Søren Tang


Søren Tang

Søren Tang

Karma: 0 (?)

6 ting jeg har lært på rejsen fra grøn journalist til Marketing- og Kommunikationschef
D. 1. Juni 2017, præcis to år efter jeg startede min karriere som kommunikationskonsulent i it-firmaet EG, starter jeg som Marketing- og Kommunikationschef i en anden virksomhed. Her er de seks ting jeg har lært på rejsen fra grøn journalist-dimittend til mit første ledelsesjob.
 
I 2014 bliv jeg færdig som journalist, men havde allerede besluttet mig for, at kommunikation måske var mere min boldgade. Hvorfor? Joo…
1. Der var flere jobs. 2. Arbejdsvilkårene for journalister var og er stadigt støt faldende. 3. Jeg så en mulighed i en branche, hvor godt, værdifuldt content stiger i værdi (i modsætning til aviser og tv, hvor underholdning og clicks ofte løber med pengene).
 
I juni starter jeg så et nyt kapitel i min karriere, når jeg efter præcis to års ansættelse i min nuværende stilling bliver Marketing- og Kommunikationschef i en mindre virksomhed. Men for to år siden? Der anede jeg ærligt talt ikke, hvad jeg gik ind til. Så her får du min top seks over ting, jeg har lært:
 
1. Du skal navigere i en virksomhed
Det lyder måske helt naturligt for nogle, men for en vestjyde som mig, der aldrig havde arbejdet i store virksomheder, var det en udfordring bare at lære, hvordan hele virksomheden hang sammen.
De første seks måneder var jeg konstant forvirret over, hvem jeg skulle snakke med og hvorfor. Jeg anede ikke, hvilket forhold de forskellige drifts-, salgs- og divisionsdirektører havde internt – og hvad det betød for mit arbejde og prioriteringen af mine opgaver.
 
Derfor bliver du som journalist nødt hurtigst muligt at få dannet dig et overblik over, hvem der har hvilke interesser og hvorfor. For hvis du pludselig sidder overfor en sælger og argumenterer for, at en kampagne gør det nemmere at være ansat i supporten, vil du hurtigt opdage, hvor ligegyldig din ellers glimrende ide pludselig bliver.
 
2. Sproget: Leads og funnels – hvad er det?
Marketing (som min kommunikationsafdeling er en underafdeling til) er domineret af salgs-lingo. Vi snakker om leads (ledetråde), marketing funnels (kunderejser) og meget andet.
 
Mange af termerne havde jeg hørt før – men jeg havde aldrig troet, at de var vigtige for mig som journalist, og derfor var jeg sprunget let henover. Så da jeg pludselig stod overfor kollegaer, som nærmest udelukkende målte deres indsats ud fra, hvordan de spillede op imod disse, for mig, teoretiske begreber, blev jeg pludselig fanget på bagfoden.
 
Men snart indså jeg - efter lige at have lært, hvad det hele betød - at der ikke var så langt fra de bagvedliggende tanker og til det, der udgør en god, journalistisk proces. Det handler i sidste ende om at fastholde læsere (eller kunder) og udstråle troværdighed, så de køber dit produkt – om det er næste dags avis eller i mit tilfælde, et it-system.
 
3. Få en mentor
Er du over 30, er du velkommen til at kalde dette for en sparringspartner – men pointen er det samme. At træde ind i en branche, der har mange af de samme elementer, men som også er meget anderledes, kræver en ny måde at tænke på og ny viden. Du kan enten lære det på den hårde måde – eller ved at finde en, du kan spilde dine skæve bolde op imod.
 
Jeg var så heldig, at min chef specifikt søgte efter en profil som mig. Men ofte vil du også have nogen i dit netværk, som du kan få lov at pitche dine ideer til. En til at sætte retning og stille de rigtige spørgsmål: "Hvorfor det her og ikke det her? Hvem vinder på den formulering?". Det har sparet mig for mange misforståelser, fejlslagne møder og unødige omskrivninger - og det har hjulpet mig med at fremme mit egen udvikling.
 
4. Som journalist er du den ideelle kommunikatør
Intet ondt om kommunikationsuddannede, men journalister har et træk, som gør dem særligt egnede til at varetage kommunikationsrollen: De er modtagerorienterede helt ind til benet. Hele vores identitet bunder i, at lave lettilgængeligt indhold, som gør læsere/seere/lyttere klogere.
 
Som journalist vil du derfor kunne tilføre en klassisk kommunikations- og marketingafdeling meget værdi, bare ved at holde fast i din kritiske sans og stille det simple spørgsmål: "Hvor er værdien for kunden?"
 
Jeg har siddet overfor folk med 10 og 20 års erfaring i it-branchen og ændret måden de så deres eget produkt, kun fordi jeg stillede mig på kundens side.
 
5. Stol på din faglighed
At blive ansat i en stor virksomhed betyder, at du træder ind i en ny verden. Du bliver bombarderet med udtryk, analyser, forkortelser og sandheder, som alle i branchen af uforklarlige årsager er enige om (og så møder du også en hel del regneark og powerpoint-præsentationer).
 
Derfor kommer du til at udvikle din forståelse og få helt nye perspektiver på din rolle. Men samtidig er det vigtigt, at du holder fast i din journalistiske tilgang – for det er lige præcis den, der giver en unik tilgang til emnet, og som hjælper dig med at tale kundens sprog.
 
6. Jo, du kan godt lave gode, objektive historier
Mange journalister ser på erhvervslivets kommunikations- og marketing afdelinger som beskidt arbejde designet til at få dårlige varer til at se godt ud ved at vinkle lyset på den helt rigtige måde.
 
Men faktisk er den bedste marketingtekst ofte den, der er mest objektiv og journalistisk.
Jeg skriver for det meste om koncepter frem for produkter. Jeg vil hellere fortælle om de fordele, du kan få af at arbejde med data, end at fortælle dig, hvilken platform du skal købe. Alt sammen ud fra en ide om, at den ekspert du får dine informationer fra, måske også er den du spørger, når du skal købe dit næste produkt.
 
Du bliver simpelthen nød til at fortælle en god historie, hvis du vil trænge igennem contentmuren i dag. Det kan du ikke klare med gammeldags "røvballe-marketing". Og måske er det netop derfor, at flere og flere journalister nu har succes med at finde en plads i kommunikationsbranchen.

Giv din stemme

12 stemmer
3,9/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationskonsulent

Frist: 29. november

Student Assistant

Frist: 24. november

Kommunikationsrådgiver

Frist: 26. november
Se alle job Indryk job

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.