Susanne Siig Petersen


Susanne Siig Petersen

Susanne Siig Petersen

Karma: 8 (?)

SpaceX - PR med astronomisk reach
Affyringen af Falcon Heavy
Foto: SpaceX 

Af Susanne Siig Petersen 
 
Content marketing er vist lige blevet oldschool, og PR-skalaen netop sprængt i stumper og stykker fra en affyringsrampe i Cape Canaveral...af Elon Musk. 

Vi K-folk er efterhånden alle med på vognen i forhold til community making - men med SpaceX og Magiske Musk som 'PR-commander in chief' er der med opsendelsen af raketten Falcon Heavy tale om HISTORY IN THE MAKING.

En episk PR-præstation. 

Men tricket er ikke kun at gøre det ekstremt, vanvittigt, spektakulært og visuelt (ligesom tilfældet i øvrigt også var med Felix Baumgartner og RedBull). Det handler nok i virkeligheden meget mere om at skabe et universelt ejerskab over begivenheden: Engagement. Og lige i dette tilfælde skal ordet 'universelt' vist tages helt bogstaveligt. 


Når corporate communication ER rocket science 

"Five...four...three...two...one...and lift off!"

I åndeløs spænding sad SpaceX-fans (for de findes i hobetal!) både på tilskuerpladserne i Cape Canaveral eller talte simultant ned foran deres skærme rundt om i stuerne over hele verden.

Alle i universet forholder sig i dag til SpaceX og Tesla - uanset om man er rumnørd og læser til ingeniør på DTU eller industriel design-fanatiker.
Mr. Musk ramte alle på kloden. Selv David Bowie-fans. Og alle dem, der går ind for avanceret genbrug. 

 
I gamle dage opererede vi med begrebet “talk of town” ...men vi kom da lige et godt stykke længere ud af PR-Mælkevejen, da SpaceX sprang alle naturlove (og jantelove!) og satte atmosfærisk tryk på et uvurderligt stykke Tesla-teater med både showcase og rocket science. 
 

Kosmisk kommunikation


Ground Control to Major Tom...Hvor går vi hen herfra? 
Hvordan overgår man dette? Og hvem bliver den næste til at gøre det? 

Et dansk bud er non-profit organisationen Copenhagen Suborbitals, som også har en unik vision om at sende verdens første "amatørastronaut" ud i rummet i en hjemmebygget og crowedfunded raket. Og hvis dét lykkes, er det historisk. 
 
Med PR anno 2018 er vi langt ude over begrebet "reklame". Vi skal i stedet have alle stakeholders til at støtte op om en fælles mission - og som virksomhed/organisation skal vi visualisere vores vision for dem. 

Mange har formentlig rystet på hovedet over Elon Musk og hans vanvittige visioner - lige indtil nyhederne verden over broadcastede Falcon Heavy med kurs mod stratosfæren. Det var kosmisk kommunikation. For de billeder siger alt. Han behøver slet ikke selv at sige noget. 
 

Vision going viral 
 

Alle os, der har gået på journaliststudiet, kender læresætningen: "Show, don't tell".  Og det må man sige, at SpaceX har formået: To show it.  Visse billeder siger bare mere end 100.000 ord. 

Ikke alene er operationen lykkes - man har også gennemtænkt det visuelle udtryk ned til mindste detalje - herunder placeringen af Tesla'en i den helt rette vinkel og med den rette baggrund.

Det er så præcist og visuelt magisk, at det nærmest ligner photoshoppet SciFi - eller en satirisk forside på Illustreret Videnskab. Men det er virkelighed. Og med Tesla-transmissionen er begrebet "product placement" nu ophøjet til fælles rumhistorie -  en episk fortælling om at turde tænke helt ud af atmosfæren. 

One giant PR-leap for mankind...

Foto: SpaceX 

Well...I morgen møder jeg atter ind på mit gode arbejde på SDU og laver oldschool kommunikation og content marketing. Det er lysår fra at være rocket science. Men mindre kan skam også gøre det. Og vi kan jo ikke alle sammen køre rubinrød Tesla Roadster...på mælkevejen.  
 
Goodspeed, Starman! 

Giv din stemme

79 stemmer
5,0/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

37 JOB

Kommunikationschef

Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kampagne- og kommunikationsmedarbejder

Frist: 25. august

Pressekonsulent

Frist: Snarest muligt

Studerende

Frist: 24. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Kursus

SoMe bootcamp

Kun få ledige pladser

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.