Louise Torp


Louise Torp

Louise Torp

Karma: 96 (?)

Forfatter:

2


artikler

4


indlæg

Nye markedsføringmetoder på facebook

 Hvordan rygtespredningens teknik er udnyttet til informationskampagne

Facebook er konstant i kamp om at blive – lige nu forblive – det største sociale netværk på planeten jorden. Seneste våben i kampen er den nye måde at buste deres features ”suggest af friend”på. Suggest af friend er nu en fast bestanddel af det at acceptere en venneforespørgelse. Det gøres så påtagende, at du ikke kan tilføje endnu en ven til din venneliste uden at skulle tage stilling til, om der andre venner i dit netværk, der også kunne være en relevant ven med din nye ven. På den måde benytter vi rygtespredningens teknik til at forbinde netværker. Hvad betyder det for Facebook? Man ganger jo ikke en ven med 20 ved at anbefale ham til andre. Nej, pointen er at jo større et netværk du har, desto flere venner på facebook du har, desto mere tid bruger du på det sociale netværk. Det betyder igen mere magt til facebook, større chance for at bibeholde en profil og få den til at udvide sit netværk med hidtil nye profiler. 

Fordi vi spreder venner rundt til andre venner med rygtesprednings metode, er profilen af nogen set som et nyt middel til at sprede budskaber viralt. Så sent som i går blev jeg anbefalet en ny ven af ven fra min højskoletid. Den nye ven hed ”Nederen Nu”. Jeg tog forgivet, at det var en gammel ven fra mit højskolenetværk, der blot figurerede under et undercover navn. Så jeg accepterede at tilføjede ham som ven, hvorefter jeg ventede spændt på at se, hvem fra højskolen denne ”Nederen Nu” var.

Det viste sig, et par timer, efter at ” Nederen Nu”” var en informationskampagne om depression. Kreativt er det et ganske interessant indslag at skabe en fiktiv deprimeret figur, som leder dig ind på et kampagnesite. Personlig kan jeg se et hav af muligheder for, gennem en profil, at danne et billede af en person og hans liv som deprimeret.

Lignende tiltag er gjort i Facebook med en profil på:

Dario Antonio 

"En fiktiv person, som arbejder for, at Røde Kors indsamlingen søn. 5. okt. bliver en succes- Vil du hjælpe? Bliv indsamler på www.indsamler.dk/ung."

Desværre er det ikke lovligt. Nu ved jeg godt at ikke alle læser Facebooks ”Terms of Use” der er mindst otte gange længere end normalt. Men under ”Terms of Use” står:

In addition, you agree not to use the Service or the Site to:
register for more than one User account, register for a User account on behalf of an individual other than yourself, or register for a User account on behalf of any group or entity;

Kilde: facebook terms


Jeg tvivl på at facebook opdager profilen og sletter den, selv om det er sket i andre tilfælde http://scobleizer.com/2008/01/03/ive-been-kicked-off-of-facebook/ .
Ikke detso mindre er det en kampagne, jeg på alle måder gerne vil sprede rygtet om, så jeg vil prøve at gør mit via lidt PR og blog. Led efter personen ” Nederen Nu” på Facebook og gå ind på kampagnesitet www.NederenNu.dk.

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Ugens profil

Niels Ditlev

Niels Ditlev skifter 1. maj fra kommunikations- og pressechef chef i WWF Verdensnaturfonden til kommunikationschef i Danske Regioner.

Kursus

SoMe bootcamp

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Netværk

Presseansvarlige

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Netværk

Presseansvarlige

Gruppen er udsolgt - venteliste

Se alle Læs mere

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.