at undersøge nye muligheder på.

Mantraet på markedet har længe været: "The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits". Sådan skrev Milton Friedman i New York Times i 1970. Det er senere kendt som; "the business of business is business". Denne noget ensidige forståelse af virksomhedernes rolle virker fint i et industrisamfund, som er på vej ud af fattigdom, og hvor det bare handler om få samlebåndet til køre hurtigt. Dette skaber nemlig arbejdspladser og vækst, hvilket reducerer fattigdom, og derfor opfylder industrisamfundets virksomheder faktisk i høj grad deres sociale ansvar ved blot at få hjulene til at køre rundt.

Men verden har forandret sig siden 1970, og samfundet er blevet langt mere komplekst. I dag har vi i vid udstrækning bekæmpet fattigdommen i den vestlige verden, og det sociale ansvar er nu et andet. Vi står overfor nogle udfordringer af social og klimatisk karakter, som ikke kan løses isoleret; udfordringer som kræver nye samarbejder på tværs af den private og offentlige sektor. Her spiller det gamle business mantra ikke længere så gnidningsfrit.

Med en dugfrisk julerapport fra et af skibet Danmarks maskinrum, er det tydeligt at krisen ikke kun er en finanskrise – det er også en
realøkonomisk krise, som kun lige er begyndt. Efterspørgslen efter produkter er simpelthen faldet med hidtil uset hastighed. Når pressen
omtaler krisen taler de foreløbigt om, hvordan det har set ud i oktober og til dels november. Det er værre i december og fortsætter
med al sandsynlighed det meste af 2009 med.

Det vil altså sige, at folk på direktionsgangene rundt omkring i DK og den vestlige verden har mere end almindeligt meget sved på panden i øjeblikket. Der er ingen der har forudset krisens omfang og næsten alle har fejlinvesteret. Kapitalapparatet er gearet til vækst og
markederne er vendt mod vesten og de store tigerøkonomier i østen. Disse markeder ligger næsten stille og det er dyrt, rigtig dyrt.

Når folk er udsatte er de også mere lydhøre over for nye ideer og tanker–

 

Her er foreløbeigt seks 2009 anbefalinger


Det er ikke realistisk, eller nødvendigt at alle virksomheder skal være non profit orienterede. Det vigtigste er, at finde en balance mellem den økonomiske, sociale og vidensmæssige bundlinje. Her er seks udfordringer, som er refleksionen værd;

TÆNK: Forstå at CSR ikke er en tjek liste, men ægte CSR betyder at skal tænke os grundigt om. Det er i refleksionen, at vi kan forstå ikke tingene kan være anderledes. Denne nytænkningen, kan vis den er dyb nok, i mange tilfælde være første step til social innovation.

VISION: I skal turde trodse det kortsigtede aktionær krav og den daglige aktie og gennerelle markedsforvirring. En god ting er at sætte langsigtede visioner. Fx hvor er virksomheden 1,3 og 10 år. Her kan spørgsmålet, "hvis I ikke var der I morgen, hvad vil gerne så mangle", hjælpe den stærke vision på vej?

MENING: Så længe de fleste mennesker ligger sin personlige moral på hylden, når de træder I virksomhedstøjet, ændre tingene sig ikke markant. Det stærke kort er, at fostre mennesket personlige mod og etik og give det hele menneske plads på arbejdspladsen. Sørg for at medarbejden finder sit job meningsfuldt.

HANDLING: Være parat til omstilling. Hvis jeres produkt eller service ikke hjælper til en bedre verden, er det ikke sikkert, at I har det rigtige produkt portfolie.

PRÆCISSION: Find det eller de ord, som viser hvad i kan. Et par eksempler; Tryg er godt begreb for et forsikring selskab. De sælger ikke forsikringer, de sælger tryghed. Eller punchlinen; Connecting People, Nokia sælger ikke bare mobil telefoner, de sælger demokrati i håndstørrelse.

LEDELSE: Indtil for nylig var vores roller rimelig foruddefinerede. På markedet leverede virksomheden det færdige manuskript. Sådan er det længere. Hvis man skal få succes i en verden med improviseret multi teater og en stadig mere kritisk og selvstændig medarbejder skære, er man nødt til at kende sig selv og sine målsætninger. Rigtige ledere udfordrer folk, de styrer dem ikke. Sande ledere lader folk være friere.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

52 JOB

Studentermedhjælpere

Se alle job Indryk job

Job

Communication Intern eller Employer Branding Intern

Frist: 22. november

Studentermedarbejder

Frist: 15. december

Praktikant

Frist: hurtigst muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.