Nils Mulvad


Nils Mulvad

Nils Mulvad

Karma: 3 (?)

Spiller McKinsey og Finansministeriet med åbne kort?

Åbenhedstingets netop overståede konference førte til en række interessante diskussioner om konsulenternes rolle i det offentlige og udfordringerne med åbenhed.

En tidligere sag med McKinsey stiller grundlæggende spørgsmål til, hvad offentligheden og offentlige myndigheder kan forvente af åbenhed, når Finansministeriet bestiller konsulentanalyser ude i byen.

I 2009 blev McKinsey hyret til at analysere effektiviseringspotentialet i regionernes it-udgifter. Projektet skulle ifølge kilder anvendes til Claus Hjort Frederiksens forhandlinger med Danske Regioner – eksempelvis med konkrete forslag til, hvordan besparelserne kunne gennemføres.

McKinsey havde til opgave at udvælge metoden samt gennemføre analysen, mens regionerne havde til opgave at levere de data, som McKinsey bad om. En aktindsigt i kommunikationen mellem McKinsey, Finansministeriet og repræsentanterne for de respektive regioner viser imidlertid, at samarbejdet mellem parterne langt fra var en dans på roser.

Regionerne klagede over McKinsey
I flere tilfælde stillede regionerne spørgsmål til pålideligheden af McKinseys metode og klagede over den måde, McKinsey ønskede opgørelserne på. Regionernes kritik af både datagrundlag og metode blev da også luftet offentligt, da Finansministeriet offentliggjorde rapporten.

Aktindsigten dokumenterer imidlertid også, at McKinsey midt i processen og længe inden offentliggørelsen gik til Finansministeriet med et fortroligt brev – iøvrigt forfattet på engelsk. Her klagede McKinsey sin nød over, at regionernes medarbejdere gjorde alt for at forhindre analysens gennemførelse:

“At present, though, many of the participants from the region seem to think that they have a personal line-item veto: if they do not personally understand the purpose of a piece of data they are asked to provide, they feel free to not provide it. The time required convincing each individual of the value and purpose of each piece of data has been inordinate.”

I brevet beder McKinsey Finansministeriet at stramme op og give både “stick and carrot” til regionerne.

De videnskabelige konsulentanalyser?

Sagen viser at det ikke er grebet ud af den blå luft, når offentlige myndigheder rejser kritik af den måde, som ministerier og styrelser anvender eksterne konsulenter til at presse metoder igennem, der skal levere løfter om besparelser eller effektiviseringspotentialer.

Den rejser imidlertid samtidig en række principielle spørgsmål:

  • Hvor uafhængige er konsulenter, der bestilles af ministerier til at løse bundne opgaver?
  • Hvorfor finder McKinsey sig nødsaget til at skrive hemmelige notater bag om ryggen på samarbejdspartnere som regionerne? Er dette befordrende for tilliden og samarbejdet?
  • Har McKinsey anvendt samme praksis, når de tidligere har analyseret både universiteterne og politiet for Finansministeriet? Er den praksis også udbredt blandt andre konsulenter?
  • Vil Finansministeriet sætte sig i spidsen for at beskrive nærmere, hvilke retningslinjer ministerier og konsulenter kan forventes at kommunikere om analyser, der i offentligheden præsenteres som saglige og objektive? Det forhold at Finansministeriets nyudpegede departementchef David Hellemann netop kommer fra en stilling som partner i McKinsey aktualiserer spørgsmålet om, hvordan ministerier og konsulenter kommunikerer.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Job

Communication Specialist

Frist: As soon as possible

Kommunikationskonsulent

Frist: 7. januar

Digital kommunikationskonsulent

Frist: 27. december
Se alle job Indryk job

Netværk

Webansvarlige

Kun få ledige pladser

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.