Kommunikationskursus i håndtering af kriser på sociale medier

Styr sikkert igennem kriser på sociale medier

Shitstorms kan lægge en virksomhed ned eller smadre en fremtrædende persons image på få timer. Og det kan have alvorlige konsekvenser for både legitimitet, levevilkår og loyalitet. Så hvordan styrer I sikkert gennem kriser på sociale medier? Tag med til K-dag og få værktøjer og viden til at opbygge det nødvendige beredskab.

Om K-dagen


NB: Kurset er afholdt. Se kommende kurser her

På K-dag om krisekommunikation på sociale medier får du et 360-graders blik på, hvornår, hvorfor og hvordan en sag ender som en skandale på nettet. Du bliver undervist af nogle af landets bedste kommunikatører inden for krisehåndtering og sociale medier. Og du får konkrete eksempler på, hvornår god kommunikation og krisehåndtering har gjort en forskel. Vi dykker ned i, hvordan du griber kommunikationen an, når din organisation er ved at ende i  en shitstorm.
 
På K-dagen får du en systematisk tilgang og konkrete værktøjer til en strategisk krisekommunikationsindsats, så du bedst kommer gennem en krise før, under og efter.
 
Tag med til K-dag og:
  • Få input til, hvilke krisestrategier I kan benytte for bedst at håndtere en krise på Facebook, Twitter og andre sociale medier
 
  • Få viden om, hvordan du bedst modererer debatten på de sociale medier for bedst at forbygge, at en krise bryder ud
  • Arbejd praktisk med krisehåndtering på en case, så du får dagens læring helt ind under huden
  • Få et unikt indblik i, hvordan det er at stå med ansvaret, når helvede bryder løs -  og hør om, hvilke muligheder der er for at arbejde sig ud af en krise
  • Mød andre, der arbejder med sociale medier og krisehåndtering - og få nye sparringspartnere
K-dagen er for dig, der arbejder med krisekommunikation, politisk kommunikation, sociale medier eller strategisk kommunikation i en privat eller offentlig organisation. Måske står jeres organisation med en konkret krisesag, som du gerne vil have indspark og værktøjer til at håndtere.
 
Hvad kræver det af dig?
Dagen kombinerer oplæg om cases og værktøjer med diskussioner og øvelser. Du vil blive involveret og kommer til at dele både gode og dårlige erfaringer med de andre deltagere. Det er dog ikke et krav, at du har konkrete erfaringer med krisekommunikation og social medie-strategi. 
 

Program

Krisens anatomi
En krise på sociale medier kan udvikle sig eksplosivt stort set ud af det blå. Og hvad gør man, hvis krisen spreder sig til andre medier og går fra enkeltsag til generel kritik af virksomheden eller organisationen? Det gælder om at have styr på sin sociale medie-politik, sit beredskab og sin moderation af debatten.
Jon Kiellberg, Republic
 
I orkanens øje - sådan styrer du sikkert igennem krisen
En krise kan presse enhver organisation, og en decideret shitstorm kan endda udfordre selve eksistensgrundlaget for kommercielle aktører. Få unikt indblik i forskellige metoder til krisehåndtering på sociale medier og lær at forstå krisens karakteristika. Du får praktiske tips til at planlægge og håndtere kriser - og til hvordan du identificerer trusler i god tid og lærer af dine erfaringer.
Jeppe Veddinge, kreativ direktør, Radius Kommunikation
 
Fra taber- til vindersager
Søren Lauridsen har selv stået i orkanens øje. Han har som tidligere særlig rådgiver for transportminister Hans Christian Schmidt prøvet at vende en tabersag til en vindersag under DSBs værste krise. Og som pressechef for Venstre har han oplevet en frustrerende tabersag under Løkkes første bilagssager. Søren videregiver dyrt lærte erfaringer fra to af de mest alvorlige kriser og mediesager inden for de sidste ti år og deler ud af en række konkrete erfaringer. Du får tips og kriseråd til, hvordan du som organisation bedst kommer igennem store som små kriser.
Søren Lauridsen er chef for analyse, politik og presse i IDA.
 
Når lavinen ruller… Krisehåndtering på sociale medier
De fleste danskere kender efterhånden det gode danske udtryk ‘shitstorm’, hvor en virksomheds Facebook-side og andre sociale medier lægges ned af negative kommentarer. Og der er nogle helt konkrete ting, som virksomheden skal have styr på inden, under og efter stormen. I bedste fald kan en række konkrete redskaber nemlig sørge for, at de negative stemer aldrig får lov til at udvikle sig til en reel storm. Tina Mellergaard Jensen giver dig konkrete eksempler på krisehåndtering på sociale medier - både når en storm pludselig rammer og når et community er gået helt i hårdknude.
Tina Mellergaard Jensen er Head of Social hos Landbrug & Fødevarer.
 
Workshop: Hvad går vi hjem og gør? Sparring på konkrete udfordringer
Du får sparring på konkrete udfordringer og potentielle sager, som I står over for, og vi samler op på dagens pointer. Hvad gør I, hvis krisen for alvor bryder ud, og I havner i et stormvejr af utilfredse brugere, som ikke er blege for at give udtryk for deres utilfredshed – en utilfredshed som bliver delt og ”liket” af tusindvis af brugerne. Vi tager et kig på dagens læring og dykker ned i de bedste råd og tips inden for krisekommunikation og krisehåndtering på sociale medier.
Jon Kiellberg, Kommunikationsrådgiver og analytiker i Republic.
 

Udbytte

Efter denne K-dag har du og din organisation:
 
  • fået værktøjer til og viden om, hvordan I etablerer et solidt beredskab til at håndtere kriser på sociale medier
 
  • den nødvendige viden til at analysere og vurdere en krises omfang og handle herefter

Mød

Jon Kiellberg
Direktør, kommunikationsrådgiver og analytiker i Republic
Republic
Kursusleder. Jon Kiellberg er direktør, kommunikationsrådgiver og politisk analytiker i Republic og har i en årrække beskæftiget sig med politisk interessevaretagelse og strategisk kommunikation inden for områder som sundhedspolitik, integration, beskæftigelse og socialpolitik. Jon har tidligere været debatredaktør og Christiansborg-journalist for avisen Kommunen, redaktør og rådgiver i Dansk Kommunikationsforening og presse- og kommunikationsansvarlig i Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Søren Lauridsen
Chef for politik og presse
Ingeniørforeningen, IDA
Søren Lauridsen er chef for analyse, politik og presse i IDA. Søren har tidligere været pressechef for Venstre og særlig rådgiver for den daværende og nuværende transportminister, Hans Christian Schmidt. Derudover har han arbejdet tæt på Lars Løkke Rasmussen som særlig rådgiver, da Løkke var Indenrigs- og sundhedsminister. Søren i en årrække undervist i politisk kommunikation som ekstern lektor på Institut for Statskundskab.
Tina Mellergaard Jensen
Head of Social
Landbrug & Fødevarer
Tina Mellergaard Jensen er Head of Social hos Landbrug & Fødevarer. Hun er specialiseret i kommunikation og markedsføring på sociale medier og social business som en integreret del af interne forretningsgange og virksomhedens eksterne branding. Tina er tidligere seniorkonsulent hos Mindshare Denmark og Advice A/S, hvor hun kom fra en stilling som Social Business manager hos IBM Danmark.
Jeppe Kjær Veddinge
Partner
Radius

Praktisk

Hvornår?
K-dagen løber af stablen tirsdag den 1. november 2016. Kom fra kl. 8.45 til let morgenmad. Vi begynder kl. 9.15 præcis og slutter kl. 16.00.

Hvor?
K-dagen afholdes hos Kforum, Gammel Kongevej 3E, 1610 København V. Gå ind i gården og tag elevatoren til 4. sal.
 
Hvordan melder jeg mig til?
Du melder dig til ved at klikke på knappen 'tilmeld' i højrespalten eller udfylde felterne under fanen 'tilmelding' ovenfor. Pladserne på K-dagen udfyldes, efterhånden som tilmeldingerne kommer ind. Så meld dig til hurtigst muligt. Hus eventuelt EAN-nr.

Hvad koster det?
Prisen er Prisen er kr. 4990 (ekskl. moms). .
Når vi har modtaget din tilmelding, sender vi en bekræftelse på, at du er tilmeldt, og en faktura inden for en uge. Tilmeldingen er bindende. Bliver du forhindret i at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i dit sted.

Er der en studenterplads?
Kforum tilbyder én gratis studenterplads på denne K-dag. For at komme i betragtning skal du være aktiv på overbygningen af en relevant kandidatuddannelse. Du kommer til at indgå i dagen på lige fod med de øvrige deltagere, mod at du efterfølgende publicerer de vigtigste pointer fra dagen på din K-profil.

Studenterpladsen på denne K-dag er: Taget

Har du spørgsmål?
Du er velkommen til at kontakte Louise Grau på 33 42 21 60. Du kan også skrive til kdag@kforum.dk

Vi glæder os til at se dig!
Sådan finder du
Hos Kforum
Gammel Kongevej 3E, 4.,
1610 København V

FAQ

8921 kursister giver vores kurser:
4,4/5
Dato:
Tirsdag 1. november 2016
Tidspunkt:
9.15-16.00
Sted:
Pris pr. deltager:
4990 (ekskl. moms)
Medlemmer af DJ får kurset til halv pris.

Kontakt

Mød

Jon Kiellberg
Direktør, kommunikationsrådgiver og analytiker i Republic
Republic
Søren Lauridsen
Chef for politik og presse
Ingeniørforeningen, IDA
Tina Mellergaard Jensen
Head of Social
Landbrug & Fødevarer
Jeppe Kjær Veddinge
Partner
Radius

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær Facebooks vigtigste og nyeste funktioner

29. august

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.