Karen Lillelund Knudsen


Karen Lillelund Knudsen

Karen Lillelund Knudsen

Karma: 592 (?)

Forfatter:

10


artikler

4


indlæg

Noget om helte
For godt tre uger siden fandt tre drenge min telefon, som jeg havde mistet under Distortion. De efterlod en fin lille video, som jeg så, da jeg fik telefonen igen. Det var lidt af en heltegerning af sådan en flok unge mennesker at tænke hurtigt, medmenneskeligt og ikke mindst innovativt. For jeg må indrømme, at jeg blev glad, da de 33 sekunders storytelling om min telefons forsvinden og drengenes gode gerning gled hen over skærmen på min iPhone 4S. Det hører til sjældenhederne, at man har mulighed for at takke en bortkommen telefons findemænd. Dels fordi, at telefoner der bliver fundet sjældent bliver indleveret. Og dels fordi, at de færrste er så skarpe, at de tænker på at optage en video til telefonens ejermand. 
 
At de 33 sekunders video skulle skabe så meget god karma, havde ingen vist set komme. Og jeg kender ikke opskriften på, hvordan indhold anvancerer og bliver viralt. Ifølge en artikel her på Kforum kræver det, at indholdet er designet, så det frister til at blive delt. Selvfølgelig har det afgørende effekt, at der i mit tilfælde var tale om en visuel, forholdsvis kort video, men i sidste ende tror jeg det handler om følelser. I selvsamme artikel nævner forfatteren Jacob Rasmussen, at underholdende, overraskende og sjovt indhold opnår høj spredning. Længere nede i artiklen nævner han troværdighed som en afgørende faktor for, om indhold bliver delt eller ej. Jeg kan kun tale for mig selv, men Elijas, Benjamin og Ians video satte følelser i gang hos mig - og hos mange andre, er jeg overbevist om. Hvorvidt det er det utraditionelle i at efterlade en videohilsen til telefonens ejermand, om det er et skulderklap til Danmarks ungdom eller om det bare er en feel good-historie, som hører til sjældenhederne, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Men at drengenes video i den grad er underholdende, troværdig, overraskende og sjov, skal der ikke herske nogen tvivl om. 
Jeg synes, videoen er en kommunikativ genistreg - og det pga. dens umiddelbarhed:
 
Hej menneske, der har glemt sin telefon. Der var en thailænder der prøvede at tage den, men vi sagde, det var vores vens. Så du hedder faktisk Magnus - du ved det bare ikke endnu. Vi giver den til politiet nu, forhåbentlig, eller også sælger vi den til en hjemløs. Vi ved det ikke endnu. Men du må have en god dag resten af dit liv. Vi ses . Eller det gør vi så ikke, men hej hej.
 
På få linjer forklarer drengene humoristisk og ærligt, hvordan de har fundet min telefon, og hvordan de har tænkt sig at aflevere den til politiet (eller sælge den til en hjemløs). Videoen er på ingen måde fortænkt, og jeg tror netop, at dens ligetil retorik og humor har gjort, at så mange har syntes om den - og ikke mindst fundet den dele-værdig. Og så er det jo ikke til at komme udenom, at her i bund og grund er tale om en pissegod og sød historie. 
 
I Kforum havde vi ikke lagt en strategi for, hvordan videoen eller den efterfølgende opmærksomhed skulle håndteres. Ja, fatisk var der slet ikke tid til at tænke synderligt strategisk, fordi det hele gik så hurtigt. Det var surrealistisk at være fanget midt i en viral orkans øje. Og hvis jeg skulle have tænkt strategisk over mine kommentarer eller likes, havde toget for længst forladt perronen. I det her tilfælde synes jeg, det var bedre at handle end at forholde sig passivt, afventende, strategisk, afmålt til situationen. Jeg lod mig rive med af mine følelser, heldigvis. For her er tale om en god, positiv historie, som det er svært at have noget imod. Og hurra for det! Og selvfølgelig skal man være varsom og tænke over, hvad man skriver på de sociale medier, men af og til kommer der noget ærligt (og måske bedre) ud af bare at lade sig rive med. I hvert fald, når der er tale om en feel good-hisorie som den her. Så cadeau til Elijas, Benjamin og Ian for bare at handle. Det her er måske verdens mindste heltekvad, men af og til gør de små ting den store forskel. 
 

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Kursus

Facebook-annoncering: Skab målbare resultater

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Kom til K-dag om Facebook

Lær, hvordan du får mere ud af din indsats på Facebook

8. februar

Bliv klogere

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.