Mette Mortensen


Mette Mortensen

Mette Mortensen

Karma: 0 (?)

De 10 vigtigste pointer i arbejdet med Employee Advocacy
Onsdag d. 8. november 2017 afholdte Kommunikationsforum K-dagen: ”Styrk kommunikationen med Employee Advocacy”.

Her finder du de 10 vigtigste pointer fra dagen; pointer som blev præsenteret via oplæg, cases og workshops af bl.a. Søren Bo Steendahl (Digital Director, Marketsquare), Filip Rasmussen (tidligere afdelingschef og webmaster, Orbicon) og Camilla W. Poulsen (Marketing Manager, Devoteam).
 
  1. Frivilligt engagement: Organisationen bør ikke presse employee advocacy ned i halsen på medarbejderne. Medarbejderne skal selv vise engagement, og have lysten og viljen til at stå på mål for sit job og sin faglighed. Organisationen bør i stedet fokusere på at motivere og skabe værdi for medarbejderen.
 
  1. ”What’s in it for me?” - Det spørgsmål vil mange organisationer sikkert møde fra deres medarbejdere, når de præsenteres for employee advocacy. Det simple svar er: Personlig branding! Enhver handling på de sociale medier sætter fodspor og ”sælger” medarbejderen og vedkommendes faglighed.
 
  1. Kendskab til de sociale medier: Mange færdes næsten dagligt på Facebook, men forvent alligevel ikke, at medarbejderne er lige så begejstrede eller vidende om sociale medier som jer. De kender det ikke som et professionelt værktøj og kan være i tvivl om, hvordan og hvad, der må likes, deles og skrives.
 
  1. Træn medarbejderne i at være til stede på de sociale medier i en professionel sammenhæng. Det kan være en god idé at gøre employee advocacy til en fast del af et onboarding-program eller til et kursus, som medarbejderne kan lade sig inspirere af. Men kald det noget andet end ’Employee Advocacy’, da det allerede inden opstart kan afskrække nogle medarbejdere.
 
  1. Start småt og enkelt. Som tidligere nævnt kan det ikke forventes, at alle har de samme færdigheder som jer i forhold til de sociale medier. Start med at sikre, at medarbejderne kender basisfunktionerne på de sociale medier (f.eks. login, søg, like, del og kommenter). Opfordre dernæst medarbejderne til at følge organisationen på de sociale medier samt til at følge kollegaer og samarbejdspartnere. Sørg også for, at vise medarbejderen, hvordan de fremstår på de sociale medier (står der f.eks. hvem de arbejder for?).
 
  1.  Accepter, at alle ikke er indholdsskabere: Det er ikke alle der skal, kan eller vil forfatte og stå på mål for virksomheden. Der er også værdi i, at der er nogle der ’bare’ liker, deler og kommenterer.
 
  1. Accepter, at den faglige stolthed trumfer firmastolthed. Medarbejderne vil hellere dele og skrive om deres specialer, fagområder og reelle arbejde, end om selve organisationen. Det gør opslagene mere autentiske og personlige, så accepter det hellere og hyld heltene for deres engagement.
 
  1. Spis jeres egen medicin: I kan ikke forvente, at medarbejderne er aktive på sociale medier, hvis I ikke selv er mindst lige så aktive. Ligeledes kan organisationen ikke forvente, at medarbejderen vil hjælpe med branding, hvis ikke også organisationen husker at brande medarbejderne.
 
  1. Hvordan kommer I så i gang med employee advocacy? Start med at sætte mål og retning for indsatsen. Derudfra sættes et hold, som skal hjælpe med at sparke indsatsen i gang. På sigt kan der fokuseres bredere, men start med et udvalgt hold. Træn, motiver og involver dernæst holdet i hele processen. Brug evt. en employee advocacy-software som en hjælp. Fremlæg organisationens Social Media policy og sørg for at forventningsafstemme med holdet. Sørg løbende for at analysere og evaluere på, hvad der giver værdi og hvad der virker, og forbered også holdet på det uforudsigelige.
 
  1. Brug relevant software, hvis det giver mening og værdi for organisationen. Softwaren kan effektivisere processen, så det er nemt og enkelt for medarbejderne at dele indhold. Samtidig kan det give organisationen mulighed for selv at skabe indhold, som skubbes ud gennem medarbejderne. Mulige softwareprogrammer kan være Newsio, DynamicSignal, Smarp, Hootsuite eller Bello. Alternativt kan en mail internt også anvendes.
 
En stor tak for en spændende og lærerig dag til K-Forum!
Vil du vide mere om K-dagen om Employee Advocacy? Læs om kurset her.

Giv din stemme

8 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Kom godt i gang med mobilvideo

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Job

Kommunikationspraktikant

Frist: 30. november

Praktikant

Frist: 1. december

Praktikant

Frist: 10. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.