Nicolai Frederik Bonnén Rossen


Nicolai Frederik Bonnén Rossen

Nicolai Frederik Bonnén Rossen

Karma: 52 (?)

Forfatter:

2


artikler

1


indlæg

Alle har ret til et forsvar - også i medierne
Som kalenderåret går på hæld, evaluerer vi i Rossen & Company årets begivenheder. I år vil jeg kaste lys på en særlig ydelse, vi har oplevet vækst med i 2016 - og som jeg undrer mig over, hvorfor PR-branchen ikke satser mere på.
 
I 2016 gjorde selskaberne ROSSEN og Rossen & Company ApS konsulentforretning med et større tocifret antal privatejede, børsnoterede og personlige virksomheder vedr. et hav af Public Relations, Public Affairs og kommunikationsrelaterede sager.
 
Af disse sager vil jeg anslå, at 15% havde en reaktiv indsats for øje; klienterne havde enten undergået en shitstorm eller ønskede at gardere sig imod en sådan - og det er væsentligt flere end hidtil.
 
Hvad er der sket i 2016, som får flere kriseramte klienter til at søge mod os? Hvordan vil krisekommunikation påvirke vores forretning i 2017? Og vigtigst af alt; hvad med din?
 
Populisme og postfaktualitet i politisk journalistik i 2016...
 
I 2016 så vi mediebilledet ændre sig med international politik som main driver: Sociale medier forstærkede reach af populistisk og postfaktuelt indhold, og kombineret med øget konkurrence blandt udgivere påvirkedes den redaktionelle dagsorden, der måtte give efter for publikums præferencer. Der måtte tales til hjertet fremfor hjernen, når der skulle høstes clicks, likes og comments.
 
Vi oplevede m.a.o. en intensiverende demokratisering af mediebilledet, hvor dén part der læste stemningen bedst, hurtigst og havde »mest ret«, vandt taletiden. Det spillede tilmed en bekymrende mindre rolle for medierne, om folk åbenlyst løj eller ej, når historien skulle i hus. For historien skulle jo i hus, og det er hér presset på mediebilledet skubber ved forudsætningsgrundlaget for at bringe seriøs journalistik.
 
Konsekvensen af dette bliver, at politisk journalistik udvikler sig til sladder og bizar reality-underholdning, mens medierne tager form af en debat- og holdningsbaseret »folkedomstol«, der lukrerer på at agere lovgivende, udøvende og dømmende magt til lyden af pibe, trommer og en hujende skare.
 
…kan smitte af på forbrugerjournalistik i 2017.
 
Hvor populisme og postfaktuelt indhold bed sig fast som trend i den politiske journalistik i 2016, er det plausibelt, at forbrugerjournalistik kan blive næste skud på stammen i 2017: Hvis der er forretning i at servere populistiske og postfaktuelle historier om politikerne, hvorfor ikke underholde om erhvervslivet og dets personer også? Forstå det: Bad news is good news, og det er ikke længere nice to have for medierne - det er need to have.
 
Således intensiveres faren, når kundeklager bliver til shitstorms, meningsdannere blæser til boykot og retstvister eller konkurrencemæssige opgør ender i åbent slagsmål for en frådende presse. Det bliver nemlig i stigende grad i pressens interesse at holde gryden i kog, hvis publikum kan lide suppedasen - hvor uvedkommende oplevelsen end måtte blive. Så længe underholdningsfaktoren er på plads, mættes publikum.
 
Her er hvad din virksomhed kan forvente under en shitstorm i lyset af mediebilledets øgede appetit på dårligt nyt: Non-stories baseret på non-data, biased sampling eller hear-say, subjektiv agendajournalistik, laisez-faire mikrofonholderi, mere sagesløs bashing og ranting fra keyboard heroes, dårligere kildekritik, grovere vinkling - og et hak i din bundlinje og på din Google-attest, hvis ikke du tager truslen fra folkedomstolen seriøst og gør noget ved den.
 
Hvad gør vi? 
 
Hvis forbrugermedierne er på vej til at tage form og styrke af en folkedomstol, da mener jeg principielt, at alle personer -individuelle som juridiske, hvad end de måtte stå for eller have gjort- har krav på et forsvar. Og det er her vi i Rossen & Company tager et tankeledende opgør med spindoktorens rolle i erhvervslivet: Vi skal ikke kun bistå som baggrundsskikkelser, men også kunne yde et aktivt forsvar på frontlinjen, der rækker ud over traditionel kriserådgivning.
 
Jeg har tidligere udtalt til Dansk Markedsføring, at vi i Rossen & Company »er for PR og kommunikation, hvad procesadvokater er for jura«. Denne analogi er bl.a. møntet på de personal advocacy-services, som vi sælger under benævnelsen »engageret talsmandsvirke«. Altså muligheden for at hyre en professionel talsmand til at forfægte sin sag med en armslængde, hvilket vi har baseret en stigende del af vores forretning på at yde i 2016.
 
Og der bliver endnu mere brug for det i 2017: Klienter efterspørger ikke kun strategi, men også eksekvering af professionelle fagfolk, der kan og tør tage slagsmålet for klienterne som »mediebilledets advokater«, hvilket skal være dem vel undt stillet overfor en tiltagende populistisk og postfaktuel folkedomstol. Og jeg kan kun undre mig over, hvorfor resten af branchen ikke prioriterer det højere.
 
Godt nytår!

Giv din stemme

17 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

52 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Art director/visuel redaktør

Frist: 13. august kl. 9.00

Kommunikationschef

Frist: 13. august

Kommunikationsansvarlig

Frist: 15. august kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tag med til K-dag

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.