Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.
Helle Bro
Line Hviid
Cathrine Amalie Oldenburg
Leyla Bjorholm-Petersen
Charlie Stjerneklar Zacher Tibu
Anja Bertelsen
Daniel Elkjær
Vibeke Lykke Stenstrop
Marie Hougaard
Rebecca Wessel Knaack
Jeanette Jørgensen
Morten Skøtt
Søren Telling
Katrine Vestergaard
Lars Bachmann
Bjarne Spellerberg
Karsten Weirup
Nina Fauerholdt
Christian Skjæran
Ulla Snetoft Ødum
Anne Mortensen
Thomas Boisen
Claus F Højbak
arild johnsen
Joakim Nørholm Vasehus
Claus Kunckel
Kasper Risbjerg
Kasper Risbjerg
Social Business Consultant
BSc. merc.
Karma: 2 (?)
Oprettet på Kforum: fredag 3. august 2012
søndag d. 28. oktober 2012
Share on Facebook
Du har mulighed for at skrive en kommentar til din anbefaling, dette er valgfrit.
Gem Annuller
Giv denne artikel stjerner:
4.4 stjerner
7 stemmer

Gem som link

Anbefalinger (0)

Ingen profil anbefalinger

Lad ikke Digital Darwinisme sætte dig tilbage

Disclaimer
Det følgende er vores personlige holdninger. Vi kommer højst sandsynligt til at virke generaliserende, men hvis du mener, at du har beviser for, at tingene ikke står så galt til, vil vi rigtig gerne høre din kommentar. Vi vil elske at se nogle danske B2B eksempler, som viser et andet billede end det, vi tegner.
 

 
 
 
Digital Darwinisme, et begreb opfundet af Brian Solis, opsummerer en af de største forandringsdrivers i øjeblikket, nemlig ændringen i vores forbrugeradfærd: “Digital Darwinism is the evolution of consumer behavior when Society & Technology evolve faster than your ability to adopt.” Denne ændring i forbrugeradfærd påvirker i høj grad også måden, vi agerer på i en professionel sammenhæng.
 
Selvom marketing og kommunikation på digitale og sociale medier – i sine forskellige afskygninger ikke længere er nyt, så sakker mange organisationer stadig bagud, når det kommer til at bevise den forretningsmæssige værdi.
Mange marketing- og kommunikationsfolk, specielt i en B2B kontekst, har i dag ikke de nødvendige færdigheder og viden til at tilpasse sig forandringerne eller udnytte dem til at skabe værdi. Selv hvis de havde, så mødes de af endnu en barriere: ledernes inerti og manglende viden om det paradigmeskifte som truer deres virksomhed.
 
Et tilbagevendende problem er, at håndteringen af forandringer ikke er noget, som skal isoleres til marketingteamet. Marketing og kommunikation i ”den nye virkelighed” kan ikke kun varetages af nogle enkelte medarbejdere i organisationen. For at kunne konkurrere er det nødvendigt med tillid, engagement, transparens og hurtighed og det kan kun opnås, når alle deltager: fra medarbejdere til kunder, partnere til bureauer, eksperter til C-level ledere osv.
 
Nogle af de udfordringer, som B2B-organisationer generelt kommer til at kæmpe imod, er:
 
  • "Vi stoler på ekspert og ikke marketingsludder” – Vent et øjeblik! Der er ikke noget nyt i det. Det har vi vidst længe, men Edelman har nogle nye og friske tal, som understøtter det i endnu højere grad end tidligere. Har du f.eks. selv klikket på et webbanner eller en annonce indenfor de sidste tre måneder? Nå ikke. Måske er det en årsagerne til, at nogle af internettets giganter i øjeblikket har problemer (red. Google)
  • Generation C, den hyperconnected generation, forventer autenticitet og dialog” – Kan eksterne bureauer understøtte det for din organisation. Nej, de kan ikke – ikke i det lange løb. De folk i virksomheden, som forbrugere har tillid til og finder autentiske, er medarbejderne. Bruger du dem?
  • "Verdenen forandrer sig for hurtig til blankpolerede kampagner planlagt langt ud i fremtiden” – Cooome on! Digitale medier og marketing er velegnede til små hurtige steps; lær, juster og tilpas. Brug den enorme indsigt om dit marked, kunder, konkurrenter og selv din egen organisation til at træffe hurtige beslutninger og skabe forandringer. Agile Software Development har set lyset – nu er det tid til Agile Marketing. 
Vi mener, at når det kommer til de nævnte udfordringer, er beviserne og tegnene tydelige, men alligevel agerer organisationer ikke med den nødvendige hurtighed og fokus. Det skyldes en række forhindringer: kultur, adfærd, ledelse, forældede processer, forkerte målsætninger, silotankegang osv. Uanset hvad er forandring nødvendig, om du kan lide det eller ej. Forandring tager tid – og adfærd og kultur er de områder, det tager længst tid at ændre, så start nu!
 
Afhængig af hvor din organisation er, vil det første skridt mod forandring være forskellig fra andres, men I bliver nødt til at starte et sted og komme i gang. Som en meget visionær mand engang sagde: “You don't have to see the whole staircase - just take the first step." (Martin Luther King)
 
Så reflekter over den nuværende situation og din organisations rolle i den. Kan du se beviser på udfordringer, der vil komme til at præge jeres forretning, eller føler du dig veltilpas, fordi det der virkede sidste kvartal, helt sikkert også virker i det næste? Ligegyldigt hvad du svarer, så bliver du nødt til at lette r*ven og komme i gang med at forandre din organisation.
For Digital Darwinisme er uundgåeligt og du vil vel ikke være den, der havde set forandringerne komme, men ikke reagerede på dem?
 
 
Christian Carlsson vil tale om de udfordringer som Digital Darwinsime medfører for danske medievirksomheder og hvilke muligheder, der er for at imødekomme dem. Det sker ved Danske Medier Seminar: Social Business i Mediebranchen d. 2. november 2012. Et efterfølgende blogindlæg vil kigge på disse muligheder.
 
 
Christian Carlsson
Digital Leader, IBM Danmark

 
Kasper Risbjerg
Social Business Manager, IBM Danmark

 
 
 

Folk, der anbefaler 'Lad ikke Digital Darwinisme sætte dig tilbage'

Der er ingen, der har anbefalet 'Lad ikke Digital Darwinisme sætte dig tilbage' endnu. Vær den første!

Du har mulighed for at skrive en kommentar til din anbefaling, dette er valgfrit.
Gem Annuller
Giv denne artikel stjerner:
4.4 stjerner
7 stemmer

Kommentar på Facebook

Kommentarer (0)

God tone i debatten

Hjælp os med at sikre en sober debat. Hold dig til saglige argumenter og understøt formålet med Kforum, som er at dele viden og erfaringer om kommunikation.

Læs Kforums takt og tone for god debatkultur her
Hvis du vil deltage i debatten skal du have en profil. Du kan oprette en profil på Kforum her. Det tager få minutter.
Login med facebook