Strategisk kommunikation i offentlige organisationer

Styrk din organisations legitimitet og fortælling

Hvordan styrker du din organisations legitimitet, omdømme og troværdighed? Og hvilke strategiske ledelsesværktøjer skal du benytte, før krisen indtræffer?

Om K-dagen

NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her
Hvorfor kommer vores gode historier ikke i pressen? Hvorfor bliver vi angrebet ved den mindste lejlighed? Hvorfor er der ingen, der ved, hvad vi EGENTLIG laver?
 
Denne K-dag giver dig et 360 graders blik på strategisk ledelse og kommunikation i en offentlig myndighed, kommune eller i en politisk ledet organisation. Gennem oplæg, workshops og forskellige strategispil bliver du klædt på til at opbygge en stærk fortælling i din organisation og får metoder til at eksekvere den.
 
Efter kurset har du analyseret jeres status, defineret dit mål, fundet de afgørende stakeholders på dit felt ­– OG du har lavet en handlingsplan og fået forståelse for, hvordan du styrker kernefortællingen i din organisation.
 
På K-dagen får du konkrete værktøjer til:
  • At finde din kernefortælling, skærpe dit budskab ved hjælp af historier og styre din kommunikation i den rigtige retning ved hjælp af narrativer.
  • At bruge nogle andre virkemidler end dem, du traditionelt gør brug af. Du bliver i stand til at supplere hverdagens datadrevne ledelse med vinkler og historier, som gør datamængderne mere levende og gør det nemmere at engagere både medarbejdere og brugere.
  • At bruge storytelling strategisk. Du finder ud af, hvorfor det virker, og hvordan du anvender det i hverdagen.
  • At analysere din status, definere dit mål, finde de afgørende stakeholders på dit felt ­– OG til at få lavet en handlingsplan. Konkret.
 
 
 
 
Kurset er for kommunikationsmedarbejdere, chefer, ledere og mellemledere i styrelser, ministerier, kommuner og politisk ledede organisationer.
 
Hvad kræver det af dig?
Kurset vil veksle mellem teoretiske indspark og praktiske øvelser. Du vil blive præsenteret for fiktive men realistiske cases, workshops og dilemmaspil. Du skal være indstillet på at deltage aktivt, og du skal tage en konkret udfordring med. Du får mere info inden kursets start.
 
 
 
 
 

Program

Velkomst
Jon Kiellberg byder velkommen som kursusleder og kridter banen op for dagens program.
 
Sådan opbygger din organisations legitimitet
Antallet af lukkede styrelser, fyrede direktører, kommunale chefer og ledere vokser. Det er tydeligt, at offentlighedens krav om at se blod er steget. De organisationer, der ikke kan vise deres berettigelse, dør. Hvis du derfor mener, at din organisation har en vigtig kerneopgave, så er det helt vitalt at fortælle den til de rigtige interessenter, omverden og til medierne. Hvis du lader være eller gør det forkert, så kan det få fatale følger. Så bliver din organisation beskåret, sammenlagt, udflyttet eller slet og ret nedlagt.
 
Modsat bliver du overøst med midler, resurser og hjælp, hvis du kan fortælle, hvor vigtig du er for løsning af din kerneopgave. Men hvordan gør du det? Pressen skriver jo kun om de dumme sager? Se, det er jo det, du lærer her.
 
Erik lærer dig at definere mål for din kommunikation, finde og prioritere de vigtigste indsatsområder, samt afdække og håndtere dine stakeholdere. Han vil med sin erfaring som praktiker vise dig, hvordan du sikrer dig, at analysen fører til, at din organisation får et brand eller et ethos, der gør at den lever godt om fem år - også hvis den bliver ramt af en sag.
Erik Holck Hansen, chef i arbejdsmarkedsforvaltningen, ledelses- og kommunikationsrådgiver
 
Den strategiske fortælling
Anja Klemp Vilgaard klæder dig på med både storytelling-teori og -værktøjskasse. Ved hjælp af eksempler, historier, øvelser og fakta bliver du inspireret og guidet ind i storytellingens verden. Samtidig modtager du nogle helt konkrete råd og indgange til lige netop din hverdag og de kommunikationsudfordringer, du står overfor. Undervisningen er ekstremt hands-on og proaktiv, ligesom den udstyrer dig med et storytelling-kit og flere lærerige historier, som du kan læne dig op ad, når du atter er tilbage på kontoret. 
Anja Klemp Vilgaard ejer kommunikationsbureauet Get Ajour
 
Frokost
 
Strategiworkshop
Inspirerende og konkret strategiworkshop med Anja Klemp Vilgaard, hvor du arbejder med prioriteringsspil, stolthedsbarometer og fortællingerne i din organisation.
 
Eksekvering – mål, middel og …
Hvordan styres kommunikationen mellem et ministerium, en styrelse og mellem kommunerne. Hvad er tankesættet i Finansministeriet – hvad er det for parametre, som kommunikationen hviler på? Og hvordan kan de forskellige offentlige myndigheder blive bedre til at styrke deres kommunikation til medarbejdere og til borgerne? Jon giver bud på en række kommunikationsværktøjer, platforme og kanaler, som du kan benytte til at styrke den strategiske og målrettede kommunikation i din organisation, og på hvordan jeres kernefortælling og vigtigste dagsordner bliver eksekveret bedst muligt.
Jon Kiellberg, direktør, partner og analytiker i Republic Kommunikation
 
Kl. 16.00
TAK FOR I DAG
 

Udbytte

Hvad får du og din organisation med hjem fra denne dag: 
  • Når kurset er slut, kan du redegøre for betydningen af et stærkt "hvorfor" i din organisations kerneopgave og prioritere interessevaretagelsen på baggrund af kerneopgaven: Hvad er vigtigt at få gjort? Hvad haster? Hvad er spild af tid?
  • Du får en værktøjskasse med de vigtigste redskaber til interessevaretagelse - kernefortælling, stakeholder-arbejde, medie-lobbyisme osv.
  • I får inspiration og redskaber til selv at arbejde videre i egen organisation.
 
Introduktion til storytelling
Få indblik i teorien bag og værktøjskassen, der klæder dig på til det videre arbejde. Her finder vi ud af, hvilken historie om organisationen og indsatsen der vil appellere til interessenterne.
 
Stakeholderspillet
Hvem er afgørende for, at vi kan løse vores opgave? Hvem påvirker dens indhold? Og hvem sætter den dagsorden, der i sidste ende betyder, om vi overlever, får tildelt ressourcer og kan gennemføre vores målsætninger? Men vi skal også finde ud af, hvilke af dem vi kan påvirke? Er de låst i deres holdning? Er de bevægelige, kan vi nå dem?
 
Prioriteringsspillet
Lær at genkende og prioritere dine væsentligste historier. I prioriteringsspillet får vi et overblik over de fortællinger, der florerer om os – både internt og eksternt. Vi får styr på, hvad vi med fordel kan gøre i arbejdet med disse fortællinger, og hvordan vi helt konkret får styrket vores etos og brand.
 
Stolthedsbarometeret
Du udvælger de bedste historier, så de kan blive anvendt strategisk for (over tid) at få lagt myter og negative fortællinger ned. Ved at udfylde stolthedsbarometeret og finde frem til organisationens ’kolde’ (negative) og ’varme’ (positive) historier får vi overblik over det arbejde og de historier, der skal til for at lave en strategisk brand-kommunikation ­– og øge medarbejderstoltheden samtidig.

Mød

Jon Kiellberg
Kursusleder. Jon Kiellberg er direktør, kommunikationsrådgiver og politisk analytiker i Republic Kommunikation og har i en årrække beskæftiget sig med politisk interessevaretagelse inden for områder som sundhedspolitik, integration og beskæftigelse samt på det sociale område. Jon rådgiver særligt organisationer i, hvordan de bedst muligt strategisk og stringent styrker og udbreder deres politiske dagsordener over for politikere, medierne og den brede offentlighed. Jon har tidligere været debatredaktør og Christiansborg-journalist for avisen Kommunen og redaktør i Dansk Kommunikationsforening
 
Erik Holck Hansen
Chef for Virksomhed, integration og beskæftigelse i Norddjurs Kommune. Han er cand.jur., tidligere strategisk kommunikationsrådgiver, linjeofficer og mangeårigt bestyrelsesmedlem. Har som rådgiver og chef med succes ført organisationer igennem forandringer, reformer, kriser og fusioner. Som chef stået på ølkassen foran sine 120 medarbejdere og forklaret intentionen med kommende forandringer, som kommunikationsansvarlig sekretariatschef planlagt, ledet og gennemført fusioner i stat og kommune. Han har som rådgiver hjulpet sin topchef og minister igennem shitstorm og kriser. Arbejder med strategi, intern kommunikation, ledelsesudvikling, beskæftigelse samt krise- og forandringskommunikation.
 
Anja Klemp Vilgaard
Anja Klemp Vilgaard er ejer af kommunikationsbureauet Get Ajour, der leverer corporate storytelling til mindre, mellemstore og store virksomheder. Hun har arbejdet med magasin- og avisudvikling i mere end 20 år og har ledet danske såvel som internationale redaktioner. Anja har studeret journalistik og kommunikation i USA, har en kandidatgrad i journalistik fra RUC, en Master i Redaktionel Ledelse fra Syddansk Universitet og er certificeret strategisk kommunikationsrådgiver. I de senere år har fokus været på strategisk storytelling og afdækning af brand-skabende kernefortællinger for erhvervslivet – og Anja arbejder i den forbindelse tæt sammen med spillere i både det offentlige og private erhvervsliv.  
 
Jon Kiellberg
Direktør, kommunikationsrådgiver og analytiker i Republic
Republic
Anja Klemp Vilgaard
Ejer kommunikationsbureauet Get Ajour
Erik Holck Hansen
Jobcenterchef, ledelses- og kommunikationsrådgiver

Praktisk

Hvornår?
K-dagen løber af stablen tirsdag den 11. oktober 2016. Kom fra kl. 9.00 til en croissant og en kop kaffe. Vi begynder kl. 9.15 præcis.

Hvor?
K-dagen finder sted i mødelokale 5 hos Republikken, Vesterbrogade 26, 1620 København V.

Hvordan melder jeg mig til?
Pladserne på K-dagen fyldes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så tilmeld dig hurtigst muligt nederst på siden. Husk eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er kr. 4990 (ekskl. moms). Den dækker kurset og god forplejning, inklusiv frokost. Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Bemærk, at tilmeldingen er bindende. Er du forhindret, er du meget velkommen til at sende en kollega i stedet for.

Tag din kollega med
Vi giver 20 procent rabat til din kollega, hvis du vil have en med, du kan dele dagens viden med, når I er hjemme igen. Din kollega skal blot skrive "Kollegarabat" i feltet "Evt. andre oplysninger til fakturering" ved tilmelding.

Rabatten dækker alle følgende tilmeldinger fra samme organisation til samme kursus og kan ikke kombineres med andre tilbud (fx early bird-rabat).

Er der en studenterplads?
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de ti vigtigste pointer fra dagen på din K-profil.
Studenterpladsen på denne K-dag er: Ledig. Skriv til kdag@kforum.dk for at komme i betragtning.

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Louise Grau på 3342 2160. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk
Sådan finder du
Republikken, møderum 5
Vesterbrogade 26,
1620 København V

FAQ

8837 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Tirsdag 11. oktober 2016
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Republikken, møderum 5
Vesterbrogade 26,
1620 København V
Pris pr. deltager:
4990 (ekskl. moms)
Medlemmer af DJ får kurset til halv pris.

Kontakt

Mød

Jon Kiellberg
Direktør, kommunikationsrådgiver og analytiker i Republic
Republic
Anja Klemp Vilgaard
Ejer kommunikationsbureauet Get Ajour
Erik Holck Hansen
Jobcenterchef, ledelses- og kommunikationsrådgiver

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.