Kursus i journalistik og kommunikation

Lær af de nye tendenser i journalistik og kommunikation

Hvor bevæger journalistikken sig hen? Hvor møder vi læserne, og hvad kræver det at fange og fastholde deres opmærksomhed? Lær, hvad udviklingen gør ved nyhedsformidlingen, når Kforum og SDU i samarbejde samler og videreformidler viden om de ti vigtigste tendenser i journalistik og kommunikation lige nu.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

Fra nyhedsmedier og sociale medier over datajournalistik til fremtidsjournalistik og udviklingen fra "news" til "views" - når opinionsjournalistikken dukker op alle vegne i form af analyser, kommentarer og ledere for at give os nye erkendelser.
 
 
På det intensive kursus udpeger du den trend, som du ønsker at arbejde videre med og relatere til din egen journalistiske praksis eller virke som kommunikatør. Du bliver guidet til at identificere indsatsområder og løsningsforslag. Dagen afsluttes med udarbejdelse af en konkret handlingsplan. Efter to uger mødes vi en halv dag og følger op på indsatsområder og handlingsplan. Hvilke udfordringer byder virkeligheden på? Vi får yderligere, konkrete input til vores udfordring og justerer handlingsplanen.
 
Kurset er for dig, der arbejder som journalist - enten på et medie eller i en organisation - og har brug for viden om, hvad udviklingen betyder for dit arbejde, og inspiration til at udvikle dine egne metoder.
 
 

Program

Dag 1

Ti udviklingstræk, du skal have styr på
Journalistikken er i rivende udvikling og her får du overblikket over, hvor den bevæger sig hen – og hvor du skal rykke med. Peter Bro og Timme Bisgaard Munk guider dig gennem de ti vigtigste udviklingstræk lige nu og relaterer de nye trends til din egen praksis som journalist eller kommunikatør.


Blandt de trends, vi dykker ned i, er:

Fra "news" til "views"
Opinionsjournalistikken dukker op alle vegne i form af analyser, kommentarer og ledere, fordi nyhedsmedierne vil give os nye erkendelser. Lær, hvad den gode analyse skal rumme, når vi bevæger os fra nyheder mod aha-heder.


Fremtidsjournalistik
I gamle dage var nyheder noget, som havde fundet sted dage, uger, måneder eller år forinden. I dag er nyheder noget, som sker i morgen, næste uge eller om et årti. Lær, hvad udviklingen gør ved nyhedsformidlingen.


Nyhedsmedier og sociale medier
Venner, familie-medlemmer og forretningsforbindelser, som deler nyhedsindhold via sociale medier, er blevet vigtige gatekeeper. Lær, hvilke nye nyhedsværdier, som en ny generation af gatekeepere er styret af.


Den vigtigste trend for dig?
Efter en grundig rundtur i de nyeste udviklingstræk er det tid til, at du vælger hvilken trend, som er mest relevant for dit arbejde. Du får konkrete værktøjer til at relatere trenden til dit eget virke, og du arbejder med at identificere indsatsområder. Dagen munder ud i en konkret handlingsplan, hvor du definerer hvordan du kommer videre med dine egne udviklingsområder.

Dag 2
Vi mødes en halv dag og følger op på indsatsområder og handlingsplan. Hvilke udfordringer byder virkeligheden på? Du får yderligere, konkrete input til din udfordring og justerer handlingsplanen.

 

Mød

 
Peter Bro, Ph.d., og centerleder for Center for Jounalistik på SDU
 
Timme Bisgaard Munk, Ph.d. og redaktør på Kommunikationsforum
 
Louise Grau, direktør og kursusleder, Kommunikationsforum
 
Peter Bro
Lektor, ph.d.
Timme Bisgaard Munk
Ph.d., Redaktør
Kforum
Louise Grau
Direktør, kursus- og netværksleder
Kforum

Praktisk

Hvornår?
Kurset løber af stablen:
  • Den 12. marts 2015: Kom fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter senest kl. 16.00.
  • Den 27. marts 2015: Kom fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter senest kl. 13.00
 
Hvor?
Kurset holdes centralt i København i rare omgivelser. Nærmere info følger, når vi når tættere på kursusdagen.
 
Hvordan melder jeg mig til?
Pladserne på kurset besættes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så tilmeld dig hurtigst muligt. Husk eventuelt EAN-nr.
 
Hvad koster det?
Kurset koster kr. 4990 ex. moms. Den dækker kurset og god forplejning inklusive frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret i at komme, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.
 
Der er mulighed for at få PU-støtte til dette kursus. Meld dig til her, hvis du er berettiget.
 
Studenterplads
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de vigtigste pointer fra dagen på din K-profil.
 
Studenterpladsen på denne K-dag er: Ledig. Skriv kort om, hvorfor netop du skal have pladsen til kdag@kforum.dk for at komme i betragtning.
 
Har du spørgsmål?
Du er meget velkommen til at kontakte Louise Grau på 33 42 21 60. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk.
 
Vi glæder os til at se dig!
 
Sådan finder du

Centralt i København. Nærmere info følger tættere på kursusdagen,

FAQ

9357 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Torsdag 12. marts 2015
Tidspunkt:
9.15-16.00
Alle møderne:
12. marts 2015, kl. 9.15-16.00
27. marts 2015, kl. 9.15-13.00
Sted:
Pris pr. deltager:
4990 (ekskl. moms)

Kontakt

Mød

Peter Bro
Lektor, ph.d.
Timme Bisgaard Munk
Ph.d., Redaktør
Kforum
Louise Grau
Direktør, kursus- og netværksleder
Kforum

Få nyhedsbrev

Intensivt forløb til dig

Content marketing bootcamp

Start 26. oktober
Fem halve dage i oktober og november

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.