Kontekst Lyd


Kontekst Lyd

Kontekst Lyd

Karma: 0 (?)

Sådan skriver du en god pressemeddelelse

Omtale i pressen gør de fleste chefer bløde i knæene – og faktisk er det ikke så svært. Følg disse seks råd til at skrive en god pressemeddelelse.

Du behøver ikke være uddannet journalist for at få de gode historier fra jeres firma i pressen. Første skridt er at skrive en pressemeddelelse, der er målrettet.

Det vigtigste ved en god pressemeddelelse er, at du fokuserer på at præsentere historien på en præcis, relevant og velstruktureret måde.

Her er nogle tips til at skrive en pressemeddelelse, der giver dig god, gratis PR:

1. Har du en stærk nok historie?

Det allerførste råd er det vigtigste: Tænk modtager. Er ”din nyhed” relevant for bladet og dets læsere. Eller er nyheden lidt for intern eller for en mere snæver målgruppe?

Send kun de gode og velskrevne historier til medierne.

 
 

2. Skriv det vigtige, fjern alt andet

Banalt råd, men vigtigt. En pressemeddelelse kan næsten kun være for lang:

  • Historien skal vinkles som enhver anden artikel
  • Skriv efter nyhedstrekanten. Det vil sige, at pressemeddelelsen skal skrives med det vigtigste i toppen og det mindst vigtige i bunden. Forestil dig, at din PM kan blive skåret i bunden, så den nederste tredjedel ikke bringes af mediet. Så skal det, der kommer med, give mening og indeholde det vigtigste.

Se et eksempel på en godt opsat pressemeddelelse.

“Sæsonbestemte artikler falder altid i god jord hos landets journalister.”

3. Kun relevante citater
Det er ganske enkelt ikke troværdigt, når en kommunikationskonsulent står som afsender på en udtalelse om miljøforurening. Det kan en biolog eller en direktør af foreningen Red Miljøet sige noget om.
Send i øvrigt kun citater med, hvis de har relevans. Ellers undlad dem. Det er relevant at høre holdninger, mens mere faktuelle ting ikke bør bringes som et citat.

4. Tænk aktualitet ind i den
Du får ikke noget omtale for en pressemeddelelse om julefrokoster, hvis du sender den af sted i juni. Hvornår er din historie aktuel? Kan du binde den op på noget, der foregår i samfundet her og nu eller snart? Sæsonbestemte artikler falder altid i god jord hos landets journalister.

 
 

5. Lav et normalt, pænt layout
Det vigtigste i forhold til opsætningen er, at pressemeddelelsen ikke er rodet. En god måde at sætte den op på er som en almindelig netartikel:

  • Rubrik (fed skrift)
  • Underrubrik (fed skrift, men mindre skrift end rubrikken)
  • Brødtekst (tynd skrift) – 4-5 afsnit á 200 ord + et par citater
  • Mellemrubrikker (fed skrift)

Husk at skrive kontaktoplysninger på relevante personer i bunden. Relevante personer er dig, der forfatter pressemeddelelsen samt alle kilderne. Tilføj gerne firmaets logo.

Se hvordan en flot opsat pressemeddelelse kan se ud

6. Tjek for stave- og sprogfejl
Din PM skal sidde lige i skabet. Stave- og sprogfejl er som torne i øjnene på folkene ude på redaktionerne, og det skader dit budskabs troværdighed, fordi din PM vil fremstå ufærdig og overfladisk.

Læs guiden til at få din pressemeddelelse bragt i medierne

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

30 JOB

Projektleder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Tag med til K-dag

Skab en mere effektiv kommunikations-strategi

14. marts

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.