Nicolai Frederik Bonnén Rossen


Nicolai Frederik Bonnén Rossen

Nicolai Frederik Bonnén Rossen

Karma: 52 (?)

Forfatter:

2


artikler

1


indlæg

Work at work will never be as much worth as capital at work
Som kalenderåret går på hæld, evaluerer vi i Rossen & Company årets begivenheder. I år vil jeg kaste lys på vores udenlandske engagement, vores reviderede branding samt vores kapitalinvesteringer, der er led i en smart strategi om at blive verdens første kombinerede PR-bureau og -accelerator.

I 2017 gjorde selskaberne ROSSEN og Rossen & Company ApS (Rossen & Company) konsulentforretning med et tocifret antal privatejede, børsnoterede og personlige virksomheder vedr. et hav af Public Relations-, Investor Relations- og Public Affairs-relaterede sager, og jeg er glad for at meddele, at vi har udsigt til økonomisk vækst trods et konsolideret klientel (regnskaber ude februar 2018). 
 
Vi har m.a.o. fat i de rigtige klienter. 31,5% af omsætningen i 2017 stammer fra virksomheder uden dansk CVR-nummer, hvilket er en stigning på ca. 14 procentpoint fra knap 17,5% ift. regnskabsåret 2016. Det vidner om, at Rossen & Company i stigende grad er blevet go-to guy for udenlandske interesser i Danmark, og det er intet tilfælde:
 
Gennem 2017 har jeg gennemført flere forretningsrejser til bl.a. London, New York og Washington, hvilket har mundet ud i samarbejde med virksomheder af både amerikansk, britisk og canadisk oprindelse (ABC-lande, red.), hvilket går godt i tråd med Rossen & Companys branding, der er præget af det engelske sprog. Vi venter os mere på denne front i 2018.
 
#smartpreferrossen 
 
Speaking of branding så er det ikke kun indtjeningen, der i 2017 har fået et løft, men også vores identitet. Det kom til mig som en åbenbaring dagen inden min 30-års fødselsdag, at der er en sammenhæng mellem de ydelser, vi leverer, og dem der køber dem - og at vi gennem en ny pay-off skal skærpe kommunikationen om vores kompetencer og klientel:
 
 
Vi underskriver dog stadig med vores motto Yours in Public Relations™ for at understrege, at vi driver »personlig forretning« (hvilket jeg apropos nød stor opmærksomhed omkring ifm. min udnævnelse til Talent100 og efterfølgende podcast med Ane Cortzen), men det er et strategisk 2018-mål, at vi vha. vores pay-off skal neddrosle engagementer inden for mere traditionelle virksomhedsformer og i stedet fokusere på smart firms. Dvs. professional services firms (som vi btw. har opnået en ekspertrolle hos mediebilledet i spørgsmål vedr.), financefintechtechstartups etc. Kort sagt folk der lever af at bruge hovedet - ligesom vi selv gør.
 
PR-bureau og -accelerator
 
Og speaking of start-ups, så spiller disse hovedrolle ift. vores overordnede smart strategy: Foruden fast ejendom har vi siden 2014 investeret via holdingselskabet i tre lovende startups; rejseportalen Nustay (2014), softwareproducenten Clumeo (2015) samt Ticombo (2017) - en tysk ticketing agent. Idéen er at styrke samspillet mellem driftsselskabet og holdingselskabet, hvor sidstnævnte aftager ejerandele mod reduceret kapital for at førstnævnte på sigt kan aftage omsætning mod serviceydelser.
 
I starten nyder iværksætteren godt af vores inhouse kompetencer til favørpris, mens vi selv har udsigt til både kapital- og omsætningsgevinst, når forretningen modnes. Således investerer vi langsigtet ved at agere kombineret PR agency and accelerator, og det er vi -så vidt vides- de første i branchen worldwide, der satser på.
 
Ræsonnementet er enkelt: Jeg har været i branchen i nu 7 år og tror på, at der er større værdi i at investere i vores klientel fremfor os selv. Den klassiske bureaumodel er ikke nær så rentabel at arbejde med på det niveau, som jeg ønsker at drive virksomhed på, for er der noget, jeg har lært gennem dette år, så er det, at dygtige legekammerater er svære at finde, og work at work will never be as much worth as capital at work.
 
Hvad gør vi?
 
Vi vedbliver med at servicere vores klienter loyalt, mens vi aktivt søger at konsolidere klientellet yderligere ved at fin-tune vores filtrering af new biz fremover.
 
Vi er dog -som altid- åbne overfor krisekommunikationssager fra en hvilken som helst virksomhedstype, hvilket i den grad blev dét af vores forretningsområder, der vakte størst opmærksomhed i 2017 - helt i tråd med mine forudsigelser fra sidste års nytårsskriv her på Kforum. 
 
Slutteligt er vi meget interesserede i at høre fra start-ups, der mangler en stærk PR-partner på holdet. Vi har med Nustay set den store forskel, vi kan gøre for en klient, som vi deler kapitalinteresser med og kommer i endnu højere grad til det i 2018 - og det giver os mod til at få flere i folden i det nye år.
 
Godt nytår!

Giv din stemme

10 stemmer
4,7/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

68 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.