Søren Storm Hansen


Søren Storm Hansen

Søren Storm Hansen

Karma: 83 (?)

Forfatter:

3


artikler

390


indlæg

Anmeldelse: The Data Journalism Handbook – How Journalists Can Use Data to Improve the News

The Data Journalism HandbookMediernes fokus er ved at skifte fra at levere nyhederne til at sætte dem i perspektiv. Danske medier opretter såkaldte gravergrupper, og der eksperimenteres med crowd sourcing, for eksempel Informations Kameraspotter. Det handler ikke om den hurtige nyhed men de mere eller mindre skjulte historier, der gemmer sig under overfladen.

Et af de nye begreber i denne tendens er data journalism, som går ud på at analysere store datamængder, der ofte findes på nettet men ikke giver megen mening i ubehandlet form. Det er vanskeligt og tidskrævende at grave historier ud af talrækker, hvad The Data Journalism Handbook bestemt ikke lægger skjul på.

Bogen er redigeret af Jonathan Gray, Lucy Chambers og Liliana Bounegru, men der er et halvt hundrede bidragydere fra førende medier, organisationer og universiteter verden over. De giver et indblik i deres arbejde med data og de historier, arbejdet har resulteret i. Og der er mange eksempler på fremragende journalistik:

Bogens første halvdel gennemgår ovenstående og flere eksempler på data journalism. De involverede journalister fortæller om arbejdet med at indsamle, behandle og præsentere data.

De sidste tre kapitler, Getting Data, Understanding Data og Delivering Data tager fat på det praktiske. Det er sine steder temmelig nørdet, og det bliver klart, at data journalism er tidskrævende, og at journalisterne skal alliere sig med andre faggrupper, der forstår sig på programmering, databaser, visualisering og meget andet.

Det er selvfølgelig ikke nyt at bruge data i journalistik, men nettet giver nye muligheder, som journalistikken langt fra udnytter i dag, og der er mange nye redskaber, som tidligere kostede en mindre formue men nu er stort set gratis. Journalistikken er i dag i konkurrence med virksomheder, der virkelig forstår big data – Google, Facebook, Amazon – og den konkurrence ser de datadrevne virksomheder ud til at vinde. Måske er data journalism et modeord, der som mange andre forsvinder efter en sæson, men kunsten af indsamle, analysere og præsentere data gør ikke. The Data Journalism Handbook er en yderst velkommen bog.

Se også: Ingeniører overtager nyhederne: hvad nu, journalister?

Køb The Data Journalism Handbook:

Dette indlæg er fra dSeneste.dk.

Write a quick comment


Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: Hurtigst muligt

Pressekonsulent

Frist: 12. januar

Digital Marketing Manager

Frist: 7. januar
Se alle job Indryk job

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.