Pressekursus - et af Kforums kommunikationskurser

Skab bedre og mere målrettet presseomtale

Har I det rette fokus for jeres pressearbejde? Medvirker jeres indsats stringent til at nå de rigtige kommunikationsmål, eller er I i højere grad - som så mange andre - styret af travlhed og de historier, der popper op, og som umiddelbart kan sendes af sted?

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

Tag med til K-dag og få inspiration til, hvordan du skærper dit pressearbejde, så det får et stramt fokus. Få viden om, hvordan du kan tilrettelægge dit pressearbejde, så dine historier både får strategisk retning og gennemslagskraft.
 
På K-dagen får du viden om, hvordan:
 
  • I bedst skaber relevante dagsordener i forhold til at støtte jeres strategiske interesser.
  • Du tilrettelægger dit pressearbejde, så det møder den nye virkelighed, som digitale og sociale medier skaber for kommunikation
  • Du konkret forbereder og præsenterer jeres historier og trænger igennem til de rigtige journalister med de rette budskaber.
- og så deler du erfaringer med andre, der også er ansvarlige for pressearbejdet, møder nye sparringspartnere og udvider dit faglige netværk. 
 
 
 
K-dagen er for dig, der har ansvaret for pressekontakten, og gerne vil skabe bedres sammenhæng mellem strategi og eksekvering, hvad enten:
  • Du er ansvarlig for pressekontakt i en privat virksomhed
  • Du arbejder i en myndighed eller en interesseorganisation, hvor håndteringen af pressen er dit ansvar
  • Du arbejder i en humanitær organisation og i højere grad vil have jeres sag på mediernes dagsorden
 
Hvad kræver det af dig?
Vi veksler mellem oplæg, øvelser og fælles diskussion. Du skal være indstillet på at deltage aktivt og du skal tage en konkret udfordring med. Du får mere info inden kursets start.
 

Program

Velkommen
Louise Grau, direktør og kursusleder, Kforum
 
Giv pressearbejdet strategisk fæste
Pressearbejde er altid en balance mellem det, man planlægger at kommunikere og det, der rammer en udefra – og det er et grundvilkår, at en del forbliver uforudsigeligt. Men en strategi hjælper begge dele på vej. Kender du dine mål og prioriteter, kan du også planlægge milepæle at hænge din kommunikation op på og dermed gøre det daglige pressearbejde til mellemregninger i det store billede. Claus Bendsen giver os input til, hvordan vi bedst arbejder med tema-maps, budskab- og holdsningbank og forankring i pressearbejdet, så det får ledelsens opbakning og fodfæste i organisationen – og samtidig giver retning på dag-til-dag-henvendelser.
Claus Bendsen, kommunikationsrådgiver og partner, Friday. Claus har siden 1998 arbejdet med journalistik, kommunikation, pr og public affairs
 
Skab sammenhæng mellem strategi og omtale
Hvordan arbejder du bedst med at skabe sammenhæng mellem strategi og eksekvering af presseindsatsen? Kommunikationschef Martin Barlebo, DONG Energy indvier os i, hvordan man bedst arbejder proaktivt med at sætte temaer og budskaber i spil og ikke kun lader sig styre af pressens dagsorden. Hvordan skaber du rum til den opsøgende pressekontakt og agerer agilt i organisationer, hvor de fleste har en helt anden arbejdsform?
Martin Barlebo, kommunikationschef, DONG Energy
 
Skab bedre og mere presseomtale
Den rette presseomtale styrker jeres strategiske position og kan gøre jer til ejere af vigtige dagsordener. Men hvordan trænger du bedst igennem til journalisterne, der er pressede på tid og arbejder med online-mediernes konstante deadlines? Claus Bendsen veksler formiddagen strategiske input til taktiske og operationelle metoder. Fra hvordan du bedst integrerer organisationens forretningsmål i den daglige pr-indsats til den praktiske udførsel. Hvad kendetegner den gode historie? Hvordan timer og forbereder du din historie til journalisterne, sælger som en pr-konsulent og øger chancerne for at trænge igennem?
 
Du får viden, redskaber og inspiration - og så får du rig mulighed for at byde ind med spørgsmål, der bedst sætter oplægget i relation til dine egne udfordringer. Du arbejder også kort med din egen udfordring.
Claus Bendsen
 
Afrunding
Louise Grau
 

Mød

Claus Bendsen er kommunikationsrådgiver og partner hos kommunikationsbureauet Friday og har siden 1998 arbejdet med journalistik, kommunikation og pressearbejde - fra udvikling af idé og strategi til den praktiske gennemførelse. Før Friday arbejdede Claus som rådgiver i Help PR og Holm Kommunikation og har også arbejdet som skribent for danske dagblade og som pressesekretær i Skatteministeriet.
 
Deltagerne vurderede Claus Bendsens evne som oplægsholder til 4,9 på en skala fra 1-5, senest vi holdt  pressekursus.
 
Martin Barlebo. Siden marts kommunikationschef for DONG Energy og tidligere kommunikationschef i ALK Abello. Før det var Martin Barlebo partner i Holm Kommunikation og har derfor en årelang erfaring med strategisk og operationelt kommunikations- og pressearbejde.  
Claus Bendsen
Partner
Friday
Martin Barlebo
Kommunikationschef
DONG Energy

Praktisk

Hvornår?
K-dagen løber af stablen den 8. september 2015. Kom fra 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis. 


Hvor?
K-dagen finder sted hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 1610 København V. Gå ind i gården og tag elevatoren til 4. sal. 


Hvordan melder jeg mig til?
Pladserne på K-dagen fyldes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så tilmeld dig hurtigst muligt nederst på siden. Husk eventuelt EAN-nr.


Hvad koster det?
Prisen er kr. 4990 (ekskl. moms).  Den dækker kurset og god forplejning, inklusiv frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt og en faktura inden for en uge. Bemærk at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.

 
Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.
 
Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).


Er der en studenterplads?
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de ti vigtigste pointer fra dagen på din K-profil. 

Studenterpladsen på denne K-dag er: Taget


Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Louise Grau på 3342 2160. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk

 
Sådan finder du
Hos Kforum
Gammel Kongevej 3E, 4.,
1610 København V

FAQ

Andre kursister giver dette kursus
4,4/5
Dato:
Tirsdag 8. september 2015
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
4990 (ekskl. moms)

Kontakt

Mød

Claus Bendsen
Partner
Friday
Martin Barlebo
Kommunikationschef
DONG Energy

Få nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Få alt, hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.